4 fördelar med att promenera varje dag

19 januari, 2019
Utöver att hjälpa dig gå ned i vikt kan en promenad på minst 30 minuter om dagen hjälpa dig att reglera kolesterolnivåerna och ta hand om din hjärthälsa.

Det finns otaliga fördelar med att promenera varje dag. Att gå är det enklaste sättet för människan att ta sig från en plats till en annan. Att gå är en grundläggande och konstant rörelse för hela kroppen. Det gäller framförallt för de lägre lemmarna.

Dina armar deltar också i promenaden eftersom dina bens asymmetriska rytm behöver en motvikt.

Att gå är grunden för alla aktiviteter och träningsformer som har att göra med fysisk styrka. Många specialister inom medicin rekommenderar att gå regelbundet eftersom det är ett bra sätt att läka skador och dylikt.

Baserat på detta borde gångens hastighet bero på vad du vill uppnå. Det kan vara så att du bara vill gå från en plats till en annan. Att gå hem från jobbet kan till exempel ha en måttlig eller normal rytm, och även om det gagnar kroppen kommer resultaten inte vara särskilt uppenbara.

Andra föredrar att träna muskelsystemet, och i linje med det måste rytmen vara mer kontrollerad, stark och energikrävande.

Det är även rekommenderat att schemalägga promenader för att klassa dem som fysisk träning.

De många fördelarna med att promenera varje dag

Att träna är en fundamental del av en hälsosam livsstil, och därför är det viktigt att göra det varje dag. Det lättaste sättet är genom att promenera. Samtidigt har det en serie fördelar som vi nu ska gå igenom:

1. Det bidrar till förebyggande av vissa sjukdomar

När din kropp blir äldre blir den mer benägen att drabbas av vissa sjukdomar. Det finns dock sätt att motverka det, inklusive att förebygga dem. Att promenera varje dag är en av sakerna du kommer hitta på listan över rekommendationer från läkare. Det förebygger och behandlar många sjukdomar, varav de flesta är kopplade till andningssystemet.

Att gå varje dag kan till och med motverka risken för att drabbas av demens.

2. Det skyddar hjärtat

Det skyddar ditt hjärta

Ett av de viktigaste argumenten för att promenera varje dag är att du stärker venerna. Aktiviteten har hand om att öka din hjärtrytm, och tack vare det tränar du hjärtat. Givetvis beror mängden hjärtslag på hur fort du går, men det är rekommenderat att börja på en måttlig nivå.

De första fördelarna du kommer få är en minskad risk för hjärtattack. Du kommer även stärka musklerna som omger ditt hjärta.

3. Det hjälper dig att tappa vikt

Kvinnas mage

Att gå är inte en mirakelövning som låter dig gå ned i vikt över en natt. Ingen aktivitet kommer någonsin ge dig sådana resultat. Men att promenera varje dag är till stor hjälp för att nå ditt mål. Vikt är en besatthet för vissa, men sanningen är att kontroll över vikten är nyckeln till ett hälsosamt liv.

Att gå varje dag i minst 30 minuter ökar antalet kalorier du bränner i linje med hur snabbt du går. Om det är en normal takt kommer du bränna uppskattningsvis 500-600 kalorier. Fördelarna du får stannar dock inte där eftersom dina ben och andra områden av kroppen långsamt kommer börja få mer muskelmassa.

4. Det fyller din kropp med energi

Promenera för att få energi

Ett av de största problemen för folk är brist på energi. Generellt sett har de gett vika för en överdriven lathet, vilket kommer i vägen för den dagliga rutinen. Det beror på att dina tarmrörelser är långsamma och din kropp praktiskt taget har stannat upp. Lyckligtvis kan en halvtimmes promenad om dagen hjälpa till att förbättra det.

Att vara trött är ett argument för att undvika en promenad; sanningen är dock paradoxalt nog att du kommer fylla kroppen med energi om du gör just detta. Ditt blod kommer flöda snabbare tack vare den snabbare hjärtrytmen och det syresatta blodflödet som når njurarna.

Som ett resultat kommer din kropp gagnas – speciellt hjärnan och hjärtat.

  • Lee, I. M., & Buchner, D. M. (2008). The importance of walking to public health. Medicine and Science in Sports and Exercise. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e31817c65d0
  • Nelson, M. E., Rejeski, W. J., Blair, S. N., Duncan, P. W., Judge, J. O., King, A. C., … Castaneda-Sceppa, C. (2007). Physical activity and public health in older adults: Recommendation from the American College of Sports Medicine and the American Heart Association. Medicine and Science in Sports and Exercise. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e3180616aa2
  • Manson, J. E., Hu, F. B., Rich-Edwards, J. W., Colditz, G. A., Stampfer, M. J., Willett, W. C., … Hennekens, C. H. (1999). A Prospective Study of Walking as Compared with Vigorous Exercise in the Prevention of Coronary Heart Disease in Women. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJM199908263410904