Träning för att motverka åderbråck

Åderbråck är en av våra vanligaste cirkulationssjukdomar, speciellt bland kvinnor. Män kan dock också få det. Åderbråck är för det mesta utvidgningar av blodkärlen, vilket gör ordentlig blodcirkulation omöjlig.
Åderbråck

Åderbråck kan bli ett allvarligt hälsoproblem om det inte behandlas ordentligt. Vi kommer därför att visa dig några övningar du kan göra för att motverka åderbråck.

Övningarna nedan hjälper till att förhindra åderbråck och hjälper dig även att bli kvitt dem om du redan blivit drabbad. Du bör dock överväga att uppsöka en specialist som kan hjälpa dig att ta hand om dig själv och ge dig en lösning på problemet. De följande rekommendationerna på hur du kan motverka åderbråck är väldigt enkla och många av dem kan göras i ditt eget hem.

Gång

En av de vanligaste faktorerna som orsakar åderbråck är en sittande livsstil. Att spendera mycket tid i stillasittande läge, eller att inte röra fötterna, kan orsaka cirkulationsproblem, och med tiden orsaka åderbråck. En av de enklaste rekommendationerna är därför att syssla med en aktivitet som håller dina ben i rörelse.

Träning för åderbråck - gång

Gång är så klart en fantastisk idé. En halvtimmes gång varje dag är till stor hjälp för att förbättra blodcirkulationen och du kommer att löpa mindre risk för åderbråck. Som om det inte vore nog är gång även en bra övning för att hålla dig i form och kontrollera eller reducera din vikt. Med tanke på detta är det bäst att ta en promenad i parken eller gå till affären istället för att ta bilen.

Stretching

En annan användbar och enkel övning är att stretcha. I detta fall behöver du bara sitta på en stol och ha dina hälar stadigt på golvet, sträcka på tåspetsarna, sänka dem, och sedan höja dina hälar. Denna övning imiterar rörelsen du gör då du går, men i detta fall kan du göra det stillasittande. Repetera denna övning 20 gånger med varje fot.

Övningar för åderbråck - cykling

Att cykla eller efterlikna denna rörelse är också en bra möjlighet. Denna övning kan så klart utföras på en cykel, oavsett ifall det är en stationär eller en vanlig, eller med din rygg mot marken och dina fötter mot taket. I det första fallet kan du ta en cykeltur eller göra mer komplexa övningar som spinning. Om du vill så kan du göra denna träning hemma. Du bör lägga dig på rygg på golvet och sträcka upp dina ben i 45 grader och efterlikna rörelsen du gör då du trampar på en cykel.

Vändningar

Till sist, att göra cirkelrörelser med dina ben är hjälper mycket för att motverka åderbråck. I detta fall bör du ligga med ryggen mot marken och höja dina ben i 45 graders vinkel. Börja sedan från denna position att vända ditt ben genom att göra cirkelrörelser medsols. Efter 20 till 25 repetitioner, gör likadant med det andra benet.