90% av alla kardiovaskulära sjukdomar kan motverkas

februari 12, 2019
Även om det kan vara jobbigt att anpassa sig är det viktigt att man tränar dagligen. Man behöver inte gå till gymmet. Man kan gå på en promenad eller dansa, och man tar då hand om sin kardiovaskulära hälsa.

90% av alla kardiovaskulära sjukdomar kan motverkas. Det vill vi prata om idag. Det står klart att det bästa sättet att förbättra hjärthälsan är att ändra sina livsvanor: men det är även viktigt att man tänker på att ta hand om sig varje dag.

Det kan verka ganska enkelt, men kardiovaskulära problem är en av de mest förekommande dödsorsakerna runt om i världen. Vi är säkra på att du känner någon, vare sig det handlar om vänner eller familj, som har haft en hjärtinfarkt, eller så kan det vara så att du själv har problem med kolesterol eller också hypertoni.

Det är därför viktigt att man känner till detta ämne. Ibland kan enkla aspekter, som till exempel att ha eller inte ha salt i din sallad, stanna kvar i soffan eller gå ut på en promenad, ändra ditt liv. Vi förklarar vidare.

Kardiovaskulära sjukdomar och kvinnan

De studier som har gjorts angående kardiovaskulära problem har även visat på att skillnader i generna kan ha en påverkan.

kvinna håller hjärta framför kroppen

Vi vill att du noterar följande:

  • Hjärtproblem är en av de största orsakerna till dödsfall i Europa bland kvinnor.
  • När kvinnor får en hjärtinfarkt är risken över 50% för dödsfall, jämfört med män där siffran ”bara” ligger på 30%.
  • Varför är det så? Varför påverkas vi mer av kardiovaskulära problem?
    • Symptomen på en hjärtinfarkt skiljer sig mellan kvinnor och män.
    • Kvinnor tar mindre hand om sig själva. Det är normalt att vi tänker mer på andra och inte prioriterar oss själva. Men det bör inte vara så.
    • När vi är unga skyddar östrogenet oss mot många sjukdomar.

Hur motverkar man kardiovaskulära sjukdomar?

person som är ute och går i skogen

Tänk på att det är viktigt att ta hand om dig själv

  • Att ta hand om sig själv innebär inte att man äter mer frukt eller att man går ut och springer en gång i veckan när man känner för det. Att ta hand om sig är lika viktigt som att andas och det borde vara din dagliga prioritet, inte bara när din läkare säger att du har ett högt kolesterolvärde.
  • Tänk på att din kropp också kommer att ändras efter klimakteriet. Kvinnor idag löper därför större risk att drabbas av kardiovaskulära sjukdomar, så lyssna på din kropp.
  • Tänk också på att du måste ta hand om dig själv när det gäller dina känslor. Kontrollera situationer med stress och ångest.

Öka ditt intag av citrusfrukter

  • Enligt en studie vid Oxfords universitet kan regelbundet intag av citrusfrukter förbättra din hjärthälsa.
  • Apelsiner, citroner och kiwis är mycket effektiva på att motverka kolesterol och att plack sätter sig i artärerna. Vi rekommenderar att du intar dem naturligt i exempelvis juicer.

Undersök dig regelbundet hos din läkare

  • Tänk på att många sjukdomar uppkommer efter 40 års ålder.
  • Det är därför viktigt att du regelbundet går till läkaren om du är över 40.

Gå på en halvtimmes promenad

Läkare säger att det bästa sättet att undvika kardiovaskulära sjukdomar är att träna 45 minuter per dag. Tveka inte att gå ut och gå, cykla eller simma… och även dansa!

Den mat ditt hjärta tycker om

  • Lax
  • Tonfisk
  • Sardiner 
  • Avokado
  • Olivolja
  • Havre
  • Blåbär
  • Jordgubbar
  • Mandlar
  • Nötter
  • Vitt te
  • Broccoli
  • Ett glas rödvin om dagen
  • Gurkmeja
  • Mörk choklad

Det kommer alltid att finnas en risk för kardiovaskulära problem, men med hälsosamma vanor och genom att undvika stillasittande samt stress kan man undvika många problem.

Det är värt besväret. För din hälsa!

Spara

Hu, F. B., & Willett, W. C. (2002). Optimal diets for prevention of coronary heart disease. Journal of the American Medical Association. https://doi.org/10.1001/jama.288.20.2569

Lee, L. V., & Foody, J. A. M. (2011). Women and Heart Disease. Cardiology Clinics. https://doi.org/10.1016/j.ccl.2010.11.002

Mohamed, S. (2014). Functional foods against metabolic syndrome (obesity, diabetes, hypertension and dyslipidemia) and cardiovasular disease. Trends in Food Science and Technology. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2013.11.001