De 3 största skillnaderna mellan stress och ångest

· december 8, 2017
Medan ångest kommer inifrån är stress en extern faktor. Läs mer om några av de stora skillnaderna mellan stress och ångest i den här artikeln.

Många blandar ihop ångest och stress och tror att de är samma sak. I den här artikeln kommer vi titta på några viktiga olikheter mellan de två, och göra skillnaderna mellan stress och ångest tydliga en gång för alla.

Ångest är en reaktion på oro och bekymmer, tankar om det förflutna eller negativa erfarenheter som fortfarande sitter kvar.

Till skillnad från ångest beror stress vanligtvis på yttre tryck, någonting du kanske har på jobbet till exempel.

Tvärtemot från ångest kan stress ibland till och med vara positivt, något som gör dig mer produktiv och gör att du får saker gjorda (även om det alltid inte blir så!).

Skillnaderna mellan stress och ångest

1. Stress och ångest har olika ursprung

Stress och ångest har olika ursprung

En av de största skillnaderna mellan stress och ångest är att de har olika utlösare, även om det till en början verkar som om de är desamma.

Ångest kommer genom en känsla av rädsla som vanligtvis är irrationell (till exempel rädsla att förlora en närstående, rädsla att vara ensam eller rädsla för misslyckande).

Stress uppträder å andra sidan när du känner dig överväldigad av skyldigheter och måsten, och inte tror att du kommer kunna göra allt.

Det kan också komma när du inte har allt du behöver för att utföra en uppgift på bästa sätt (du har till exempel inte tillräckligt med tid att klä på dina barn före skolan innan du går till jobbet).

2. Ångest är faktiskt ett symptom på stress

Mycket stress kan leda till ångest

Att man lätt blandar ihop stress och ångest beror på att den senare är ett symptom på den första. Men det är bara sant i vissa specifika fall.

Som sagt är stress något som händer vid en viss tidpunkt. Det är någonting som brukar komma och gå. Det finns emellertid faktiskt något som kallas för ”kronisk stress.

När du lever med en stress som du inte lyckas skaka av dig, när den orsakar sömnlösa nätter och leder till tvångstankar och problem hemma – då kan ångesten dyka upp som en produkt.

Och när ångesten blir ett följdsymptom av stress kan du samtidigt uppleva en grundlig trötthet, känna dig känslomässigt sliten, få brist på motivation och till och med drabbas av depression.

3. Socialt tryck leder till stress; övertygelser leder till ångest

Skillnaderna mellan stress och ångest är att de har olika utlösare

En annan av skillnaderna mellan stress och ångest är att ångest är ett resultat av de övertygelser som utgör det perspektiv med vilket du ser på världen.

Till exempel, om det finns en grundläggande tro i din familj att alla män överger sina kvinnor så kommer du varje gång du är med din pojkvän eller man vara rädd för det, och denna rädsla kan med tiden bli till ångest. Denna ångest kan leda till vissa beteenden, som att du blir kontrollerande, inte litar på honom, att du alltid vill vara tillsammans med honom, och så vidare.

Detta beteende kan få den andra personen att ta avstånd och bli frånvarande, vilket förvärrar din ångest.

Lösningen? Du måste ändra din övertygelse.

Leva utan stress och ångest: är det möjligt?

Frihet från stress och ångest
Nu när vi har tittat på skillnaderna mellan stress och ångest samt vad de kan bero på kanske du undrar: Är det möjligt att leva utan stress och ångest?

Svaret är ”nej”. Men vad du kan göra är att minska utlösarna.

Samtidigt får du inte glömma att det finns någonting positivt med både stress och ångest. Ångest är ett varningstillstånd som uppstår för att göra dig uppmärksam på att du behöver granska ditt sinne (oro, övertygelser) och se vad det är du behöver ändra på.

Att förändra ditt perspektiv på saker och ting, samt släppa övertygelser som egentligen inte är dina, kan hjälpa dig att ställa ner bördan som har vägt så tungt på dig.

Och stress är ibland någonting som egentligen är väldigt positivt, för det aktiverar dig. Det gör dig mer produktiv och hjälper dig att hålla deadlines.

Stressen bör emellertid inte vara ihållande. Se till att stressen bara kommer vid vissa tidpunkter, och låt den inte bli en regelbunden del av ditt liv.