Frukterna med minst kalorier

Om du är på en lågkalori diet för att gå ner i vikt och dieten inkluderar att äta frukt vid middagstid eller hur mycket du vill vid middagen, är det bra att vara mycket försiktig eftersom det finns vissa typer av frukt som inte är så ”viktminskande” som andra. Läs om frukterna med minst kalorier i den här artikeln!

Frukter tillåtna i dieter

De flesta dieter (eller de flesta av de effektiva och friska) ger dig möjlighet att äta en stor mängd frukt under dagen. Det är viktigt att veta vilka som är bäst så att du kan uppnå dina mål. Hur? Enligt de kalorier som var och en ger dig. Nedan hittar du en tabell som visar vilken frukt som har lägst kaloriinnehåll samt näringsvärden för varje frukt så att du kan välja de som är mest lämpliga för din personliga kost.

frukt-3

Att bli bekant med de olika egenskaperna hos varje frukt gör det lättare att välja en eller flera att äta varje dag. Även om de är alla nyttiga, är det också sant att varje frukt har något som är annorlunda än de andra. En kost rik på frukt och även grönsaker kommer att hjälpa dig att gå ner i vikt hälsosamt och framför allt, utan att du känner en brist på styrka, eller trött- och svaghet.

Vissa människor säger att frukt bör ätas separat från dina huvudmåltider, eftersom om du äter den som en efterrätt, ”förlorar” du de flesta av dess näringsämnen och vitaminer för att matsmältningen är upptagen med dina måltider. Då jäser frukten i magen och gör processen långsammare. Det är därför många människor inte mår bra av att äta frukt till efterrätt. I så fall föreslår vi att äta frukten separat från måltider, som på förmiddagen eller mitten av eftermiddagen, åtminstone 2 eller 3 timmar före eller efter lunch eller middag.

frukt-4

Å andra sidan är det bra att veta att frukt har ett ämne som kallas ”fruktos” som kroppen förvandlar till glukos (med andra ord, energi). Denna glukos måste användas så att den inte ackumuleras som fett i kroppen. Så de säger att den bästa tiden att äta frukt är under morgonen eftersom ämnesomsättningen har sin ”höjdpunkt” då. Då kommer matsmältningen att förbruka all glukos som skapas och din aptit kommer att vara tillfredsställd för flera timmar framöver.

De bästa frukterna för att gå ner i vikt eller de med minst kalorier är päron, äpplen, kiwi och mandariner. Dessutom innehåller de även andra ingredienser som proteiner, lipider och kolhydrater. Om dessa frukter är också lätta att få tillgång till dem när som helst under året.

En tabell över kalorier i frukt

Du bör behålla denna tabell, eftersom du kan räkna ut hur många kalorier du äter om dagen, eller vilken frukt som passar i din diet. Värdet är en ungefärlig mängd i 100 gram frukt.

  • Vattenmelon: 15 kalorier
  • Grapefrukt: 26 kalorier
  • Jordgubbar: 27 kalorier
  • Hallon: 30 kalorier
  • Persika: 30 kalorier
  • Melon: 30 kalorier
  • Björnbär: 35 kalorier
  • Plommon: 36 kalorier
  • Röda vinbär: 37 kalorier
  • Päron: 38 kalorier
  • Tranbär: 41 kalorier
  • Mandarin: 41 kalorier
  • Äpple: 45 kalorier
  • Fikon: 47 kalorier
  • Körsbär: 48 kalorier
  • Aprikos: 52 kalorier
  • Apelsin: 53 kalorier
  • Ananas: 55 kalorier
  • Kiwi: 56 kalorier
  • Druvor: 61 kalorier
  • Granatäpple: 62 kalorier
  • Mango: 73 kalorier
  • Banan: 85 kalorier
  • Avokado: 232 kalorier

frukt-6

Hur är det med torkad frukt?

Torkad frukt och nötter det bästa alternativet, om du letar efter en proteinrik diet. Skillnaden med dessa är att de har en hel del kalorier men en god nyhet är att deras förmåga att tillfredsställa hunger oftast är mycket högre än hos frukt. Här är tabellen med kalorier för torkade frukter och nötter (mängden är samma som frukt, 100 gram):

  • Katrinplommon: 177 kalorier
  • Torkade dadlar: 256 kalorier
  • Torkade fikon: 270 kalorier
  • Russin: 301 kalorier
  • Kastanjer: 349 kalorier
  • Jordnöt: 452 kalorier
  • Mandlar: 499 kalorier
  • Pinjenötter: 568 kalorier
  • Pistachio: 600 kalorier
  • Hasselnötter: 625 kalorier
  • Valnötter: 670 kalorier

Du kanske tycker att det är för mycket kalorier för en sådan liten mängd mat, men deras fettsyror och näringsämnen förvandlar dem till ett hälsosammare alternativ och mer rekommenderade än andra livsmedel. Till exempel, 100 gram grädd- eller färskost har mer än 300 kalorier, en 100 gram biff mer än 400, pålägg har inte mindre än 300 kalorier, och baljväxter har cirka 350. De grönsaker som har minst energi är sallad, gurka, rädisor och squash.

Bilder används med tillstånd av Sean McEntee, Kim Lowton, Clare Bell, Mario Diogo, Victor, Championship catering, Bogoni och Steve Parker.