Bananens fantastiska fördelar för vår hälsa

Ifall vi äter banan under dagen får vi ordentligt med energi, och vi kommer inte känna att vi behöver äta mer under natten. Det hjälper oss att hålla vikten.
bananens fantastiska fördelar

Banan är en utsökt frukt som även är mycket näringsrik och mättande. Den är idealisk som mellanmål, men det är bra ifall man även kombinerar den med andra livsmedel. I denna artikel kommer du att lära dig om bananens fantastiska fördelar för vår hälsa.

Vi kommer förklara vilka egenskaper den har, hur den hjälper oss, och i vilka fall som vi inte bör äta alltför mycket av den. Vi kommer även förklara hur du bör äta den för att inte gå upp i vikt, och även hur den kan hjälpa dig att gå ner i vikt.

Bananens fantastiska fördelar: dess näringsvärde

En banan som väger 100 gram innehåller runt 100 kalorier, 1 gram protein, 25 gram kolhydrater och mindre än ett gram fett. Den innehåller även 3 gram fibrer.

Banan är rik på vitamin B6 och C, folsyra och mineraler som magnesium och kalium.

bananens fantastiska fördelar

Bananens fantastiska fördelar: rik på stärkelse

Även då bananen är en frukt har den näringsämnen som gör att vi från ett visst perspektiv kan lägga den i samma kategori som potatis, mjölk och jordnötter, mm. eftersom den innehåller så pass mycket stärkelse. Detta är fundamentalt för att vi ska veta när vi kan äta den och inte, vilka andra livsmedel vi bör kombinera den med och inte, mm.

När bör vi äta den?

Stärkelse hjälper vår kropp att smälta maten långsamt och ger oss energi. Därför rekommenderar vi att du inte äter den på kvällen, för att inte gå upp i vikt. Det du äter på kvällen bör vara lätt att smälta.

Det är istället toppen att äta den på morgonen, då den ger oss energi för resten av dagen.

Det finns även två andra perfekta tillfällen att äta banan, vilket är vid lunchtid och på eftermiddagen. Då är vi ofta blir lite småhungriga och då är det bra att vi äter något som inte gör att vi går upp för mycket i vikt. Bland bananens fantastiska fördelar finner vi även en förmåga att göra oss mätta utan att vi ska behöva äta raffinerat socker, fetter och andra livsmedel. Vi kan även alltid enkelt ha den med oss ifall vi skulle bli hungriga.

Å andra sidan rekommenderar vi att du inte äter mer än en per dag, då den är så full och komplett med näringsämnen.

Egenskaper

Bland bananens fantastiska fördelar för kroppen hittar vi följande:

  • Den reducerar kolesterolnivåerna
  • Reglerar tarmproblem
  • Reducerar muskelkramper
  • Ger kroppen energi snabbt, och den är därför en toppenfrukt för barn och personer som utövar någon sport, eller vid utmattning, kronisk trötthet och fibromyalgi
  • Reglerar vårt nervsystem och hjälper oss att motverka problem med ångest, irritation, mm.
  • En naturlig behandling för anemi
  • Minskar hypertoni
  • Tack vare sina alkaliska egenskaper fungerar den bra mot magsyra
  • Reducerar illamående på morgonen
  • Ett idealiskt livsmedel ifall du har magsår
  • Motverkar problem med menstruation
  • Bra komplement ifall du vill sluta med tobak
  • En ovärderlig frukt för gravida kvinnor, då den reducerar illamående, reglerar tarmarna, tillför energi utan att man går upp i vikt och innehåller folsyra

Hur bör du äta den?

Det enda man bör tänka på i detta fall är att den ska vara ordentligt mogen, så att den inte är svår att smälta. Med det sagt, och med tanke på bananens fantastiska fördelar, finns det olika sätt att tillreda den:

  • För att ge smoothien en krämig och söt textur. Detta gör att vi kan lägga till andra hälsosamma ingredienser som är mindre smakrika men mycket fördelaktiga för vår hälsa, som exempelvis grönsaker, öljäst, vegetariska drycker, mm.
  • Ett väldigt originellt sett att tillreda bananglass. Skala en mogen banan och frys ner den. Då den är fryst kan du vispa den tillsammans med någon form av yoghurt. Vi kan därefter äta den direkt ifall vi vill det eller frysa ner den lite till ifall vi vill ha den hårdare. Vi kan lägga på varm choklad om vi vill ha en delikat och attraktiv efterrätt.

bananens fantastiska fördelar

  • Den gör att vi inte behöver använda så mycket socker då vi ska göra kex, och de blir även godare.
  • Vi kan grilla den med kanel
  • Ifall vi mosar en banan med en gaffel får vi en massa som vi kan blanda med kakao, för att få en hälsosam kakaokräm, utan laktos, mjöl eller socker.

Bilder: juantiagues och sidehike