Om du vill gå ner i vikt, sluta räkna kalorier

Fet mage

Människor som vill gå ner i vikt tenderar att fokusera all sin uppmärksamhet på kaloriinnehållet i maten, som om detta vore det mest tillförlitliga sättet att kontrollera sin kost. Men fler och fler studier visar att detta är ett felaktigt och farligt sätt att planera sin diet. Att räkna kalorier är inte den bästa viktminskningsmetoden och i den här artikeln ska vi förklara varför.

Kalorier är bara en del av ekvationen

Matens kaloriinnehåll är lika viktigt som dess innehåll av näringsämnen: fett, fibrer, protein, kolhydrater, mm. Att få i sig 100 kalorier från en frukt är inte detsamma som att få dem från en bakelse eftersom kroppen inte smälter och tillgodogör sig näringsämnena på samma sätt. Om du till exempel äter ett livsmedel som avokado, vilket innehåller många kalorier men också är rikt på hälsosamma fetter och fiber, kan din kropp lättare bryta ner dessa fetter. Samtidigt hjälper dess fiberinnehåll dig att lättare eliminera sådant som din kropp inte behöver.

Om du däremot äter mat rik på socker, skadliga fetter och raffinerat mjöl kan din kropp uppfatta denna mat som något den bör lagra eftersom det innehåller mycket färre näringsämnen.

Snabbmat
Finns det viktminskningsmat?

Vi säger ”viktminskningsmat” eftersom kalorierna din kropp använder för att smälta dessa livsmedel är fler än de kalorier det innehåller. Detta bevisar att du inte behöver räkna kalorier när du äter dem eftersom du kommer att förbruka mer energi än du får i dig, vilket i sin tur leder till att du går ner i vikt.

Dessa livsmedel, som bränner fler kalorier än de innehåller, är kända som livsmedel med ett negativt kalorivärde och består främst av frukt och grönsaker, som de som anges nedan:

Grönsaker

  • Kål
  • Vitlök
  • Lök
  • Spenat
  • Tomat
  • Sparris
  • Rödbetor
  • Broccoli
  • Morot
  • Selleri
  • Gurka
  • Aubergine
  • Squash

Frukter

  • Äpple
  • Melon
  • Bär
  • Grapefrukt
  • Citron
  • Papaya
  • Ananas

Därför rekommenderar vi att din kost baseras i huvudsak på dessa livsmedel.
Äpplen

Bra fetter och dåliga fetter

I allmänhet står kalorier i proportion till matens fetthalt, men detta varierar beroende på vilken typ av livsmedel det rör sig om och du bör alltid välja sådana som är naturliga och nyttiga. Å andra sidan är fetter viktiga för din kropp och de kan också öka borttagningen av fettdepåer, vilket är varför det vore ett stort misstag att ta bort dem från din kost.

Exempel på nyttiga fetter:

  • Vegetabiliska oljor
  • Torkad frukt
  • Frön
  • Avokado
  • Äggula

OljorExempel på farliga fetter:

  • Rött kött och kallskuret
  • Margarin och andra transfetter
  • Friterad mat
  • Mejeriprodukter

Fiber

Du kan inte räkna kaloriinnehållet i livsmedel utan att också tänka på om de har olösliga fibrer eller inte. Fiber som sådant ger dig inte näring, men det hindrar maten från att göra dig tjock.

Det har mättande egenskaper, vilket är anledningen till att du inte behöver äta lika mycket, och det bidrar också till att eliminera allt som din kropp inte behöver.

Om du till exempel äter en sötsak (tårta, glass, godis, mm.) och samtidigt något fiberrikt, som exempelvis ett äpple, kommer detta minska risken för att bli tjock.

Vilka livsmedel innehåller naturliga fibrer?

  • Frukt
  • Grönsaker
  • Baljväxter
  • Torkad frukt
  • Fullkorn

Om du ökar ditt intag av livsmedel rika på fibrer kan du märka av några till synes negativa symptom till en början, som uppblåsthet, gaser eller till och med förstoppning. Dessa symtom är tillfälliga medan kroppen anpassar sig till livsmedlen. Du kan förebygga det om du tuggar maten ordentligt samt dricker tillräckligt med vatten mellan måltiderna.

Några avslutande tips

Med tanke på allt vi gått igenom i den här artikeln rekommenderar vi att du slutar räkna kalorier och istället anstränger dig för att välja naturliga och nyttiga livsmedel som ger dig alla nödvändiga näringsämnen för din kropp.

Din kost bör vara balanserad. Du bör inte äta mindre kalorier eller mindre fett, utan snarare välja livsmedel av högre kvalitet. Brist på hälsosamma fetter kan till exempel orsaka för tidigt åldrande av huden, torr hårbotten, försämrat immunförsvar, förstoppning, mm.

Du borde inte överkonsumera animaliskt protein, som vissa andra dieter rekommenderar, eftersom detta kan skada funktionen hos levern och njurarna.

Foton av SteFou!, vastfield och cottonseedoil.