6 tips för att förhindra osteoartrit efter 35

juni 10, 2019
Om du inte tar hand om dina leder så kan du drabbas av ledproblem vid tidig ålder.

Idag kommer vi ge dig 6 tips för att förhindra osteoartrit, eller artros. Osteoartrit är ett ord som ofta används i samband med åldrande. Det är många som tror att detta tillstånd bara påverkar äldre personer.

Men visste du att osteoartrit är en åkomma som har att göra med förslitning av lederna? Det finns faktiskt flera anledningar till varför det kan visa sig innan 35 års ålder.

I den här artikeln kommer vi berätta lite om detta tillstånd så att du ska kunna upptäcka det i tid. Som de flesta sjukdomar kan man förhindra det om man tänker på några grundläggande rekommendationer.

Förhindra osteoartrit: Vad är osteoartrit?

Enligt det internationella osteoartrit-sällskapet handlar det om en nedbrytande ledsjukdom som påverkar både brosk och ben. Denna sjukdom uppstår inte bara vid en del av kroppen, utan den involverar istället en rad med olika delar som är beroende av varandra och som vi alla måste ta hand om: ben, brosk och vävnad.

Brosk har en enkel funktion: Det är där för att göra det enklare för benen att röra sig. Om brosket slits ut så kommer benets yta att blottas vilket orsakar mycket smärta då benen gnuggas mot varandra.

Detta tenderar att påverka de mest använda lederna vid händer samt ryggrad, samt de leder som får bära upp mycket av kroppens vikt, som exempelvis höfter och knän. Äldre, atleter och personer som utför manuellt arbete är bland de grupper som löper störst risk.

Vilka symptom finns?

Bland de vanligaste symptomen på osteoartrit hittar vi:

  • Ledsmärtor och stelhet
  • Svullnad vid lederna
  • Ljud som uppstår vid lederna
  • Minskad ledfunktion

Vilka är orsakerna?

Man som ligger i soffan.

Det finns många anledningar till varför man kan drabbas av detta tillstånd, men dessa är de mest vanliga:

  • Stillasittande livsstil
  • Alltför mycket fysisk aktivitet
  • Mekaniska förändringar i kroppen
  • Skador och mikrotrauman
  • Försvagning av brosket p.g.a. en dålig kost

Det har också en genetisk komponent men de flesta orsakerna har att göra med vilken livsstil man har. Fetma är den vanligaste orsaken, så det är viktigt att du äter bra mat redan då du är ung. Barn med fetma tenderar att drabbas av osteoartrit under sina liv.

Det kan verka ironiskt, men för mycket träning kan också orsaka osteoartrit. I det här fallet så handlar det dock bara om träningen är väldigt intensiv och om man tränar alldeles för mycket. Atleter som boxare, fotbollsspelare och tyngdlyftare tenderar att utveckla osteoartrit.

Hur gör man en diagnos?

En specialist (reumatolog, fysioterapeut eller ortoped) kan ge dig diagnosen osteoartrit. Det kommer vanligtvis upptäckas då patienten börjar uppleva symptom efter en fysisk undersökning.

Specialisten kan också använda sig av röntgen för att mäta hur allvarlig sjukdomen är och för att utesluta andra ledproblem. Efter att man har tagit reda på hur allvarligt tillståndet är så kommer specialisten indikera en lämplig behandling.

I de mer allvarliga fallen kan det krävas kirurgiska ingrepp för att lindra symptomen.

6 tips för att förhindra osteoartrit

Som med många sjukdomar kan osteoartrit förhindras eftersom det inte är strikt relaterat till genetiska faktorer. Dessa faktorer har dock ändå en påverkan. Ens livsstil är den största faktorn när det kommer till denna sjukdom.

Det är relativt enkelt att förhindra denna sjukdom om man följer dessa tips:

Informera dig rörande vad sjukdomen handlar om

Detta är viktigt för alla, inte bara för personer som lider av sjukdomen. Det är speciellt viktigt om man är utgör en del av de vanligaste riskgrupperna: kvinnor, atleter och personer som lider av fetma.

Om man lär sig allt om sjukdomen så kommer detta vara till hjälp för att man ska kunna förhindra skador och riskfaktorer som kan orsaka problem i ett senare skede. Om en släkting har fått denna diagnos så kommer en sådan information också vara till hjälp då man ska hantera sjukdomen.

Utför måttlig fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet hjälper dig att stärka dina muskler och leder. Om du är en atlet så är det väldigt viktigt att du tänker på vad tränaren rekommenderar. Du bör även besöka läkaren periodiskt så att han kan se hur det är fatt med dina leder. Om du precis har börjat träna så är det väldigt viktigt att du tar hjälp av en tränare.

Du bör också komplettera din fysiska aktivitet med information rörande hur träningen bör utföras. Detta kommer hjälpa dig att förbättra dina rörelser utan att överbelasta muskler, ben och senor.

Bibehåll en balanserad kost för att förhindra fetma

Om du har drabbats av fetma så kommer du minska trycket på dina leder genom att gå ner i vikt. Detta kommer göra så att processen med osteoartrit saktar ner.

Genom att bibehålla en balanserad kost kommer du kunna hålla en rimlig vikt för din ålder och din höjd. Man vill ha en kost som är rik på näringsämnen, vitaminer och mineraler. Reducera ditt intag av mättat fett, kolhydrater och socker.

Detta kommer inte bara förhindra osteoartrit, utan även kardiovaskulära sjukdomar.

En kost med kosttillskott som ger näring åt ditt brosk

Tillskott som hydrolyserat kollagen, kondroitinsulfat, glukosamin och hyaluronsyra är bra för att ge näring åt ditt brosk. Det rekommenderas att du äter en kost som innehåller mycket av dessa ämnen eller att du tar dem som tillskott.

Vissa ämnen som glukosamin produceras redan av kroppen. Då du blir äldre så kommer nivåerna dock att minska och lederna att försvagas. Det är anledningen till varför det är viktigt att man intar det frekvent.

Undvik tunga laster och repetitiva rörelser med dina leder

Lyfta lådor.

Att konstant utsätta lederna för påfrestningar kommer försvaga dem. Du bör därför begränsa hur ofta du lyfter tungt och du bör vara väldigt försiktig då du gör det. Att utföra repetitiva rörelser med lederna kan också slita ut dem, vilket kan resultera i osteoartrit.

  • Om du har skador och utför krävande aktiviteter eller arbeten så bör du ta pauser ofta.
  • Du kan också ha på dig skydd för lederna för att förhindra komplikationer i framtiden.

Ha på dig lämpliga skor för att förhindra osteoartrit

Du bör välja skor som ger dig stabilitet då du går och som ger stöd för undersidan av dina fötter. Denna typ av skor är bra för att förhindra osteoartrit.

Du bör inte ha på dig högklackat för ofta. Du kan fortfarande ha på dig högklackat under speciella tillfällen, men vi rekommenderar inte att du använder dem dagligen. Detta kommer bara orsaka instabilitet i kroppen för varje steg du tar. Du löper dessutom större risk för att ramla. Denna typ av skor absorberar inte heller stötar från golvet och foten på rätt sätt. Det kan därför göra så att du lättare skadar dig.

Du kan förhindra osteoartrit

Följ dessa tips för att hjälpa till med att förhindra osteoartrit. Överbelasta inte lederna och se till att du tar hand om dem.

Om du känner smärta i knäna, höfterna eller händerna så bör du besöka läkaren så snart som möjligt. Denna person kommer kunna berätta för dig vad du har drabbats av. Vänta inte tills det är för sent.

  • Roos, E. M., & Arden, N. K. (2016, February 1). Strategies for the prevention of knee osteoarthritis. Nature Reviews Rheumatology. Nature Publishing Group. https://doi.org/10.1038/nrrheum.2015.135
  • Neogi, T., & Zhang, Y. (2011). Osteoarthritis prevention. Current Opinion in Rheumatology23(2), 185–191. https://doi.org/10.1097/BOR.0b013e32834307eb
  • Bijlsma, J. W. J., & Knahr, K. (2007, February). Strategies for the prevention and management of osteoarthritis of the hip and knee. Best Practice and Research: Clinical Rheumatology. https://doi.org/10.1016/j.berh.2006.08.013