7 tips för att ta hand om din hjärna

Ta hand om din hjärna

Din hjärna är en perfekt maskin som inte bara närs av nervceller och gliaceller. Den lagrar en dyrbar skattkista av upplevelser och minnen som utgör en stor del av vem du är. Det är ett fascinerande valv där nya saker introduceras varje dag som stimulerar den och smörjer dess hälsomotorer.

För att ta hand om din hjärna på bästa sätt krävs att du dagligen följer de tips vi ger dig här och att du håller dig till kost- och levnadsvanor som håller dina små grå i gott skick. På detta vis kommer du att kunna förebygga eller åtminstone skjuta upp utvecklingen av vissa sjukdomar.

Din livsstil kan orsaka många sjukdomar som kan undvikas. Stress, högt blodtryck, högt kolesterol, fetma etc. uppkommer inte bara från neurovaskulära problem utan ibland kan vanlig huvudvärk vara resultatet av en dag fylld med stress och ångest och ett stort spektrum av sjukdomar, vilket är anledningen till att vi bör ha detta i åtanke.

Vanliga problem såsom lättare glömska eller känslan av att ”ha något på tungan” men inte komma på det är sådant du kan lindra om du försöker förbättra din kognitiva reserv eller dina mentala strategier, vilket kommer att hjälpa dig i ditt dagliga liv. Så varför inte kolla in den här artikeln?

Tips för att ta hand om din hjärna

1. Ta hand om din kognitiva reserv

FamiljAllt du har gått igenom i livet, upplevt och även lidit av utgör en del av din ”minneslagring”. Det är minnen som byggts upp genom tillhandahållandet av en grund på vilka de växer. Det är området du tar dig till när du söker efter minnen och känslor. Det är där du lär dig saker samt fattar dagliga beslut i ljuset av allt du har upplevt. Det är vad som brukar kallas kognitiv reserv. Ju större din reserv är desto bättre kommer ditt skydd mot för tidigt åldrande vara eftersom allt detta är en del av de cerebrala kopplingar som stärker ditt nervsystem. Ju fler kopplingar du har desto mer ny vävnad kommer att bildas och detta kommer att ge dig ett bättre skydd mot eventuella sjukdomar. Det är därför det är viktigt att experimentera och lära sig nya saker varje dag.

2. Se över din diet

Valnötter skyddar ditt hjärtaHjärnan är ett organ som kräver mycket energi. I själva verket behöver den 20-30% av de kalorier som du stoppar i dig. Dock bör du undvika att äta alltför mycket fett och, ännu viktigare, industrialiserade livsmedel eftersom de gör det svårt att upprätthålla en god hjärnhälsa på lång sikt. Dietister rekommenderar följande näringsämnen som du kan hitta i de föreslagna livsmedlen:

  • Tryptofan: Grundläggande för lärande. Det finns i livsmedel som fisk, ägg, nötter, bananer, ananas och avokado.
  • Kolin: Soja och ägg är rika på detta ämne. Det är grundläggande för överföring av nervimpulser till muskler.
  • L-glutamin: Det används för att bygga gamma-aminosmörsyra (GABA) i hjärnan. Det hjälper dig att hålla dig på gott humör och må bättre. Du kan hitta det i sesam och solrosfrön.
  • Flavonoider: Viktigt för nervsynapser. De minskar nervcellernas åldrande och förbättrar minnet. Du kan hitta dem i bönor, choklad och rödvin.
  • Alfaliponsyra: Också viktigt för nervceller då det motverkar stress och neutraliserar fria radikaler. Det finns i gröna grönsaker som spenat, sallad, kål, broccoli etc.
  • Vitamin E: Det är grundläggande. Det hjälper nervcellernas aktivitet och förhindrar oxidation av deras membran. Du kan hitta det i curry, sparris, avokado, valnötter, jordnötter, oliver och olivolja.

3. Fysisk aktivitet

Detta rekommenderas starkt. Det finns studier som visar att fysisk träning förebygger eller skjuter upp uppkomsten av sjukdomar som Alzheimers eller Parkinsons. Att ta en timmes promenad dagligen, cykla, simma eller utföra någon annan fysisk aktivitet varje dag är tillräckligt för att förbättra dina nervkopplingar.

4. Hantera dina känslor bättre

Utbilda dig om känslorVill du veta vad som är en av de värsta fienderna till din hjärnas hälsa? Stress. Allvarligt talat. Din livsstil, dagliga förpliktelser, press, ångest etc. fyller dig med gifter och blockerar hjärnan från att fungera väl och i långa loppet åldras den i förtid. Det är därför det är viktigt att hantera saker lugnt, prioritera positiva tankar och se saker ur ett mer fridfullt perspektiv där du värdesätter dig själv och din fysiska och psykiska hälsa.

5. Socialt liv

Att ha ett bra socialt liv med vänner och släktingar runt omkring dig som ger dig upplevelser, konversationer, stöd, uppmuntran, spänning, projekt och drömmar, gör ditt livsintresse större. Din hjärna ”vårdas” av dessa”näringsämnen” som gör dess valv av erfarenheter ännu större och dess reserv starkare och mer kraftfull, vilket bidrar till att hålla den ung och i form.

6. Sov i minst 7-8 timmar

Vad katter kan lära oss om sömnSömn är grundläggande för både din kropp och hjärna. Den senare i synnerhet behöver den för att kunna utföra sina uppgifter, som att organisera minnen och erfarenheter, lagra, katalogisera, ordna… Hjärnan är mycket aktiv på natten, men den kan bara utföra dessa uppgifter om du får tillräckligt med sömn.

7. Kognitiv stimulans

Förutom fysisk träning behöver du ta hand om din hjärna genom att ge den egna aktiviteter och egna dagliga utmaningar som smörjer dess redskap. Små utmaningar som håller den ung och väl fungerande för vardagliga behov. Varför inte spela schack med en vän eller släkting? Lösa korsord eller sudoku? Läsa en bok? Eller vad sägs om att börja föra en personlig dagbok och reflektera över alla dina dagliga upplevelser? Allt detta är enkla aktiviteter och utmaningar som livnär din hjärna. Sluta inte utmana den.