Funktionell dyspepsi: orsaker, symptom och bot

· maj 1, 2019
Visste du att ditt mentala tillstånd också kan orsaka magsår? För mycket bekymmer, stress och oro kan öka produktionen av magsyra och försvaga slemhinnan i matsmältningssystemet.

Funktionell dyspepsi, vanligen kallat magkatarr, är en sjukdom som orsakas av stress eller ångest och som kan påverka magen och skapa inflammation i magslemhinnan. Den kännetecknas av att den vanligen uppkommer på grund av känslomässig störning och obalans, och den drabbar många människor. Funktionell dyspepsi skapar vanligen symptom som halsbränna, illamående och magont.

Åkomman kan vara akut eller kronisk. Är den akut så uppkommer den plötsligt och intensivt. Om den är kronisk kan funktionell dyspepsi sitta i i åratal om man inte behandlar den. En mindre vanlig form av sjukdomen är erosiv gastrit, vilket i allmänhet inte orsakar så mycket inflammation, men kan orsaka blödning och sår i magslemhinnan.

Inflammationen kan uppstå på grund av flera olika orsaker, som bland annat infektion, stress, skador eller nedsatt immunförsvar. Flera studier har även bekräftat att känslomässig stress och depression kan orsaka magsjukdomar, som som bland annat funktionell dyspepsi.

Lyckligtvis kan symptomen på denna sjukdom behandlas hemma med vissa naturläkemedel. Vi ska gå igenom dessa nedan. Men först ska vi titta lite närmare på orsakerna.

Vilka är orsakerna till funktionell dyspepsi?

Funktionell dyspepsi kan bland annat uppkomma på grund av följande faktorer:

  • Stress
  • Ångest
  • Nervositet
  • För mycket alkohol
  • Kräkningar
  • Infektioner orsakade av allergier eller virus
  • Sura uppstötningar
  • Dålig kost

Men utöver dessa faktorer är den huvudsakliga orsaken till funktionell dyspepsi en bakterie som heter Helicobacter pylori, vilken bidrar till att öka ovan nämnda symptom. Om du samtidigt har en överväldigande daglig rutin med mycket stress och tungt familjeansvar, kan detta ytterligare förvärra tillståndet.

Bakterien Helicobacter pylori finns i magen hos mellan 60 och 80% av oss människor. Den orsakar vanligtvis inga symptom, men den kan skada den skyddande magslemhinnan.

Fortsätt läsa så ska vi förklara närmare.

Läs även denna artikel: 6 psykologiska fördelar med att utöva yoga

Vilka är symptomen på funktionell dyspepsi?

Vilka är symptomen på funktionell dyspepsi?

Symptomen på funktionell dyspepsi kan variera mellan olika individer. De vanligaste är bland annat:

  • Kräkningar
  • Svart avföring
  • En brännande känsla i magen
  • Aptitlöshet
  • Buksmärtor
  • Dålig matsmältning
  • Illamående
  • Orolig mage
  • Halsbränna

”God hälsa är inget vi kan köpa. Det kan dock vara ett mycket värdefullt sparkonto.”

-Anne Wilson Schaef-

Så kan du behandla det

För att behandla denna sjukdom behöver du äta en lätt och hälsosam kost vilket hjälper till att reglera symptomen. Det innebär att du bland annat bör äta mycket grönsaker, frukt, kött, fisk, soppa och ris samt dricka ordentligt med vatten.

Samtidigt är en känslomässig stabilitet också viktigt vid behandling av denna typ av magbesvär. Att upprätthålla en mental balans hjälper kroppen att lugna och stärka sig vilket i på så vis låter kroppen och sinnet att komma i harmoni och fungera som de ska.

Därför bör du bland annat lära dig att minska din stress eftersom denna kan orsaka en ökning av magsyreproduktionen och skada magslemhinnan. Motion är det bästa botemedlet för att eliminera stress och stimulera produktionen av endorfiner.

Dessutom rekommenderar vi att du begränsar din konsumtion av smärtstillande medel. Om du vid enstaka tillfällen drabbas av funktionell dyspepsi kan receptfria mediciner ge dig tillfällig lindring. Men en bättre lösning är oftast att omedelbart kontakta en specialist för att få receptbelagd medicin för att effektivt minska utsöndringen av syra och skydda slemhinnan.

Det finns dock även ett antal naturliga botemedel du kan ta till hjälp:

Vilka huskurer hjälper mot funktionell dyspepsi?

Prova på en huskur

Hemmavid är det bästa du kan göra att vara noga med vad du äter samt försöka lindra stressen.

Tänk på att maten spelar en nyckelroll vid behandling av funktionell dyspepsi. Rätt livsmedel kan inte bara lindra magbesvär på kort sikt, utan även bidra till att skapa ett skydd för matsmältningssystemet på lång sikt. Undvik att dricka alkohol samt att äta bearbetade livsmedel, sura livsmedel, mejeriprodukter och söt eller kryddstark mat.

Kolla även in den här artikeln: Probiotika och prebiotika: de 15 nyttigaste varianterna

Vi rekommenderar att du äter livsmedel som innehåller probiotika eftersom det kan bidra till att förbättra matsmältningen och stimulera regelbundna tarmtömningar. Probiotika tillför goda bakterier till matsmältningssystemet, vilket kan hjälpa till att stoppa spridningen av Helicobacter pylori-bakterierna.

  • Dessutom kan grönt te med honung bidra till att avsevärt minska förekomsten av H. pylori i matsmältningssystemet, vilket visas av forskning. Drick det minst en gång i veckan.
  • Du kan också prova ta en sked bikarbonat (9 g) utspätt i vatten. Detta kan hjälpa till att motverka halsbränna som orsakas av funktionell dyspepsi.
  • Aloe vera är en växt som kan lindra brännande, och den kan också bidra till att minimera symptomen vid funktionell dyspepsi.
  • Eteriska oljor, såsom pepparmynta eller ingefära, kan ha en positiv verkan i magen.

Slutligen ska du inte glömma att stress kan orsaka och förvärra funktionell dyspepsi. Därför är det mycket viktigt att försöka göra livsstilsförändringar som kan bidra till att minska på stress och ångest. Det mest effektiva är att börja träna, äta en hälsosam kost och sova gott, då kommer du snart att må mycket bättre.

1. Angós R. Gastritis. Med. 2016;
2. Rugge M, Pennelli G, Pilozzi E, Fassan M, Ingravallo G, Russo VM, et al. Gastritis: The histology report. Dig Liver Dis. 2011;
3. Sipponen P, Maaroo