Vaneändringar som leder till viktförlust

För det mesta så hänger en balanserad vikt mer på att följa goda vanor än att följa dieter för viktförlust slaviskt. Goda vanor är också ett hälsosammare och mer balanserat sätt att hjälpa dig må bättre utan att kämpa eller göra uppoffringar.

Här ska vi ge dig några enkla tips på vaneändringar som varken är svåra att följa eller särskilt tidskrävande och som garanterat kommer resultera i viktförlust.

Du måste inte alltid äta dig proppmätt

Vi måste utbilda våra magar eftersom de kommer anpassa sig efter den mängd mat som vi generellt sett ger dem. Du bör även undvika de tillfällen då du äter enbart för ätandets skull. Det är inte svårt att bli vad vid att äta sig proppmätt, men det är bättre att sluta innan man är mätt. Ett trick är att dricka ett te som främjar matsmältningen efter varje måltid.

avkok_sapiens

Tugga dina drycker – drick din mat

Med denna regel så kommer du förstå att snabbt ätande resulterar i viktuppgång och inte heller ger kroppen näring. Sanningen är att matsmältningen startar i munnen eftersom saliven innehåller enzymer som påbörjar matsmältningsprocessen. Ju bättre du tuggar din mat desto bättre kommer du absorbera den. Du kommer dessutom äta mindre. Man har bevisat att hunger pågår mellan 15-20 minuter. Om du äter i en lugn takt så kommer du inte känna behovet att äta efter denna tidsperiod.

Ät mer protein

I denna artikel ska vi förklara fördelarna med att äta protein dagligen, snarare än att överäta kolhydrater (bröd, bakverk, pasta, etc.), vilket är vad som vanligtvis inträffar. Protein, både från grönsaker och kött, hjälper dig att tappa vikt, reducera din midja och gör musklerna fastare.

Lär dig hälsosamma recept

Ett intresse i matlagning kommer vara till din fördel när du upptäcker nya hälsosamma recept som använder ingredienser du aldrig använt förr i din diet. De som kommer hjälpa dig att gå ned i vikt inkluderar:

  • Växtbaserade drycker av ris, havre, etc.
  • Sjögräs (agar agar kan användas för att göra förvånansvärt lätta recept).
  • Kryddor: Ingefära, kanel, kardemumma, curry, cayennepeppar…
  • Mindre välkända spannmål: Hirs, vete, bovete, quinoa, etc.
  • Fruktsmoothies.

cayenneTim-Patterson

Sluta äta färdiglagad mat

Många gånger så är det som orsakar viktuppgång att du är hungrig utan att ha något färdigt att äta, vilket resulterar i att du äter vad som helst och går upp i vikt. En av de bästa vaneändringar du kan göra är därför att alltid laga mer och spara lite i kylskåpet – såsom naturliga juicer, fruktsallader, grönsakssoppor, sallader, etc.

Var försiktig med dina kombinationer

Att kombinera många olika typer av livsmedel i en och samma måltid – såsom vad som oftast är fallet under banketter eller firanden – är en av de största orsakerna till viktuppgång och påverkar dessutom hälsan. Trots att det finns vissa undantag så ska du alltid försöka inkludera någon form av grönsak, kolhydrater och lite protein när du kan.

Undvik raffinerade livsmedel

Det är inte alls svårt att alltid välja det hela alternativet. Du kan även utbilda din gom så att du med tiden kanske till och med börjar njuta av hela livsmedel som inte bara är rika i fibrer och mer mättande utan även innehåller mer vitaminer och mineraler.

ris-kummin-latanadelriccio

Avkok

Att vänja sig vid att dricka avkok från läkande växter kommer hjälp dig att fylla magen mellan måltiderna och dessutom dra nytta av deras fördelar. Drick dem varma eller kalla, kombinerat med citron eller sötade med stevia. Vi rekommenderar till exempel att använda citrusskal, avokadokärna, avkok för levern eller matsmältningssystemet.

Middag orsakar viktuppgång

Takten som du lever ditt liv i dikterar hur mycket energi som behövs i det aktuella tillfället och när du äter middag på kvällen så kommer denna mat generellt sett inte förbrännas. Det är därför du bör äta en tidig middag, helst innan 20:00 om möjligt. Under morgontimmarna så säger traditionell kinesisk medicin att levern och gallblåsan är aktiva, vilket är anledningen till att du inte ska smälta någon mat under denna tid så att den kan läka sig själva.

Drick mycket vatten

Vatten renar kroppen och fyller magen när du är sugen på att knapra på något utan att egentligen vara hungrig. Ibland kan man vara törstig men kroppen förvirrar signalen med hunger. Vi föreslår att du alltid dricker ett glas vatten när du vill knapra på något. Om du fortfarande är hungrig efteråt så bör du välja något hälsosamt – kanske något av det som vi listat ovan?

Foton från n_sapiens, Tim Patterson och latanadelriccio.