Hur man motverkar smärta vid slitage av brosk

Övervikt är oftast en av de vanligaste anledningarna till broskslitage. Vi bör bibehålla en lämplig vikt och träna för att motverka skador
brosk

Broskvävnaden, mest känt som ”brosk”, är en elastisk vävnad som har som uppgift att stödja kroppen, och vars största cellmängd består av ”kondrocyter”. De är verkligen viktiga i våra liv och i många fall kan de orsaka smärta eller obehag. I denna artikel får du lära dig hur du motverkar smärta vid brosknedbrytning.

Brosk: vad du bör veta

Brosket ”fyller ut” benens håligheter och har som uppgift att dämpa slag och tryck som uppstår då man rör sig. Det är med andra ord en stödstruktur som hjälper din rörlighet. I den mänskliga kroppen har vi tre typer av brosk:

  • Hyalinbrosk: Detta består av kollagenfibriller som är den mest förekommande gruppen, och detta finns i struphuvudet, luftrören, revbenen, mm. Det får näring från ledvätskan och består av få fibrer.
  • Fiberbrosk: Detta har också kollagen men är mer likt fett. Detta finns i diskarna, meniskerna, senor och ligament.

brosk

  • Elastiskt brosk: Detta består av elastiska fibrer och man hittar det i struplocket, struphuvudet, ytterörat, örontrumpeten, hörselgången. Det har en gulaktig färg och ytterörat består även av detta.

Hur undviker du brosknedbrytning?

Slitage av brosk ger i regel konsekvenser som artros, en sjukdom där vävnaden som stöder och skyddar benen reduceras och förloras. De flesta patienter som har problem med brosk är äldre kvinnor. Vi kommer här att ge dig några råd för att motverka slitage av brosk:

  • Ägna dig åt någon sport eller träna regelbundet för att motverka belastningsskador. Tänk alltid på att anpassa träningen efter din situation, din ålder och din kapacitet.
  • Använd sportmaterial och lämpliga skodon för att motverka belastningsskador.
  • Uppsök en läkare vid svullnader, för att undersöka ifall du har fått någon form av broskskada.

brosk4

Mat för att bygga upp brosk

I de flesta fall är problemen med broskslitage och broskförlust förekommande i knäna, som har som uppgift att hålla upp en stor del av kroppen då man går, står, mm. Det finns många olika anledningar till varför en person kan få problem med brosk. Det kan vara artrit, smärta eller styvhet då man går upp ur sängen. Det finns vissa typer av livsmedel som kan hjälpa till att motverka nedbrytning av brosket och även stärka det.

Grönsaker är det som rekommenderas mest i detta fall. De flesta av dessa har en låg nivå av kalorier och hjälper dig att gå ner i vikt eller motverkar att du går upp i vikt. Kom ihåg att fetma är en riskfaktor när det kommer till brosk. De extra kilon som lastas på knäna genererar mer tryck på leder, muskler och förstås själva brosket. En kost med mycket råa grönsaker kommer att hjälpa dig att reducera smärtan och gå ner i vikt. Det finns miljontals hälsosamma recept som du kan använda dig av för att dra nytta av fördelarna med dessa livsmedel.

Är nötter för att motverka slitage av brosk