Gå ner en storlek med 5 enkla ändringar i din kost

29 mars, 2019
Även om det kan verka som en omöjlig uppgift är det lätt att gå ner i storlek och nå ens idealvikt med några små förändringar i kosten.

Är det verkligen möjligt att gå ner en storlek eller två genom att göra 5 enkla förändringar i kosten?

Ibland kan det vara de små sakerna som är bra för hälsan. Något av det svåraste när man försöker gå ner i vikt är att sedan inte gå upp igen. För att se till att det inte händer måste du vara medveten om en sak: en diet är tillfällig, men att äta bra ska vara något du praktiserar varje dag.

Du måste begränsa ditt sockerintag och dricka mycket vatten. Det är inte bara bra för din figur, utan även för din allmänna hälsa. Tipsen som vi vill dela med oss av kan hjälpa dig att gå ner en storlek, men du måste anamma dem som en del av din livsstil. Du behöver inte ens göra några stora uppoffringar eller lägga ut mycket pengar.

Kanel är din nya favoritsötsättare

Nästa gång du har en skål frukt till frukost, häll på lite kanel. Om du dricker en kopp te så ha i lite kanel istället för socker. Om du tycker om att dricka ett glas varm mjölk innan du går till sängs för att sova bättre, glöm inte lite kanel.

Smal midja

Använd denna fantastiska och goda krydda i vilken dessert som helst eller drick för att hjälpa dig att gå ner i vikt.

Här är några anledningar till varför kanel kan hjälpa dig att gå ner en storlek:

  • Kanel har den fantastiska förmågan att imitera insulinförsvaret i kroppen. Det hjälper till att stabilisera blodsockernivåerna och motverkar att de skjuter i höjden.
  • En annan intressant sak är att kanel snabbar upp metabolismen så att man bränner mer kalorier och fett.

Ät bröd, men se till att det är råg

Bröd är viktigt i varje hälsosam kost, men man måste välja rätt typ till maten man äter.

  • Det mest fördelaktiga är rågbröd. Precis som kanel hjälper det till att reglera blodsockernivåerna.
  • Det är mättande – mer än andra brödsorter.
  • Det är dessutom bra till frukost. Brödets kolhydrater är långsamma och du får en stadig källa av energi i flera timmar.
Skivat bröd

Inga mer såser – olivolja är den bästa dressingen

När man gör en sallad eller lagar mat på grillen är det gott med såser, dressingar och marinader.

  • Vi vet att det gör maten godare, men för att kunna gå ner i vikt måste du begränsa de såser och dressingar du äter. Det handlar inte om att helt sluta med dem, utan att begränsa dem till att bara användas ibland.
  • Den bästa dressingen för din mat är olivolja. Det motverkar att fett ackumuleras i magen och är bra för ditt hjärta.
  • Mättat fett är nyckeln till att gå ner i vikt. Trots vad många tror hanterar livsmedel som olivolja faktiskt kolesterolnivåerna och främjar viktminskning.

För att dra nytta av alla fördelar och gå ner en storlek kan du ta en matsked olivolja varje morgon innan frukost med lite citronjuice. Vänta en halvtimme innan du äter frukost.

Om du vill ha något sött, ät lite mörk choklad

En bit mörk choklad är bra för ditt hjärta och mättar begäret efter något sött. Det stimulerar även matsmältningen och ger dig ordentligt med näring för att ditt hjärta ska kunna hålla sig friskt. När du är hungrig mellan måltider kan du därför äta lite frukt, nötter eller mörk choklad.

gå ner en storlek med choklad

Välj svart kaffe istället för latte

Kaffe är väldigt bra för viktminskning. Det ökar metabolismen, mättar aptiten och är vätskedrivande. Men tänk på vad du har i ditt kaffe. Mjölk har en hög andel fett och är inte lätt för kroppen att bryta ner. Det är heller inte bra att lägga i socker.

  • Försök att använda naturliga sötsättare som kokossocker eller kanel. Det är bäst att dricka kaffet svart.
  • Du kan ha lite extra vatten i din kaffekopp för att göra din frukost hälsosammare och mer lättsmält och mättande.
  • Greenberg, J. A., Boozer, C. N., & Geliebter, A. (2006). Coffee, diabetes, and weight control. American Journal of Clinical Nutrition.
  • Watson, R. R., Preedy, V. R., & Zibadi, S. (2013). Chocolate in health and nutrition. Chocolate in Health and Nutrition. https://doi.org/10.1007/978-1-61779-803-0