8 livsmedel som hjälper dig att sänka blodtrycket

I tillägg till en rad andra hälsofördelar bidrar lime till att sänka blodtrycket genom att utvidga blodkärlen och göra dem mer flexibla.
Vitlök 3

Högt blodtryck, även känt som hypertoni, är ett hälsoproblem som uppstår hos personer som har konstant högt blodtryck i sina artärer, oavsett om detta orsakas av förträngning av dessa artärer eller genom någon form av obstruktion. För att en person ska få diagnosen högt blodtryck ska dennes blodtryck vara lika med eller högre än 140/90 mmHg.

Här är en lista över några av de vanligaste orsakerna till detta tillstånd: fetma, genetiska faktorer, överdriven alkoholkonsumtion, högt natriumintag, brist på aerob träning, p-piller, smärtstillande läkemedel, njursjukdomar och binjuresjukdomar.

Det är oerhört viktigt för personer med högt blodtryck att träffa sina läkare och upprätta en behandlingsplan, för om denna sjukdom inte behandlas på rätt sätt kan det leda till allvarliga problem, som hjärtinfarkt, stroke, eller njursvikt.

Om du lider av högt blodtryck finns det några livsmedel som kan hjälpa dig att sänka det och därmed leva ett bättre liv med färre hälsorisker. Tänk dock på att dessa livsmedel är naturliga komplement, och de kan inte på något sätt ersätta medicinering eller behandling som rekommenderas av din läkare.

Bananer

Skivad bananPersoner med högt blodtryck bör äta minst en banan per dag. Bananer är rika på kalium, vilket är avgörande för att sänka blodtrycket. Enligt en forskningsstudie som utförts i Indien kan konsumtion av två bananer per dag sänka blodtrycket med upp till 10%.

Selleri

Selleri är ett renande vätskedrivande medel som kan hjälpa din kropp att eliminera giftiga ämnen. Detta kraftfulla livsmedel innehåller stora mängder av ett ämne (3-N-butylphthalide) som är till stor hjälp för att sänka högt blodtryck. Helst bör du äta rå selleri, antingen i sallader eller i form av saft.

Limefrukt

LimeRegelbundet intag av limefrukt rekommenderas gång på gång för att kontrollera högt blodtryck. Limefrukt bidrar till att sänka blodtrycket genom att utvidga blodkärlen och göra dem mer flexibla. Vi rekommenderar att dricka ett glas rumstempererat vatten med limefrukt utan tillsatta sötningsmedel på fastande mage en gång per dag.

Vitlök

Ett annat livsmedel känt för sin förmåga att sänka blodtrycket och förbättra din hälsa är vitlök. Detta livsmedel hjälper till att minska kolesterol och förbättra cirkulationen, och sålunda sänka blodtrycket.

Specialister rekommenderar att konsumera rå vitlök eftersom denna variant låter dig dra nytta av alla fördelarna med denna ”superfood”. Ett annat alternativ är att ta sex till åtta droppar vitlöksextrakt utspätt i vatten två gånger per dag.

Löksaft

LökLök, precis som vitlök, erbjuder mängder av fördelar för blodkärlens och hjärtats hälsa eftersom det bidrar till att förbättra cirkulationen och bekämpa högt kolesterol och högt blodtryck. För att dra nytta av de kraftfulla egenskaperna hos lök rekommenderar vi att du dricker saften av en halv rå lök varje dag blandat med en tesked honung.

Kokosvatten

Om du lider av högt blodtryck bör du alltid se till att vara väl hydrerad, vilket innebär att bör du dricka 8 glas vatten per dag. Ett bra alternativ är att inkludera kokosvatten som en del av din totala vätskeförbrukning, eftersom denna näringsrika dryck är känd för att kunna sänka blodtrycket betydligt.

Vattenmelonfrön

VattenmelonDe flesta av oss kastar bort fröna från vattenmelon utan att inse att de har massor av egenskaper som är bra för blodkärlens och njurarnas hälsa. Vattenmelonfrön innehåller ett ämne som kallas cucurbocitrin, som har förmågan att utvidga blodkärlen och förbättra njurfunktionen. De bekämpar också högt blodtryck och lindrar smärta som orsakas av artrit.

För att konsumera dessa frön bör du krossa dem försiktigt och sedan blanda dem med en kopp kokande vatten. Låt dra i en timme och drick sedan fyra matskedar av denna vätska flera gånger per dag.

Honung

Ren honung är i stånd att lugna blodkärlen, vilket innebär att det är ett bra verktyg för att sänka blodtrycket. Personer som lider av högt blodtryck bör äta en eller två matskedar ren honung per dag. Ett annat alternativ är att blanda en tesked honung, en tesked ingefärssaft, och två teskedar kumminpulver.