Tom stol-syndrom och den stora sorgen

05 april, 2019
Det associeras främst med förlusten av en närstående i form av ett dödsfall, men tom stol-syndrom kan även inträffa bland levande som ett resultat av ensamhet eller övergivning.

Tom stol-syndromet (efter engelskans “Empty Chair Syndrome”) refererar till känslan man får när man förlorar någon speciell. Det kan vara din partner, en vän, en bror eller syster, och så vidare. Det blandas ofta ihop med sorgen av att förlora någon rent generellt, men det kallas tom stol-syndrom eftersom det antar en speciell intensitet när du istället borde fira eller ha roligt.

Det inträffar ofta under vissa högtider eller viktiga datum, såsom jul, en födelsedag eller andra tider som är speciella för dig. Du märker då av den där tomma stolen bland alla andra och känner en gigantisk tomhet, varpå ångesten och lidandet kommer tillbaka på nytt.

Tom-stol syndrom är ett tyst vittne

En tom stol fortsätter att vara manifestationen av vad eller vem du var förut, men inte längre är. Det är framförallt märkbart när du omges av andra och plötsligt inser att någon fattas.

Person med tom-stol syndrom

Denna starka känsla är en del av sorgeprocessen; något du kanske upplevt förut. När du ställs inför förlusten av någon du älskar genomgår du en period där du måste lära dig att leva utan den personen – en period av intensiv smärta. Sorgen fortsätter tills du kan hantera din förlust och återgå till ditt normala liv utan den fasansfulla känslan av tomhet.

Det är viktigt att notera att tom stol-syndrom kan inträffa även om personen du saknar fortfarande är i livet. Det kan också appliceras i andra situationer, såsom när du känner dig ensam. När någon lämnar eller överger dig kan du uppleva tom stol-syndrom, även om det är vanligt att man associerar det med ett dödsfall.

När du känner dig ensam och det inte spelar någon roll hur många omger dig är det tom stol-syndrom.

Du upplever så mycket, men du kommer att komma över det

Även om du kanske bara kan se saker genom din sorgs smärta måste du fortfarande bemöta viktiga helger och högtider, som jul – det finns inget sätt att hålla smärtan borta. Du måste ta dig igenom upplevelsen, för även den kommer att passera.

kvinna på äng med fåglar som flyger

Till att börja med kan du prova att följa rekommendationerna nedan. De kan komma väl till hands i framtiden.

Isolera dig inte och var inte tyst om ditt tom-stol syndrom

När du lider av tom stol-syndrom vill du förmodligen inte prata om det, och du kan ta avstånd från de som vill hjälpa dig mest. Du föredrar att lida i det tystaDet är väldigt ohälsosamt. Gör ditt bästa för att interagera med andra även om du inte känner för det, och var inte rädd att söka hjälp om du behöver. Ibland behöver vi bara en annan person som lyssnar och uppmärksammar oss.

Ändra den tomma stolens mening

Saker kommer alltid betyda vad du vill att de ska betyda. Om din tomma stol är synonymt med sorg och förlust, varför inte ge den en ny mening? Ta en närmare titt, försök bli kvitt de negativa känslorna som du har tillåtit ta över. Gör stolen till din bästa vän, inte din fiende.

Om möjligt, be om hjälp med tom-stol syndrom

Du kanske tror att du kan hantera allt och att ingen kommer lösa saker och ting åt dig om du inte kan lösa dem själv. Men ibland behöver man en extra knuff för att lättare gå framåt.

Försök inte självmedicinera dig själv för att lindra smärtan – ta endast läkemedel som en läkare ordinerar. Försök också att hitta andra sätt att behandla din sorg. Varför inte gå till en psykolog? De kan hjälpa dig mer än någon annan, så var inte rädd för att be om hjälp.

Fjärilar som segel för båt

Det är viktigt att acceptera det faktum att folk kommer och går i livet, på ett eller annat sätt. Vissa går bort, andra lämnar dig och ytterligare andra kanske sårar dig. Du har inget annat val än att acceptera det.

Låt inte en tom stol döda glädjen som gör att du känner dig levande.

Det är klart att det gör ont, för du är människa och har känslor! Men du måste lära dig att acceptera att saker händer i livet som ligger bortom din kontroll.

Boss, P. (2010). The trauma and complicated grief of ambiguous loss. Pastoral Psychology. https://doi.org/10.1007/s11089-009-0264-0 Davis, C. G., & Nolen-Hoeksema, S. (2001). Loss and Meaning: How Do People Make Sense of Loss? American Behavioral Scientist. https://doi.org/10.1177/0002764201044005003 JOHNSON, & SMITH. (2018). Gestalt Empty-Chair Dialogue Versus Systematic Desensitization in the Treatment of a Phobia. Gestalt Review. https://doi.org/10.2307/44394035 Weiss, R. (1974). The Study of Loneliness. In Loneliness: The Experience of Emotional and Social Isolation.