Elva dagliga vanor som skadar hjärnan

Du kan inte förstå vad som försiggår: du är trött, kan inte koncentrera dig, glömmer saker, och det konstigaste är att det endast händer när du gör vissa saker, såsom att vakna tidigt och inte äta något fören eftermiddagen eller blir för stressad på jobbet… Problemet är att du glömmer bort att ta hand om en vital del av din kropp: din hjärna.

Allt du gör påverkar din kropp på specifika sätt, och vissa aktiviteter förhindrar att din hjärna fungerar som normalt, och kan till och med skada dess struktur. Tänk dig nu att du upprepar dessa handlingar på daglig basis, år efter år. Kan du gissa vad som händer? Dina egna vanor tar död på din hjärna! Du ska dock inte oroa dig, för det finns fortfarande tid. Att ändra din livsstil kan garantera att både din hjärna och din kropp är friska. I denna artikel ska jag tala om dessa hemska dagliga vanor som skadar hjärnan.

Min hjärna och jag

Din hjärna är ett extremt komplicerat och sårbart organ som direkt eller indirekt hanterar alla kroppsliga processer. Den reglerar homeostatiska funktioner såsom hjärtslag, vätskebalans, blodtryck, hormonbalans och kroppstemperatur. Den ansvarar för rörelse, medvetenhet, inlärning, minne, mänskliga känslor, och därigenom även den generella hälsan.

Enligt ett flertal vetenskapliga studier så kan sättet man lever på skada hjärncellerna över kort eller lång tid, vilket leder till bildandet av nedbrytande sjukdomar och ett flertal andra tillstånd. Å andra sidan så kan utförandet av positiva handlingar, såsom att ha en balanserad diet och motioner, aktivera hjärnan och återigen göra den frisk. Så låt oss skrida till handling och lära känna dessa elva vanor som skadar hjärnan.

Elva dagliga vanor som skadar hjärnan

1. Inte äta frukost

Ät en bra frukost för att få energi

Frukost är den viktigaste måltiden på dagen eftersom den avsevärt påverkar hur du presterar, din uthållighet samt din emotionella situation. Under dagens första timmar så använder hjärnan näringsämnen för att fortsätta ”hantera” de fysiologiska processerna efter nattens långa fasta. Om du inte ger den energi så kommer den behöva använda reserver och arbeta extra hårt för att fungera korrekt. Brist på frukost kan orsaka allvarligt brist på energi, koncentrationssvårigheter, dåligt minne, dåligt humör samt försämrad fysisk och intellektuell prestationsförmåga. Ät en ordentlig och hälsosam frukost.

2. Rökning

Den dåliga vanan som är rökning minskar avsevärt hjärnsubstans och syretillförseln till hjärnan. Det har bevisats att det även främjar neurodegenerativa sjukdomar såsom Alzheimers. De heterocykliska aminer som släpps ut när cigaretter brinner stör dessutom korrekt produktion av DNA, vilket leder till mutationer och cancerogena celler.

3. Högt sockerintag

Hälsoeffekter av raffinerat socker

Stora mängder raffinerat socker, vitt mjöl, stekt mat och färdigpaketerad mat i dieten samtidigt som tillräckliga mängder frukt, grönsaker och fibrer i dieten kan också orsaka ansamling av skadliga substanser i kroppen. Denna ökar bildandet av tumörer, försämrar immunförsvarets funktioner, orsakar näringsbrist och stör den neurologiska utvecklingen.

4. Konstant exponering för kontaminerade miljöer

Hjärnan behöver en konstant tillförsel av syre, men olika giftiga substanser kan störa utbytet av gaser samt transporteringen och processandet av syre till cellerna, vilket leder till försämrad hjärnaktivitet.

5. Inte sova tillräckligt

Du behöver åtta timmars sömn om natten för att din hjärna ska kunna vila, för att förbrännande processer ska kunna genomföras korrekt och producera energi, såväl som för cellulär renovering. Att inte få tillräckligt med sömn accelererar dödandet av hjärnceller på kort sig och kommer göra dig trött och på dåligt humör under dagen.

6. Överätande

Att äta livsmedel som kroppen inte behöver orsakar ansamling av restsubstanser i form av fetter som gör de cerebrala artärerna hårdare, vilket i sin tur förhindrar att de fungerar som de ska.

7. Alkohol

Alkoholism

Alkohol kan förstöra alla organ, och framförallt nervsystemet, levern och hjärtat. Det påverkar de kemiska reaktioner som inträffar i hjärnan. Alkoholism dödar även neuroner och minskar hastigheten på nervimpulserna.

8. Våldsamma reaktioner eller stress

Stress orsakar flera reaktioner i nervsystemet, varav vissa kan reducera den mentala kapaciteten och även öka riskerna för att drabbas av stroke och hjärtattacker.

9. Täcka ditt huvud när du sover

Sova

Att sova med huvudet täckt gör att koncentrationen av koldioxid ökas och mängden syre minskas, vilket kan ha skadliga effekter på hjärnan.

10. Tvinga hjärnan under sjukdom

Att arbeta eller studera mycket när du är sjuk är skadligt eftersom kroppens energi används för att läka. Att tvinga hjärnan att arbeta under denna period kan minska kroppens effektivitet och ytterligare försämra immunförsvaret. Detta främjar uppkomsten av fler typer av sjukdomar.

11. Brist på mental stimulans och motion

Det finns inget som är så bra som att tänka, ha stimulerande konversationer, att läsa en bok eller att motionera sinnet med ordspel som stimulerar hjärnan: det ökar inlärningsförmågan och minnet, och förbättrar dessutom reaktionsförmågan.

Avslutande råd

Ta hand om din hjärna genom att adoptera en hälsosam livsstil:

  • Ät bra och inkludera utsökta frukter och grönsaker för att stimulera hjärnaktivitet. Att äta fisk som är rik omega 3-fettsyror är också rekommenderat eftersom dessa fetter främjar kommunikationen mellan neuronerna.
  • Drick tre till fyra koppar te eller små koppar kaffe om dagen för att förbättra ditt korttids- och långtidsminne, samt för att minska risken att drabbas av Alzheimers eller Parkinsons.
  • Motionera regelbundet.
  • Undvik droger, tobak och alkohol.
  • Sov tillräckliga mängder.
  • Fyll dig själv med positiva tankar.