8 praktiska tips för att förebygga refluxsjukdom

februari 5, 2019
För att undvika refluxsjukdom är det bäst att bära löst sittande kläder som inte begränsar magen, eftersom tajta kläder kan öka trycket i regionen.

Refluxsjukdom, eller gastroesofageal refluxsjukdom, är ett tillstånd som får magsyror att stiga upp genom matstrupen och in i munnen. Det beskrivs ofta som en brännande känsla i den övre delen av buken. Det kommer tillsammans med bröstsmärta, halsbränna och svårigheter att svälja.

Det orsakas av en svag eller dåligt fungerande övre magmun en muskulär klaff vars huvudsakliga funktion är att hålla mat och vätskor i magen.

Om man får uppstötningar ofta är det viktigt att ta till vissa åtgärder för att motverka det. Eftersom det finns så många faktorer att tänka på ska vi dela med oss av åtta trick för att undvika refluxsjukdom.

1. Undvik irriterande livsmedel

Irriterande livsmedel

Dåliga matvanor är den huvudsakliga orsaken till kontinuerliga episoder av reflux. Att äta för stora portioner eller dåliga matkombinationer är vanliga orsaker till halsbränna och irritation i magen.

På grund av det är det bäst att begränsa din konsumtion av följande:

  • Processat kött
  • Raffinerat mjöl
  • Sötsaker och bakverk
  • Kryddor
  • Konserver
  • Mat med mycket salt

2. Gå ner i vikt

Personer som är överviktiga eller lider av fetma tenderar att oftare drabbas av refluxsjukdom. För hög vikt trycker på magen, vilket ofta kan få magsyrorna att pressas upp i matstrupen.

3. Sluta röka

Sluta röka idag

Cigarettrökande är något man måste sluta med om man vill kontrollera överflödig syra i magen och matstrupen. Gifterna i tobak minskar produktionen av saliv – en substans som hjälper till att motverka magsyror och förebygga halsbränna.

Det får även munnen och halsen att bli uttorkade, vilket leder till ytterligare problem när man lider av refluxsjukdom.

4. Bär bekväma kläder

Även om många förbiser det kan åtsittande kläder också vara en faktor för de som lider av refluxsjukdom. Tajta jeans, bälten och vissa tröjor ökar trycket på buken, och efter att man ätit kan det få magsafter att komma ut.

  • Bär löst sittande kläder och knäpp upp en knapp eller två efter att du ätit för att undvika problemet.

5. Ha en bra hållning

Kvinna med dålig hållning

Din kropps hållning när du äter och efteråt spelar en väldigt viktig roll för matsmältningssystemet. Bra hållning hjälper till att föra mat från munnen till magen, och gravitationen håller magsyrorna där de hör hemma.

  • Att ligga ned eller anta en olämplig position efter att man ätit kommer öka magsammandragningarna och öka risken för att magsyror kommer upp.

6. Drick avkok

De antacida och matsmältande egenskaperna hos många naturliga ingredienser kan fungera bra för att förebygga och behandla symptomen på refluxsjukdom.

De reglerar magens pH, och hjälper till att hålla den övre magmunnen i gott skick.

Några rekommenderade ingredienser är:

  • Mynta
  • Kardemumma
  • Fänkål
  • Kanel
  • Ingefära
  • Citron
  • Senapsfrön
  • Linfrön

7. Undvik stress för att slippa refluxsjukdom

Undvik stress

Att regelbundet finna dig själv i en stressig situation är en av de stora anledningarna till reflexsjukdom som många förbiser. Vissa kanske tror att det inte finns någon koppling, men verkligen ser annorlunda ut.

När man är stressad kan man få nervösa reaktioner som ändrar hur vissa kroppsliga processer i mag-tarmkanalen fungerar, vilket leder till svårigheter. Vi upplever även en ökning av utsöndringen av stimulerande medel såsom adrenalin, som kopplats till högre utsöndring av magsafter.

8. Begränsa ditt alkoholintag

Om du dricker för mycket alkohol kan det irritera magslemhinnan och utöver refluxsjukdom leda till andra obehagliga symptom. Gifterna i alkohol är svåra att smälta och blockerar klaffen som hindrar magsyrorna från att åka upp mot munnen.

Känner du en stark brännande känsla i buk och hals? Om du ofta klagar på det ska du följa våra tips för att hålla det under kontroll!

Om symptomen kvarstår eller dyker upp utan anledning ska du tala med en läkare för att säkerställa att det inte beror på något allvarligare.

  • Slater, B. J., & Rothenberg, S. S. (2017). Gastroesophageal reflux. Seminars in Pediatric Surgery. https://doi.org/10.1053/j.sempedsurg.2017.02.007
  • Gyawali, C. P., & Fass, R. (2018). Management of Gastroesophageal Reflux Disease. Gastroenterology. https://doi.org/10.1053/j.gastro.2017.07.049

  • Ramsay, P. T., & Carr, A. (2011). Gastric acid and digestive physiology. Surgical Clinics of North America. https://doi.org/10.1016/j.suc.2011.06.010