Avskildhet är en form av personlig integritet

30 december, 2018
Man kan säga att avskildhet är att inte behöva något. Vi säger inte att det inte finns saker vi saknar, bara att vi inte är besatta över dem och är lyckliga med vad vi redan har.
 

Ordet “avskildhet” används för tillfället i många böcker och artiklar om självhjälp, personlig tillväxt och spiritualitet.

Något som händer väldigt ofta är att vi har en tendens att blanda ihop vissa termer och fokuseringar. Avskildhet innebär inte att “inte ha något” eller att undvika känslomässiga band som får oss att känna oss säkra och må bra. Avskildhet är något mer intimt. Samtidigt är det viktigt för vår psykologiska och emotionella balans. Avskildhet är att försöka undvika de saker och människor som tar oss i besittning.

Vi måste fritt kunna överlämna oss själva till andra för att skapa mer harmoniska och respektfulla förhållanden. Dessa förhållanden måste vara utan beroenden, offermentalitet eller de ständigt återkommande orden “utan dig är jag ingenting.”

Vi bjuder in dig att reflektera över det.

Begär och avskildhet

Termen “avskildhet” har sina rötter i buddhismen, som hänvisar till att vi ska avstå från världsliga begär. Men i fälten psykologi och pedagogik har vi till exempel hälsosamma begär.

Det är ett distinkt koncept som är viktigt att förstå för att vi ska kunna dra nytta av det. Vi kan använda det för att bygga förhållanden där vi respekterar andra och samtidigt blir respekterade.

kvinna med fjärilar
 

Hälsosamma begär

Inom buddhism kopplas lidande ihop med begär, men kopplingen det har här är inte samma sak som begär i känslomässiga förhållanden eller människors tillväxt.

Människor behöver vid födseln sina medmänniskor för att leva och lära sig om världen.

  • Att växa upp med hälsosamma begär är när föräldrar tillfredsställer barnets behov. Det är när barnet tillåts vara i närheten för att känna sig säkert, och där smekningar, kramar och ett kärleksfullt band är nycklar till barnets utveckling.
  • Känslomässiga förhållanden baserade på mogna begär är de där två personer fritt överlämnar sig till den andra för att bygga ett respektfyllt och lyckligt förhållande.
  • De människor vi måste stärka banden med är de vi älskar, de med vilka vi kan utveckla en typ av begär vi känner oss säkra i. Dessa människor är de som står oss nära och som vi älskar och älskas av.

När beroende, utpressning och ett behov av kontroll dyker upp är förhållandet inte längre hälsosamt. Det blir då något giftigt.

Avskildhet är en form av personlig integritet

Nu ska vi dyka längre ned i vad avskildhet är för att klargöra några viktiga aspekter. Det betyder inte helt och hållet att vi ger upp allt vi har. Att göra sig av med absolut allt är inte synonymt med lycka. Att sakna viktiga saker leder till ovisshet, rädsla och sorg. Men att vara för beroende leder istället till lidande. Dessa inkluderar aktiviteter som binder oss till saker, personer och platser.

  • Om vi bygger våra liv kring en person kan det vara dåligt. När vår lycka beror på humör, infall och attityden hos en individ “finns det något som sårar oss.”
 
  • Om vi är så bundna till våra familjer att vi inte vågar flytta ut “finns det något som sårar oss.”
  • Om vi är bundna till våra jobb av någon anledning “finns det något som sårar oss.” Det kan finnas många anledningar. Det kan röra sig om en önskan att få en bättre position på arbetsplatsen, att tjäna mer pengar eller till och med att komma upp sig i samhället.
  • I alla dessa fall finns det något som sårar oss. Vi glömmer bort att vara lyckliga.
fjäril på hand

Avskildhet är en form av personlig integritet. Det påminner oss om att lycka inte tillhör alla. Det berättar även för oss att lycka inte ligger i att få mer. Lycka föds först inom oss. Det låter oss sedan känna oss kompletta, fria och mogna.

Hur man använder sig av “avskildhet” i det dagliga livet

  • Acceptera ovisshet. När du beslutar dig för ett mål ska du inte satsa allt ditt hopp och din lycka på resultatet. Att lära sig av processen och acceptera ovisshet är fundamentalt.
  • Fokusera inte ditt välmående och lycka på vad alla andra gör. Eller till och med på vad de inte gör. Det är en källa till lidande som du måste lära dig att kontrollera.
  • Bestäm dig för att lita på dina egna handlingar. Lär dig även att bli mottaglig för vad andra gör spontant. Men förvänta dig inget.
 
  • Om du blir besatt av att folk ska göra saker för dig kommer du bli olycklig.
  • Blanda inte ihop vad du vill ha med vad du behöver. Det är inte samma sak. Om du till exempel vill vinna lotteriet för att du behöver prispengarna för att fixa alla dina problem är det bara något du vill ha.
  • Osäkra människor är de som i störst utsträckning klänger sig fast vid folk omkring dem. De värderar att ha saker eftersom det är så de tillfredsställer sina känslomässiga behov.
  • Ta hand om din självkänsla. Uppfyll dina egna behov med vetskapen att du är en hel person. Var medveten om att du inte bara är kapabel att vara lycklig, utan även att göra andra lyckliga.
 

Spara

  • Victor, C., Scambler, S., Bond, J., & Bowling, A. (2000). Being alone in later life: loneliness, social isolation and living alone. Reviews in Clinical Gerontology. https://doi.org/10.1017/S0959259800104101
  • Russell, D. W., Cutrona, C. E., McRae, C., & Gomez, M. (2012). Is loneliness the same as being alone? Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied. https://doi.org/10.1080/00223980.2011.589414
  • Berkman, L. F. (2000). Which influences cognitive function: Living alone or being alone? Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(00)02107-3