Ta hand om din lever med dessa åtta livsmedel

06 februari, 2019
För att ta hand om din lever måste du äta livsmedel som hjälper den att rensa bort överflödiga gifter. Lär dig mer i den här artikeln!
 

Din lever är ett av dina utsöndringsorgan och har en viktig roll i kroppen. Den jobbar tillsammans med gallblåsan för att hjälpa din matsmältningshälsa. Den tar även bort gifter som färdas genom blodomloppet och ingriper i produktionen av vissa hormoner. Utöver det är den nyckeln till förvaring och användning av vissa essentiella näringsämnen. Men precis som andra system i kroppen kan den drabbas av problem och sjukdomar som hindrar den från att fungera optimalt, och därför är det viktigt att ta hand om din lever.

Detta kan göras om du ändrar dina dagliga vanor och din kost. Det finns faktiskt flera livsmedel vars egenskaper stödjer din leverfunktion, vilket förebygger att allvarliga sjukdomar utvecklas.

I den här artikeln vill vi dela med oss av de åtta bästa livsmedlen för att ta hand om din lever.

1. Vitlök

Vitlök för levern

Vitlök kan förbättra din leverfunktion, framförallt när du har samlat på dig gifter.

  • Den har antioxidativa och antiinflammatoriska substanser, som stödjer blodets avgiftningsprocess för att minska överbelastningen.
  • Vitlök innehåller en essentiell aminosyra vid namn arginin, som gör blodkärlen avslappnade och även minskar trycket på levern.
 
  • Vitlök ger dig avsevärda halter vitamin B6 och vitamin C, två essentiella näringsämnen som minskar cellskada och ansamlingen av kolesterol.

2. Olivolja

Olivolja är ett “superlivsmedel” som förbättrar många aspekter av din hälsa.

  • Oljan innehåller omega 3-fettsyror och vitamin E, som båda behövs för att ta bort rester som förvaras i levern. De minskar även cellulär oxidation.
  • Att inta olivolja den med måtta kontrollerar ditt kolesterol, samt ökar även din ämnesomsättningen för att minska överflödigt fett.

3. Grönt te för att ta hand om din lever

Grönt te

Grönt te kan ta hand om din lever och främja dess funktion tack vare sitt höga innehåll av antioxidanter, såsom katekiner. Dessa substanser utgör en del av gruppen som kallas för flavonoider. Efter att de assimilerats hjälper de till att skydda vävnaden mot fria radikaler och gifter.

4. Grapefrukt

Grapefrukt står inte bara ut på grund av sina stora mängder vitamin C, utan även tack vare sitt innehåll av glutation. Denna substans produceras naturligt i din lever, och den används i flera viktiga processer i kroppen, såsom för att reparera vävnader.

 
  • Varje grapefrukt kan ge dig upp till 70 mg glutation. Tack vare det är grapefrukt väldigt användbart för att stimulera enzymerna under avgiftningsprocessen.

5. Äpplen

Äpplen i lådor

Äpplen innehåller höga halter pektin, en typ av naturlig fiber som hjälper till att stödja din matsmältning och bli av med gifter.

  • Att äta äpplen reglerar även ditt blods pH.
  • De har också skyddande effekter mot giftrester som ansamlas i levern.

6. Citron

Citroners höga innehåll av vitamin C gör dem till en utmärkt bundsförvant för att ta hand om din lever.

  • Vitamin C hjälper till att konvertera gifterna till beståndsdelar som är lättlösliga i vatten. Det gör dem enklare att bli av med.
  • Det stödjer även nedbrytningsprocessen av fetter och stödjer kontroll av ditt kolesterol.

7. Avokado

Avokado är nyttigt
 

Avokado är en fantastisk frukt, och tack vare sitt höga näringsvärde kan den hjälpa till att förbättra hälsan hos hjärtat, matsmältningen och levern.

  • Den innehåller mycket glutation.
  • Den ger dig även stora mängder vitamin C och E, två kraftfulla antioxidanter som motverkar skadan som orsakas av fria radikaler.
  • Som om det inte vore nog innehåller avokado essentiella fettsyror som behövs för att reglera dina inflammations- och kolesterolnivåer.

8. Nötter

Nötter är en källa till L-arginin, en essentiell aminosyra som hjälper dig att bryta ned giftrester som förvaras i levern.

  • Denna substans kan tack vare sina kostfibrer och omega 3-fettsyror hjälpa dig att kontrollera inflammation i vävnader och stimulera rensningsprocessen.
  • Regelbunden konsumtion hjälper dig att kontrollera matsug och kontrollerar ditt dåliga kolesterol (LDL).
 
  • Demirkol, O., & Ercal, N. (2012). Glutathione. In Handbook of Analysis of Active Compounds in Functional Foods. https://doi.org/10.1201/b11653
  • El-Demerdash, F. M., Yousef, M. I., & El-Naga, N. I. A. (2005). Biochemical study on the hypoglycemic effects of onion and garlic in alloxan-induced diabetic rats. Food and Chemical Toxicology. https://doi.org/10.1016/j.fct.2004.08.012
  • Eberhardt, M. V., Lee, C. Y., & Liu, R. H. (2000). Antioxidant activity of fresh apples. Nature. https://doi.org/10.1038/35016151