6 fantastiska örter som sänker blodtrycket

· december 26, 2017
Om du tar medicin så bör du prata med din läkare innan du använder dessa örter för att sänka blodtrycket för att undvika eventuella biverkningar.

Vill du lära dig om örter som sänker blodtrycket? Högt blodtryck, känt som hypertoni, är en av de farligaste kardiovaskulära problemen i världen och något som riskerar hälsan för miljontals personer.

Det uppstår när dina artärer är igentäppta och ditt blodtryck ökar mycket så att ditt hjärta får jobba övertid. Som ett resultat av detta försvagas din hjärtmuskel och hälsan i dina andra organ, som exempelvis njurarna, sköldkörteln och hjärnan.

Om det inte behandlas i tid kan det öka risken för en hjärtattack, stroke eller andra allvarliga problem som kan ha en stor påverkan på din livskvalitet. Det är därför viktigt att du förbättrar dina vanor och använder huskurer som exempelvis örter som sänker blodtrycket för att förbättra din hälsa.

I denna artikel kommer vi att prata om sex bra örter som sänker blodtrycket.

Oregano

Oregano på träsked

Oregano innehåller något som kallas karvakrol som upptas av kroppen och bidrar till att sänka högt blodtryck. Denna substans har antiinflammatoriska egenskaper och vidgar även dina blodkärl, vilket reglerar din hjärtrytm och blodflödet genom dina artärer.

Hur använder jag det?

  • Det smakar jättegott så använd det för att krydda kött, stuvningar, soppor och andra rätter.
  • Du kan även göra ett te eller inkludera det i dina smoothies.

Valeriana: en av våra bästa örter som sänker blodtrycket

Valeriana är en ört med lugnande, antiinflammatoriska och antikoagulerande egenskaper som kan hjälpa dig att förbättra ditt blodtryck. Den hjälper vid stress och då den förbättrar din cirkulation hjälper den vidare med att återställa din hjärtrytm. Denna ört hjälper även mot muskelsmärtor, depression och insomnia.

Hur använder jag den?

  • Ta 10 droppar valerianaextrakt per dag.
  • Tillred ett te och ta en timme innan sängdags.

Lavendel

Knippe med lavendelblommor

En kroppsmassage med eterisk lavendelolja kan hjälpa dig att stimulera blodflödet för att sänka högt blodtryck. Denna ört får dig att slappna av och vidgar blodkärlen. Du kan använda den utvärtes eller invärtes för att hålla ditt blodtryck stabilt.

Hur använder jag den?

  • Gör ett lavendelte och drick upp till två gånger per dag.
  • Införskaffa essentiell lavendelolja och massera din kropp 2 till 3 gånger per vecka.

Åkerfräken

Det finns ett stort antal fall med hypertoni som är direkt relaterade till vätskeretention. Denna åkomma kallas ödem och påverkar blodflödet genom dina artärer och får ditt hjärta att arbeta övertid.

Läs också: Åkerfräken – Slimmande och Mineralgivande

Åkerfräken är en vätskedrivande ört som stimulerar och tar bort överskottsvätskor och avfall, samt hjälper vid högt blodtryck.

Hur använder jag den?

  • Gör ett te på torkad åkerfräken och ta det två till tre gånger per dag.
  • Upprepa minst tre gånger per vecka.

Maskros

Maskrosor i skål

Precis som åkerfräken så är maskros vätskedrivande och kan förbättra njurfunktionen för att bättre ta bort vätskor. De antiinflammatoriska egenskaperna i maskrosen ger stöd åt artärhälsan och skyddar hjärtat.

Hur jag använder den?

  • Ta två koppar maskroste varje dag.
  • Använd detta te i juicer eller smoothies.

Passionsblomma

Passionsblomma är en naturlig ingrediens som har använts under lång tid för att behandla depression, ångest och stress. Dess sövande egenskaper får kroppen och sinnet att slappna av och reducerar samtidigt produktionen av kortisol.

Vidare har det antiinflammatoriska egenskaper och vidgar blodkärlen, vilket kan vara bra för personer med högt blodtryck.

Hur tar jag det?

  • Gör ett te med passionsblommor och ta det när du känner dig stressad eller har ångest.
  • Tänk på att det är bäst att ta det på kvällen eftersom det hjälper med sömnen.

Oroar du dig över högt blodtryck? Prova någon av örterna här ovan för att behandla detta tillstånd med naturliga ingredienser. Med det sagt bör du komma ihåg att resultaten även beror på andra vanor, speciellt vad du äter och hur mycket du tränar.