5 kraftfulla sätt att förebygga demens

· maj 1, 2017
I och med att livslängden ökar drabbas alltfler av demens. Lär dig om de 5 kraftfullaste sätten att minska din risk för att drabbas.

Demens kommer att påverka allt fler under kommande årtionden. Vi överdriver inte. Vi pratar om en verklighet som vi måste vara medvetna om. Och vi måste därför lära oss att förebygga demens.

Här är anledningen:

Vår förväntade livslängd fortsätter att öka. Det betyder att vi kommer få en växande äldre befolkning där risken för att utveckla neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers eller andra former av demens blir praktiskt taget oundviklig. Vi står nu inför en situation som inte var så vanlig för några decennier sedan.

Därför har det aldrig varit en lämpligare tid för det medicinska och vetenskapliga samfundet att utveckla nya behandlingar såväl som tidiga metoder för upptäckt. Det är också viktigare än någonsin att ta hand om hälsan. Det inkluderar att integrera naturliga sätt att förebygga demens i våra liv. Idag ska vi ta en titt på 5 kraftfulla sätt att bekämpa demens.

1. Mental stimulans: Det är mer än bara sudoku

Vänner campar

Att stimulera din hjärna är avgörande för att förebygga kognitiv försämring. Vi talar om den underbara förmågan din hjärna har, kallad neuroplasticitet, som låter dig skapa nya kopplingar och även bygga ny nervvävnad. Vi tänker ofta att korsord och sudoku räcker, men för att förebygga demens behöver du social interaktion, kommunikation och utmaningar. Du behöver lära dig nya saker, bredda ditt perspektiv, skratta, argumentera och bli inspirerad av folk omkring dig.

Din hjärna lyser när du lär dig nya saker (ju mer komplexa desto bättre). Att t.ex. lära sig att spela ett instrument i 70-årsåldern är fantastiskt för din kognitiva hälsa.

2. Omega 3-fettsyror

Fiskolja i kapslar
Fiskolja är ett av de bästa livsmedlen för din hjärna, tillsammans med valnötter, avokado och alla livsmedel som är rika på omega 3-fettsyror. Denna naturliga förening förbättrar kognitiv funktion, skyddar ditt hjärta och förebygger neurodegeneration relaterad till ålder. Det är alltid en bra idé att göra en förändring i din kost och lägga till omega 3-livsmedel eller vitamintillskott.

3. Förhållandet mellan aspirin och hjärnhälsa

Vissa observationsstudier samt artiklar som den som publicerades i den brittiska tidskriften Telegraph indikerar att den långsiktiga konsumtionen av aspirin är förknippad med en lägre risk för Alzheimers sjukdom. Aspirin taget i små mängder och efter en viss ålder skyddar dina hjärnceller.

Acetylsalicylsyra (aspirin) minskar muskel- och ledinflammation och förebygger även cerebral degenerering och nervcellers död. Aspirin gör också ditt blod tunnare och hjälper därför till att förebygga hjärtinfarkt samt cerebrovaskulära problem.

Du ska dock inte bestämma dig själv för att börja ta acetylsalicylsyra dagligen. Din neurolog måste vara den som analyserar din personliga situation och dina riskfaktorer för att kunna bestämma om du ska ordineras en liten mängd daglig aspirin.

4. Träning och medelhavsdieten

Medelhavsdietsmat
En bra diet, som innehåller omega 3-fettsyror, borde också vara rik på fiber, färska frukter och grönsaker, magert kött och nötter. Även något så enkelt som att dricka ett litet glas rött vin per dag kan stödja ditt hjärta och din cerebrala hälsa.

Medelhavsdieten är ett oslagbart exempel på en bra kost. Att införliva olivolja och ris och byta ut processade livsmedel mot naturliga innebär att du får i dig en fantastisk mängd anmärkningsvärda mineraler, vitaminer och antioxidanter.

Kom ihåg: För att maximera livskvaliteten och förebygga demens är fysisk aktivitet absolut nödvändigt. Säg ja till att vara aktiv varje dag, att gå, simma, dansa, cykla, ta trappan och välja en promenad framför en kväll framför TV:n.

5. Om du vill förebygga demens, skydda ditt hjärta

Genom hela artikeln har vi pratat om vikten av att ta hand om din hjärna, förbättra nervkopplingar och cerebral prestation och se till att få i dig näringsämnen som hjälper till att förebygga degeneration. Med det sagt finns det en faktor som vi inte kan ignorera: om du inte tar hand om din hjärna genom att också ta hand om ditt hjärta kommer det att förlora styrka, hälsa och motståndskraft.

Därför är det viktigt att vidta följande åtgärder:

  • Kontrollera dina kolesterolnivåer.
  • Håll koll på ditt blodsocker.
  • Ta hand om ditt blodtryck.
  • Undvik övervikt.

Sist men inte minst är det också viktigt att hantera ditt emotionella liv, vilket kan leda till så många problem. Stress och ångest är stora fiender för ditt hjärta och din hjärna.

Huvudbild från wikiHow.com.

Chen, J. H., Lin, K. P., & Chen, Y. C. (2009). Risk factors for dementia. Journal of the Formosan Medical Association. https://doi.org/10.1016/S0929-6646(09)60402-2 Cole, G. M., & Frautschy, S. A. (2010). DHA May Prevent Age-Related Dementia. The Journal of Nutrition. https://doi.org/10.3945/jn.109.113910 Livingston, G., Sommerlad, A., Orgeta, V., Costafreda, S. G., Huntley, J., Ames, D., … Mukadam, N. (2017). Dementia prevention, intervention, and care. The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)31363-6