Sömnlöshet ökar risken för stroke och hjärtattack

· september 8, 2017
Studier har visat att sömnlöshet kan öka risken för hjärattack och stroke. Lär dig några trick för att bekämpa sömnlöshet och hålla dig frisk.

Tidigare har vi pratat om de negativa effekterna av sömnlöshet på hälsan. Även om konsekvenserna av det skiljer sig stort har ny forskning i Kina avslöjat att sömnlöshet ökar risken för stroke och hjärtattack.

Och det är logiskt att vi pratar så mycket om sömnlöshet, för det är trots allt ett problem som påverkar fler och fler människor varje dag, trots att sömn är en grundläggande funktion i kroppen.

Under sömnen vilar kroppen och återhämtar sig från all trötthet från dagens aktiviteter. Därför kan man påverkas på fler sätt än du kanske tror om man inte får tillräckligt med sömn.

Även om vi blir alltmer medvetna om vikten av att ta hand om oss själva får tävlingsinriktningen i samhället och jobbkrav oss att förbise vissa saker, såsom bra sömnvanor.

Vi gör det i så stor utsträckning att många bara associerar sömnlöshet med att inte kunna sova hela natten. Dess omfattning är dock mycket större.

Sömnlöshet inkluderar i princip alla fenomen som hindrar dig från att vila under natten på ett kontinuerligt sätt. Därför återhämtar du dig inte i samma utsträckning som du borde när det händer.

Hur sömnlöshet har visat sig öka risken för stroke och hjärtattack

Totalt 15 studier med 160,980 deltagare inkluderades i denna makrostudie.

Under perioden upptäcktes 11,702 fall av kardiovaskulära eller kranskärlsincidenter. Alla patienter led av sömnlöshet under studien.

Det är dock fascinerande att det inte drabbar de som vaknar innan väckarklockan ringer.

Istället drabbar det de som tar lång tid på sig att somna eller som, om de lyckas, upplever avbrott i sömnen.

Qiao He, studiens ledare, uppger dock att det fortfarande är svårt att fastslå den exakta kopplingen mellan de två fenomenen.

  • Det står dock klart att brist på sömn påverkar ämnesomsättningen.
  • Som ett resultat förändras blodtrycket såväl som de inflammatoriska och proinflammatoriska cytokinerna. Alla dessa är involverade i hjärn- och hjärtinfarkt.

Det påverkar dock inte alla på samma sätt.

  • Kvinnor löper högre risk att drabbas eftersom de löper högre risk att drabbas av sömnlöshet. Detta på grund av hormonförändringar och deras svar på stress, bland annat.
  • Därför rekommenderar vi att alla (speciellt kvinnor) är uppmärksamma på sin sömnkvalitet.

Tips för att uppnå goda sömnvanor

Träning

Fysisk träning gör dig inte bara trött, utan producerar även substanser i hjärnan som bekämpar sömnlöshet, såsom serotonin.

Vidare minskar det kortisolet i kroppen – stresshormonet. Efter ett träningspass kommer du därför märka att du är på bättre humör och mer avslappnad.

Som om det inte vore nog ökar träning självkänslan eftersom det hjälper dig att övervinna mentala och fysiska begränsningar, utöver att förbättra din figur.

Etablera scheman för att undvika risken för stroke och hjärtattack

Det är även viktigt att ha viss ordning i ditt liv. Hjärnan älskar rutin. När du har etablerat en rutin kommer den alltid fungera på samma sätt.

När du dessutom tagit fram ett schema kommer du överraskas över att du känner dig aktiv klockan nio på morgonen och oförklarligt börjar gäspa klockan tio på kvällen.

Vakna vid samma tid, men ta det lugnt.

Om du inte kan somna ska du gå upp och läsa något som tråkar ut dig, såsom en bok du aldrig lyckats läsa färdigt.

risken för stroke

Även om forskningsresultaten inte är särskilt uppmuntrande är de goda nyheterna att det finns sätt att bekämpa sömnlöshet. Om du sover bra blir risken för stroke och hjärtattack avsevärt mindre.

Det är anledning nog att se till att få en god natts sömn, eller hur?

Huvudbild från © wikiHow.com