Tankar som begränsar dig och ditt liv

· september 27, 2017
Acceptera att du inte är perfekt och låt dig själv misslyckas så att du kan lära dig från dina misstag.

Det finns olika tankar som begränsar vår kreativitet, som får oss att vältra oss i smärta, som begränsar sinnet och får oss att ta oss an offerrollen. Men det är bara ett sätt att se på livet och kan därmed förändras. Men hur? Genom att vara medveten om hur dessa tankesätt skadar oss och får oss att sätta upp väggar som separerar oss från omgivningen.

Olika sorters tankar som begränsar dig

”Jag lämnar det till imorgon”

person med kopp kaffe bland uppslagna böcker

Låter ordet ”prokrastinering” bekant? Det är en ovana som får dig att vänta med något till nästa dag. Det slutar oftast i att man skjuter upp det tills man helt glömt bort det.

Ursäkter som att du måste spara och inte lägga pengar på den där resan du verkligen vill ha, även om du kan. Det är såna tankar som begränsar dig och inte låter dig njuta av livetEtt sätt att undvika det är att leva varje dag som om det vore din sista, men inte på ett sätt där du slutar bry dig om morgondagen, utan ett där du njuter av livet och låter dig själv göra de saker du vill.

Du har bara ett liv. Vem vet var du kommer vara imorgon? Varför börjar du inte njuta av livet här och nu?

”Jag kan inte sluta tänka på…”

nedstämd kvinna med tankar som begränsar

Det finns något som kallas ”besatta tankar”; det har en lavinartad effekt där de blir större och större tills de tar över dig och manifesterar sig själva genom ångest och fysisk smärta. Något som fått dig att känna dig skamsen eller en situation där du blev överväldigad av skuldkänslor kan få dessa tankar att bombardera dig med hur du kunde ha undvikit situationen.

Helt plötsligt kan man inte sova på natten, man kan inte njuta av livet och sinnet blir en storm av tankar som inte försvinner. Det är viktigt att släppa taget och inte hålla sig fast vid dessa skadliga idéer som inte tar dig någonstans. För om du verkligen tänker på det löser du inte något alls genom att hålla fast vid det förflutna.

”Jag måste göra det perfekt”

öga i förstoringsglas

Är du en perfektionist? I så fall vet du att det begränsar dig och hindrar dig från att acceptera något som redan är klart. Du har använt ursäkten att du har en uppgift att göra klart, och du ägnar flera timmar med att försöka göra det felfritt. Säkerligen är du medveten om att det är något helt subjektivt, för perfektion existerar inte i verkligheten.

Du är antagligen rädd för att misslyckas, för att bli sparkad för att du har gjort ett dåligt jobb. Men har du någonsin stannat upp och tänkt på att det är en bra möjlighet att lära dig och växa? Du kommer aldrig kunna förbättra dig om du är en perfektionist, men du blir bättre om du försöker om och om igen. Acceptera att du inte är perfekt, gör ditt bästa och fortsätt växa.

”Jag skyller på mig eller så skyller jag på dig”

pekande finger

Skuld kommer i två former: man skyller på andra eller så skyller man på sig själv. Det är väldigt skadligt och hindrar dig från att leva ett normalt liv. Det kan till och med vara paralyserande.

  • När du skyller på dig själv paralyserar du dig och drunknar i besatta tankar.
  • När du skyller på andra flyr du från ditt ansvar i en situation, vilket resulterar i en brist på perspektiv.

Det är viktigt att du hittar balansen mellan att skylla på dig själv och skylla på andra för att du inte ska begränsa dig.

Många av oss har upplevt dessa tänkesätt som paralyserar oss och hindrar oss från att leva lyckliga och fulländade liv. Nu när du är medveten om var och en av dem borde du försöka göra ditt bästa för att inte falla i fällorna.

Lucas, B. (2001). Power up your mind: learn faster, work smarter. Power. Piper, J. (2007). Don ’ t Waste Your Life. Crossway Books. Renzetti, C., Edleson, J., & Bauer, L. M. (2012). Learned Optimism. In Encyclopedia of Interpersonal Violence. https://doi.org/10.4135/9781412963923.n255 Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65