Hur du kan minska risken för hjärtinfarkt och stroke

I en ny studie som publicerats i tidskriften "American Journal of Clinical Nutrition" gavs en varning för något som vi alla borde vara medvetna om: att vår diet generellt sett är väldigt onyttig. Om vi ändrade våra matvanor bara lite grann skulle risken för hjärtinfarkt sjunka med en tredjedel.
Hjärtinfarkt

Även om den siffran kanske inte verkar särskilt hög är det en procentsats värd att tänka på om vi betraktar det som en av de variabler som vi faktiskt har kontroll över. Om vi ​​ser över vår kost och förbättrar vår livsstil kan vi minska risken för hjärtinfarkt och stroke, som skördar många liv runt om i världen varje år. Varför inte ge det en chans?

Kostråd som bidrar till att minska risken för hjärtinfarkt och stroke

Även om det är sant att många av dessa sjukdomar har en genetisk komponent är det värt att ha i åtanke att det även ligger i våra händer att förhindra dem. Både hjärtinfarkt och stroke är vanligtvis bland de främsta dödsorsakerna hos både män och kvinnor. Och ett annat faktum att tänka på är att denna risk har ökat hos just kvinnor under de senaste åren.

Fallen av stroke fortsätter att öka och inte bara på grund av att befolkningen i allmänhet bli äldre, utan också på grund av dåliga kostvanor, stress och även en stillasittande livsstil. Ett annat faktum som understryker betydelsen av studien som publicerats i tidskriften ”American Journal of Clinical Nutrition” är att vi ofta väntar tills vi är 50 år innan vi börjar förbättra vår livsstil och våra vanor.

Det är i denna ålder som hjärtproblem, högt kolesterol och högt blodtryck börjar visa sig. Men varför inte börja ta hand om hälsan innan dess? Är det inte bättre att förebygga problem från början och därmed undvika vissa problem i framtiden?

Utan tvekan är det värt alla ansträngningar att vara medveten om dessa sjukdomar och att redan idag börja göra små förändringar i kost och livsstil, och på så sätt må bättre oavsett ålder.

Ta del av dessa sätt att förbättra din kost.

1. Låt oss glömma salt och fett

Skräpmat

Majoriteten av traditionella dieter innefattar i allmänhet höga halter av fett och salt. Det spelar ingen roll om vi är i Europa eller i Amerika; under de senaste åren har vi förlorat alla de sunda sedvänjor som tidigare kännetecknade oss. Kanske beror det på vår livsstil, vårt arbete, att vi alltid har bråttom…

Det resulterar i att vi köper färdigrätter i mataffären eftersom vi inte har tid att göra hemlagad mat. Eller är det möjligt att stilen på din matlagning, den som du är van vid från barndomen, är mycket rik på rött kött, stekt mat eller andra livsmedel med hög kalorihalt som ger dig fler problem än fördelar?

Ändra ditt sätt att äta; undvik fett och salt med start i dag.

2. Säg ja till röda grönsaker

Tomat

Det finns ett antal grönsaker som är underbara när du vill minska risken för hjärtinfarkt och stroke. Vill du ha ett exempel som alltid bör vara en del av din kost? Tomat. Det bidrar till att förhindra många av dessa sjukdomar tack vare dess lykopen, som är känt för att minska risken för blodproppar. Och ett intressant faktum är att tomatsås har en högre halt lykopen än färska tomater eftersom detta pigment frigörs mycket bättre under tillagningen.

3. Byt ut vitt mjöl mot fullkornsmjöl

Linfröbröd

Detta är en primär faktor för att minska risken för hjärtinfarkt och stroke. Från och med denna dag bör du försöka ersätta vitt bröd med råg- eller havrebröd som alltid ger fullkorn. Du bör också äta fullkornsris och fullkornspasta eftersom dessa bidrar till att minska kolesterol, samt hjälper dig att undvika sockertoppar och att kontrollera din aptit.

4. Säg ja till jordgubbar och äpplen

Jordgubbsshake

Vad sägs om till exempel ett grönt äpple till frukost? Och till lunch kan du bereda en läcker sallad med spenat, jordgubbar och nötter. Utsökt! Du ska veta att äpplen är rika på fytonäringsämnen som är idealiska för att bekämpa hjärtsjukdomar, och samtidigt är de perfekta för att minska LDL – det så kallade onda kolesterolet.

Och vad kan vi säga om jordgubbar… Visste du att de är rika på kalium, fytonäringsämnen och C-vitamin? Detta är en perfekt kombination för att bekämpa risken för stroke. Tveka inte att äta en skål med 6 färska och rena jordgubbar, men kom ihåg: tillsätt inte socker!

5. En halv sked kanel varje dag

Kanel

Bara 15 gram och du tar hand om din hälsa samt minskar risken för hjärtinfarkt och stroke. Här är anledningarna till att kanel är så hälsosamt:

  • Det sänker blodsockernivån.
  • Det hjälper till att sänka nivåerna av LDL-kolesterol och triglycerider.
  • Det hjälper till att förhindra uppkomsten av blodproppar.
  • Det minskar spänningar.
  • Det hjälper oss att gå ner i vikt.

6. Fet fisk två gånger i veckan

Enligt statistik från studien i ”American Journal of Clinical Nutrition” förebygger människor som äter fet fisk minst två gånger i veckan uppkomsten av hjärtinfarkt och stroke i mycket hög grad. De är rika på proteiner och, framförallt, omega-3 – en mycket hälsosam olja som kan hjälpa till att förhindra uppkomsten av blodproppar. Kom ihåg att inkludera detta i din kost och därigenom ta hand om din hälsa.