7 dagliga tips för att förebygga artärbråck

december 3, 2019
Precis som med andra hälsoproblem är det bästa sättet att undvika artärbråck att ha en nyttig kost, träna och undvika både alkohol och tobak.

Ett artärbråck är en ballong som bildas i ett blodkärl. Det kan dyka upp i hjärnan, hjärtat eller buken, och behöver inte nödvändigtvis skapa problem. Men det växer. Om det växer kan det gå sönder och orsaka inre blödningar. Fortsätt läsa för att få lite tips på hur du kan förebygga artärbråck.

Varför dyker artärbråck upp?

Det finns flera faktorer som kan göra dig predisponerad att utveckla denna typ av anomali. De vanligaste är:

Det är viktigt att komma ihåg att ett artärbråck kan bero på olika saker. Så alla faktorer som påverkar ditt blod eller blodkärl kan orsaka det. När det väl sker är det svårt att behandla. Därför är det bäst att förebygga det.

1. Förebygg artärbråck genom att följa en kost rik på frukt och grönsaker

Du bör äta gott om frukt och grönsaker varje dag. De ger din kropp de näringsämnen som behövs för god hjärthälsa. Det är viktigt att äta livsmedel som är rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter. Dessa hjälper även till att minska inflammation i din artärväggar.

Genom att göra det kommer du direkt bidra till att förebygga artärbråck. Den allmänna rekommendationen är att äta minst två portioner frukt om dagen. Du kan välja de du föredrar, men de bästa är:

Kom bara ihåg att det bästa är att välja frukt efter säsong. Ju färskare de är, desto fler fördelar kommer de ha. Det är även viktigt att du undviker paketerad frukt. De har konserveringsmedel som kan påverka din hälsa. De kan även öka risken för att utveckla olika problem.

2. Undvik att dricka alkohol och använda tobak

person med huvudet på bordet och glas med alkohol i handen

När du försöker förebygga artärbråck är det viktigt att leva ett liv fritt från aggressiva gifter som påverkar din hälsa. Dessa inkluderar bruket av alkohol och tobak. Båda dessa vanor kan göra dig mer predisponerad att drabbas av ett stort antal kroniska sjukdomar.

Det är även viktigt att undvika cigarettrök. Även om det handlar om passiv rökning kommer det med samma risk för att utveckla artärbråck som för en aktiv rökare. Alkohol försvagar i sin tur blodkärlsväggarna.

3. Undvik konstant bruk av läkemedel

Överdriven användning av läkemedel kan göra dina artärer inflammerade. Det spelar ingen roll om du använder ett receptbelagt läkemedel eller inte. Därför är det viktigt att du inte tar mediciner såvida din läkare inte sagt åt dig att göra det.

För receptbelagda läkemedel är det viktigt att du tar dem i enlighet med din läkares instruktioner. Det är även en god idé att berätta för din läkare om du har en familjehistoria med artärbråck, så att denne kan tänka på det när dina mediciner ska skrivas ut.

4. Förebygg artärbråck med träning

Att träna varje dag hjälper dig att upprätthålla god kardiovaskulär hälsa. Det hjälper dig även att bibehålla en hälsosam kroppsvikt och ett friskt sinne. Försök att träna så mycket du kan. En träningsrutin behöver planeras efter dina behov och förmågor. Men du kan även göra det mesta av trappor eller promenader när möjligheten visar sig.

Minimibehovet för att förebygga artärbråck och andra sjukdomar är 30 minuters träning om dagen. Du behöver dock se till att inte överanstränga dig. Ha eventuella problem och begränsningar du har i åtanke. Börja så långsamt som du behöver.

Om du inte är van vid att träna är ett bra alternativ att ta tre korta 10-minuterspromenader per dag. I takt med att tiden går kommer du kunna öka tiden. Och sedan kan du minska antalet pass.

5. Gå på regelbundna läkarundersökningar

man på läkarundersökning

Det är viktigt att ofta kontrollera dina blodtrycksnivåer, ditt kolesterol och din vikt. Om du lider av högt kolesterol och har utvecklat artärbråck måste du minska din konsumtion av vissa livsmedel, såsom stekt eller konserverad mat, snabbmat samt fett kött.

Det är även viktigt att gå på regelbundna läkarundersökningar. Kom ihåg att om du inte lyckas förebygga ett artärbråck är det viktigt att upptäcka det i tid. Om du är frisk borde du träffa en läkare minst två gånger per år. 

6. Minska stress

Dagliga situationer kan leda till höga stressnivåer. Det är viktigt att identifiera och kontrollera dem för att förebygga artärbråck. Relationsproblem, arbete, finansiella problem och emotionellt trauma är några exempel. Försök därför att ägna dig åt aktiviteter som gör dig avslappnad och omge dig själv med positiva människor.

7. Fokusera inte på din familjehistorik

Artärbråck kan vara skrämmande, men det är viktigt att du inte stressar upp dig över det och heller inte ignorerar det. Om du har en familjehistorik ska du tala med din läkare och kontrollera dina riskfaktorer.

Kom ihåg att en risk inte betyder att det måste hända. Det är smart att tala med din läkare och berätta om det. På så sätt kommer han eller hon vara medveten om dina riskfaktorer.

Huvudbild från © wikiHow.com

Hashimoto, T., Meng, H., & Young, W. L. (2006). Intracranial aneurysms: links among inflammation, hemodynamics and vascular remodeling. Neurological Research. https://doi.org/10.1179/016164106×14973

Jacocks, M. A. (1999). Cerebral aneurysms. Current Surgery. https://doi.org/10.1016/S0149-7944(99)00070-7

Riordan, M. A., Kyle, M., Dedeo, C., Villwock, M. R., Bauer, M., Vallano, M. Lou, & Deshaies, E. M. (2015). Mild exercise reduces cerebral vasospasm after aneurysm subarachnoid hemorrhage: A retrospective clinical study and correlation with laboratory investigation. Acta Neurochirurgica, Supplementum. https://doi.org/10.1007/978-3-319-04981-6_10