Katrinplommon kan förebygga förlust av benmassa

Även om katrinplommon inte innehåller kalcium har ett antal forskningsstudier visat att konsumtion av mellan 3 till 5 katrinplommon per dag kan minska risken för skelettsjukdomar.
Katrinplommon

Folk säger alltid att det bästa sättet att hålla ditt skelett friskt är att konsumera massor av kalcium och att det bästa sättet att få i sig kalcium är att dricka mjölk och konsumera andra mejeriprodukter. Stämmer detta påstående?

I följande artikel kommer vi att ge dig ett annat perspektiv på kalcium, och föreslå ett annat livsmedel med enorma fördelar för skeletthälsan: katrinplommon.

Sanningen om kalcium

När vi talar om skelettproblem, som benskörhet, blir vi i allmänhet överösta med fakta om hur bra kalcium är för vårt skelett. Och även om det kan vara sant att detta mineral är avgörande för vår hälsa finns det även andra mineraler som är lika viktiga eftersom de hjälper våra kroppar att absorbera kalcium.

Därför bör ditt första steg inte vara att hänge dig åt livsmedel med tillsatt kalcium, utan istället äta en balanserad kost och välja olika livsmedel som ger dig kalcium och andra näringsämnen som din kropp behöver. Katrinplommon är ett av dessa livsmedel.

OstFörsurning

Du har säkert hört att din kropp kan ha ett surt eller alkaliskt pH, och att de flesta av oss i allmänhet lutar åt det sura hållet på grund av dåliga matvanor (som konsumtion av friterad mat och raffinerat socker), andra laster (som rökning och konsumtion av alkohol), negativa känslor, stress, och luftföroreningar.

Denna osunda surhetsgrad leder till att din kropp stjäl kalcium från ditt skelett och eliminerar den via urinen i ett försök att kompensera ditt pH.

Det är här vi finner den första fördelen med katrinplommon: de är bra på alkalisera ditt pH.

Andra näringsämnen

Katrinplommon är också rika på kalium, magnesium, bor, koppar, och järn samt vitamin A och K – oumbärliga näringsämnen när det kommer till skeletthälsa och förebyggandet av förlust av benmassa. Märkligt nog innehåller de inget kalcium, men ett antal forskningsstudier har visat att ett dagligt intag av katrinplommon kan minska risken att drabbas av skelettsjukdomar.

Katrinplommon (och även färska plommon) är näringsrika och bra för att förebygga förstoppning, vilket är anledningen till att du bör försöka äta några varje morgon.

PlommonHur bör jag äta dem?

Det nyttigaste sättet att äta katrinplommon är att blötlägga dem över natten i 1 dl vatten. Ät dem på fastande mage nästa morgon och drick även resten av vattnet.

Helst bör du äta mellan 3 och 5 katrinplommon per dag.

Om tanken på att äta endast katrinplommon inte låter aptitretande för dig kan du blanda dem med andra mogna frukter eller grönsaker. Du kan också införliva dem i bröd eller kakor; deras söta saftighet kan ersätta en del av sockret i dina favoritrecept.

KatrinplommonKomplettera din kost

Du bör också prova några av dessa lika nyttiga livsmedel, som är bra för skeletthälsan tack vare deras höga vitamin- och mineralinnehåll, särskilt kalcium, och de är lättare för kroppen att ta upp jämfört med mjölkprodukter eller livsmedel med tillsatt kalcium:

  • Sesam: Den här produkten innehåller mer kalcium än mjölk och är mycket lättare att absorbera. Du kan äta råa sesamfrön, eller äta sesam som gomasio (malda sesamfrön rostade med salt), sesamolja eller tahini (sesampasta). Du kan också blanda tahini med vatten, citron, kanel och honung för en läcker sesamdryck.
  • Maca: Detta livsmedel innehåller massor av kalcium och järn, och är bra för att hålla dina hormoner balanserade. Om du har okontrollerad hypertoni eller ett känsligt immunförsvar bör du läsa på om maca innan du äter det.
  • Kokta morötter: De har en mycket högre kalciumhalt när de är kokta jämfört med när de är råa.
  • Åkerfräken: Rikt på selen. Du kan dricka två eller tre koppar te på åkerfräken per dag.
  • Saltvatten: Ett naturligt kosttillskott med en rad fördelar som kan hittas i hälsokostbutiker. Vi rekommenderar att ta en matsked före varje måltid.

En smoothie för ditt skelett

Prova detta läckra recept för att stärka ditt skelett:

  • Blanda en matsked sesamfrön med 2 dl vatten i en mixer i minst en minut.
  • Sila den resulterande sesammjölken och avlägsna fibern (som du kan använda i något annat recept).
  • Häll tillbaka mjölken i mixern och blanda med tre tidigare blötlagda katrinplommon.
  • Tillsätt lite kanel.

Det är allt du behöver göra för att bereda denna smoothie, som är härlig som frukost eller mellanmål. Den bidrar starkt till att hålla dig och din familj frisk, så varför inte testa?