Hur man motverkar smärta vid slitage av brosk

Övervikt är oftast en av de vanligaste anledningarna till broskslitage. Vi bör bibehålla en lämplig vikt och träna för att motverka skador
brosk

Broskvävnaden, mest känt som ”brosk”, är en elastisk vävnad som har som uppgift att stödja kroppen, och vars största cellmängd består av ”kondrocyter”. De är verkligen viktiga i våra liv och i många fall kan de orsaka smärta eller obehag. I denna artikel får du lära dig hur du motverkar smärta vid brosknedbrytning.

Brosk: vad du bör veta

Brosket ”fyller ut” benens håligheter och har som uppgift att dämpa slag och tryck som uppstår då man rör sig. Det är med andra ord en stödstruktur som hjälper din rörlighet. I den mänskliga kroppen har vi tre typer av brosk:

  • Hyalinbrosk: Detta består av kollagenfibriller som är den mest förekommande gruppen, och detta finns i struphuvudet, luftrören, revbenen, mm. Det får näring från ledvätskan och består av få fibrer.
  • Fiberbrosk: Detta har också kollagen men är mer likt fett. Detta finns i diskarna, meniskerna, senor och ligament.

brosk

  • Elastiskt brosk: Detta består av elastiska fibrer och man hittar det i struplocket, struphuvudet, ytterörat, örontrumpeten, hörselgången. Det har en gulaktig färg och ytterörat består även av detta.

Hur undviker du brosknedbrytning?

Slitage av brosk ger i regel konsekvenser som artros, en sjukdom där vävnaden som stöder och skyddar benen reduceras och förloras. De flesta patienter som har problem med brosk är äldre kvinnor. Vi kommer här att ge dig några råd för att motverka slitage av brosk:

  • Ägna dig åt någon sport eller träna regelbundet för att motverka belastningsskador. Tänk alltid på att anpassa träningen efter din situation, din ålder och din kapacitet.
  • Använd sportmaterial och lämpliga skodon för att motverka belastningsskador.
  • Uppsök en läkare vid svullnader, för att undersöka ifall du har fått någon form av broskskada.

brosk

  • Undvik övervikt och fetma, då de har en direkt påverkan på slitage av brosk. Följ en hälsosam och balanserad kost.
  • Undvik de rörelser som orsakar smärta eller minska i alla fall ner på dem.
  • Träna endast då du inte har inflammationer.

Hur uppkommer slitage av brosk?

Då broskslitage uppkommer utsätts man ofta för smärta och svullnader, och du får även problem med att gå, stå upp, mm., på grund av den friktion som benen utsätts för. De primära symtomen är:

  • Broskstrukturen mister sin elasticitet och du har lättare att drabbas av skador och få ont av slag eller överbelastning.
  • Detta orsakar en inflammation i lederna, vilket resulterar i produktionen av ett protein som heter cytosin, som orsakar mer inflammation och skador.
  • Då brosket bryts ner exponeras benet och lederna mister sin naturliga form, vilket leder till att det formas sporrar eller ”benskott”.
  • Vid gränsen mellan lederna och benen formas det cystor som är fulla med vätska med bitar av brosk, något som orsakar mycket smärta.

brosk4

Mat för att bygga upp brosk

I de flesta fall är problemen med broskslitage och broskförlust förekommande i knäna, som har som uppgift att hålla upp en stor del av kroppen då man går, står, mm. Det finns många olika anledningar till varför en person kan få problem med brosk. Det kan vara artrit, smärta eller styvhet då man går upp ur sängen. Det finns vissa typer av livsmedel som kan hjälpa till att motverka nedbrytning av brosket och även stärka det.

Grönsaker är det som rekommenderas mest i detta fall. De flesta av dessa har en låg nivå av kalorier och hjälper dig att gå ner i vikt eller motverkar att du går upp i vikt. Kom ihåg att fetma är en riskfaktor när det kommer till brosk. De extra kilon som lastas på knäna genererar mer tryck på leder, muskler och förstås själva brosket. En kost med mycket råa grönsaker kommer att hjälpa dig att reducera smärtan och gå ner i vikt. Det finns miljontals hälsosamma recept som du kan använda dig av för att dra nytta av fördelarna med dessa livsmedel.

grönsaker mot slitage av brosk

Magert protein är också mycket bra för att undvika smärta i brosk och leder. Du kan stärka dem genom att reducera din konsumtion av mättat fett och istället äta mer magert protein, som finns i bönor och tofu. Skaldjur är också mycket bra eftersom de innehåller omega-3 (det bra fettet) som hjälper dig att reducera kronisk inflammation. Du kan gärna äta tonfisk, lax, sill, sardiner, räkor, ostron och pilgrimsmussla. Fisk innehåller vitamin D som reducerar risken för ledgångsreumatism.

fisk

Citrusfrukter hjälper till att forma och stärka brosk i knäna eftersom de har mycket vitamin C, som är nödvändigt för att kroppen ska kunna syntetisera kollagen (som bidrar till senor, brosk och ligament). Brist på kollagen kan orsaka smärta och inflammation och även artrit ifall vi lägger till faktumet att det produceras för mycket urinsyra. Du kan gärna dagligen äta apelsiner, druvor, mandarin, grapefrukt, och citron, samt även tomat, lök, paprika och hallon.

Torkade frukter är utmärkta för patienter som har problem med brosk. Du kan gärna äta lite nötter och jordnötter dagligen för att hjälpa kroppen få i sig en stor dos vitamin E. Undvik dock att äta för mycket socker och raffinerade produkter som bröd, pasta och vitt ris.Är nötter för att motverka slitage av brosk