5 sätt att lindra förstoppning

Förstoppning är något som signalerar minskad omsättning i tarmen, i regel för att den innehåller mindre vatten än vanligt. I vissa fall kan det orsakas av vissa mediciner. I denna artikel kommer vi förklara hur du ganska snabbt kan lindra förstoppningen genom att använda naturliga metoder och produkter som finns tillgängliga i praktiskt taget alla jordens hörn.

Åtgärder mot förstoppning

1. Drick vatten

Drick mellan två till fyra glas varmt vatten när du känner dig förstoppad. Om du har varit förstoppad i flera dagar, drick vatten varje morgon så fort du vaknar. I regel borde du dricka åtminstone 10 glas varmt vatten varje dag. Vatten är en av de bästa vätskorna för att rensa rester och gifter från kroppen. Andra drycker, så som juice och läsk, kan inte jämföras oberoende på hur bra du mår eller hur naturliga de är, då de oftast innehåller överflödigt socker vilket istället kan förvärra förstoppningen.

2. Ät frukt och grönt

frukter

Ät frukt, grönsaker och annan fiberrik mat för att öka ditt dagliga intag av fiber. Ät åtminstone 24 upp till 38 gram fiber varje dag. Förstoppning är resultatet av att ha ätit för många fetter, raffinerat socker och mjölkprodukter, istället för fullkornsfiber, kli, frukt och grönt.

Överväg att också äta fibertillskott, även om du känner att du kan få i dig den mängd fiber du behöver i din dagliga diet. Matfiber kan inte alltid brytas ner av kroppens enzymer och tas då inte upp av blodet. Därför stannar fibret i tarmen där det absorberar vatten och löser upp avföring.

Fiberrik mat inkluderar: hallon, päron och äpplen, fullkornspasta (kokt), korn (kokt) och kli, kikärtor (kokta), svarta bönor (kokta), linser (kokta), kronärtskockor (kokta), ärtor (kokta) och broccoli.

3. Kaffe kan hjälpa

Många anser att kaffe är ett snabbt sätt att motverka förstoppning. Anledningen är att koffeinet i kaffet kan få igång matsmältningsmusklerna och få fart på tarmen. Å andra sidan är kaffe urindrivande, vilket betyder att avföringen förlorar fukten och det blir svårare att göra sig av med. Av den anledningen rekommenderar doktorer att du undviker urindrivande medel så som kaffe, alkohol, kolsyrade drycker och te.

4. Ät plommon

plommonjuice

Ät fyra plommon och/eller drick två glas med plommonjuice. Plommon är speciellt rika på fiber och innehåller sorbitol, avföringsuppmjukande socker som på ett naturligt sätt hjälper till att lindra förstoppning. Sorbitol är en mild tarmstimulant som hjälper till att minska tiden det tar för avföringen att röra sig, och minskar risken för förstoppning.

Om du inte gillar den skrynkliga ytan eller unika smaken av plommon kan plommonjuice vara ett smakligare alternativ. Det börjar verka efter bara några timmar, så det är viktigt att först dricka bara ett glas och sedan vänta och se ifall du kan se ett resultat innan du dricker ett glas till. Om inte kan du riskera motsatt effekt: diarré.

Kom ihåg att plommon har 14,7 gram sorbisol per 100 gram plommon, medan plommonjuice innehåller 6,1 gram per 100 gram. Du behöver dricka mer plommonjuice för att få samma effekt då plommonen har blivit behandlade och innehåller mer socker.

5. Träna

Om möjligt, undvik att sitta still i mer än 10 minuter och rör mycket på kroppen. Rimligt med fysisk aktivitet är bäst, men även att gå i 30 minuter kommer hjälpa tarmen att röra på sig.