Försöker du gå ner i vikt? Undvik dessa 6 drycker

Dricker du någon av dessa drycker? Om så är fallet ska du försöka sluta för att kunna gå ner i vikt utan problem. Att öka ditt intag av vatten och naturliga drycker är det bästa sättet att hålla vätske- och energibalansen.

Att följa en kontrollerad kost med så lite fetter och socker som möjligt är det bästa sättet att bli av med de extrakilon som sätter din hälsa i riskzonen.

Men du måste faktiskt också begränsa ditt intag av vissa drycker som kan leda till problem med ämnesomsättningen och göra det svårare att gå ner i vikt.

Dryckernas höga kaloriinnehåll och många tillsatser tenderar att ansamlas i cellerna. Det genererar inflammation och gör det svårare att ämnesomsätta fetter.

Det är därför vi idag vill prata om några av de minst hälsosamma dryckerna när det kommer till att gå ner i vikt, samt berätta hur du ersätter dem med nyttigare alternativ.

1. Sportdrycker

Sportdryckerna du vanligtvis hittar i matbutiker används ofta för att ersätta vätskor och mineralsalter som kroppen förlorar under intensiv träning.

Bara atleter och folk som ägnar sig åt väldigt krävande uppgifter är meningen att dricka dem regelbundet, då de är för rika på kalorier för andra.

Socker, natrium och andra tillsatser i dessa drycker kan vara kontraproduktiva om du inte får tillräckligt med träning för att bränna dem.

Läs: 7 enkla övningar för att bli av med bukfett

2. Läsk

Läskedryckerna som säljs i butiker är några av de värsta fienderna för folk som försöker gå ner i vikt. Det är även fallet för de som märks som ”light” eller ”kalorifria”.

Dessa innehåller fruktos, majssirap och andra raffinerade sockerprodukter. När du dricker dem regelbundet kan de ge problem med ämnesomsättningen och andra kardiovaskulära problem.

Varje burk innehåller motsvarande 3-4 matskedar socker eller 120 kalorier.

3. Skummjölk

Skummjölk kan verka som ett bra alternativ för att gå ner i vikt eftersom det har mindre fett än vanlig mjölk. Men det innehåller fortfarande avsevärda mängder kalorier.

Problemet kan bli ännu värre för de som är laktosintoleranta, eftersom det ökar inflammation i deras kroppsvävnader.

Det är därför bäst att byta ut skummjölken mot alternativ med färre kalorier, såsom mandel- eller rismjölk.

4. Fruktjuicer med tillsatt socker

Naturliga fruktjuicer kan vara ett bra tillskott till din diet. De ger kroppen viktiga näringsämnen som hjälper till att förbättra hälsan och främjar viktnedgång.

Det är dock viktigt att komma ihåg att juicer gjorda med raffinerat socker har färre hälsosamma egenskaper eftersom de innehåller fler kalorier och färre näringsämnen.

Både kommersiella produkter och hemgjorda juicerecept förlorar fibrer och vitaminer när du tillsätter mycket sötningsmedel i dem.

Det är därför bäst att göra juice med 100% ekologiska frukter och grönsaker samt undvika konstgjorda tillsatser.

5. Iste

Även om de ofta marknadsförs som hälsosamma alternativ är isteerna du ofta hittar i restauranger och matbutiker inte bra val för de som bantar.

De må vara gjorda med växt- och fruktextrakt, men deras sockerinnehåll kan vara likvärdigt med läskedrycker.

Det mest alarmerande är att en enda flaska kan innehålla upp till 175 kalorier, plus motsvarande tio teskedar socker.

6. Energidrycker

Fler och fler dricker energidrycker, inte bara för att de laddar om kroppen när du känner dig trött, utan för att de bidrar till prestationsförmågan för vissa aktiviteter.

Problemet är att regelbunden konsumtion kan påverka din metaboliska funktion och leda till problem med vikt och diabetes, trots ovan nämnda egenskaper.

Koffeinet och sockret stör dessa processer direkt. De saktar ner din kropps funktioner samtidigt som andra system påverkas.

Det är därför tur att de är enkla att ersätta, för det finns smoothies och energirika livsmedel som ger samma effekter i kroppen.

Dricker du någon av dessa drycker? Om så är fallet ska du försöka sluta för att kunna gå ner i vikt utan problem. Att öka ditt intag av vatten och naturliga drycker är det bästa sättet att hålla vätske- och energibalansen.