De 3 mest hälsosamma motionerna

Oavsett om det är på grund av arbete, familj eller personliga skäl är det normalt för människor att leva ett stillasittande liv där de inte utövar någon form av aktivitet. Människor som lever på detta sätt kanske inte märker av problem nu, men tids nog kan de stöta på flerfalliga problem som kan sätta spel på livskvaliteten. Därför följer några simpla praktiska exemplar för att göra sig mer aktiv ett steg i taget med hjälp av hälsosam motion.Fetma, hjärtproblem, kolesterol… Det finns en hel del problem som vi skulle kunna lindra genom att lägga till några grundläggande övningar som bidrar till att förbättra hälsan. Ibland kan det räcka med enbart 30 minuter om dagen. Men det gäller att man då är konsekvent med övningen. Är du motiverad? Kom ihåg att en förebyggnad för konsekvent träning är att du inte gör det ensam. Så varför inte motivera en vän eller familjemedlem att börja med dig? Välj ett av de följande tre aktiviteterna som är enklast för dig att utföra. Du kan även kombinera dem och växla från dag till dag. Det mest väsentliga är att du gör dessa var dag och att du uppfattar dem som en del av ditt liv och vardag. Din hälsa kommer att tacka dig för detta.

Fördelarna med att gå upp och ner för trapporna

Gå i trapporDetta förvånar dig nog, men det har gjorts många studier som styrkar detta och en hel del kardiologer rekommenderar denna hälsosamma övning. Detta är ett utmärkt sätt att förbättra hjärtans hälsa, stärka benmuslerna, bränna kalorier och tillsätta tillräcklig kardiovaskulär träning i din vardag. Med enbart en halvtimmes träning kan du bränna upp till 342 kalorier. Doktor Roy Shephard från University of Toronto,Kanada, bekräftar att med att gå upp 20 trappsteg i minuten som mäter 20cm vardera kan man åstadkomma otroliga resultat för hälsan. Detta är utan tvenkan en av de bästa övningarna du kan göra.

Hur gör man?

Hemma, på köpcentrum eller på arbetet.

Mellan 20 och 25 minuter varje dag.

Gå upp för varje trappa med rak rygg utan att puta frammåt. Se till att få stor kontroll på dina benrörelser och på hur du böjer fötterna.

Om du har en protes i knät eller någon form av andra benskador bör du utföra övningarna mycket långsamt. Rådgör med din läkare innan du gör den här dagliga övningen.

Fördelar med att cykla

CyklaEn annan mycket fördelaktig och rekommenderad övning. Om du har en cykel samt någon bra och säker plats att åka runt på, tveka då inte att göra det. Och om du nu har möjligheten att byta ut bilen som fordon mot cykel, varför inte även ta det steget. Att cykla i 30 till 35 minuter om dagen kan räcka och har du sällskap blir det ännu trevligare.

  • Minska risken för hjärtinfarkt med 50%.
  • Förhindra ryggsmärtor och skydda lederna. Tramprörelserna stimulerar musklerna kring ryggkotorna och stärker korsryggen, samt förhindrar därmed diskbråck. Knäleder förbättras även genom rörelserna när du cyklar, vilket också hjälper till att skydda och styrka brosken.
  • Förbättrar immunförsvaret. Cykling och dess elementära rörelser du utför med kroppen flyttar fagocyter, cellerna som slukar bakterier i kroppen, och eliminerar alla möjliga typer av toxiner.

Fördelar med att promenera varje dag

Promenera dagligenFör att enkelt dra nytta av denna enkla övning måste du utföra den dagligen och promenera i snabb takt i en halvtimme. Inte så snabbt som att springa, men lätta steg så att ditt hjärta och kropp fungerar optimalt under detta korta pass.

  • Stärker hjärtat och förebygger hjärtsjukdomar samt minskar kolesterhalterna.
  • Kontrollerar vikten. Och om du långsamt accelererar takten kommer du öka din muskelmassa, öka din ämnesomsättning och bränna mer fett.
  • Förebygger demens och cerebrovaskulära olyckor.
  • Förhindrar benskörhet. Stimulerar och stärker ben och förbättrar därmed funktionen i lederna.
  • Formar gluteus och de abdominala musklerna. För att detta skall ge verkan bör du lägga uppmärksamhet på din hållning när du går. Försök att gå upprätt och i en bekväm ställning, sloka inte framåt.
  • Ökar dina vitamin D nivåer. Du kommer dra nytta av denna vitamin, som är viktig för benen och immunsystemets hälsa, genom att promenera i dagsljuset.
  • Ökar dina energinivåer och välmående. Detta är mycket mer fördelaktigt om du promenerar en halvtimme med din partner eller vän som sällskap. Du kommer även känna dig mycket lättare. Forskningar har visat att dagliga promenader minskar dina stress och ångest nivåer. Andas du frisk luft kan det frigöra dig från dina skyldigheter och du kan koppla av en stund. Detta är utan tvekan den bästa vitaminen du kan få ut från motion!

Så vad sägs om att du börjar idag?