5 tips för att få fasta och tonade armar

Det är viktigt att du kombinerar fysisk träning med en balanserad diet för att få de fasta, tonade armar du drömmer om.

För många, speciellt kvinnor, är armarna ett av de mest problematiska områdena på kroppen eftersom de utöver att ansamla fett även tenderar att förlora sin fasthet.

Problemet blir värre efter 30 års ålder, när muskelmassan minskar och du får svårare att metabolisera fettvävnad.

De goda nyheterna är att det finns hopp, och med lite ansträngning kan du få fasta och tonade armar.

1. Bränn fett för tonade armar

tappa-vikt

För att bekämpa lokalt fett på armarna är det viktigt att du aktiverar hela kroppen och sänker din generella vikt.

Eftersom det inte är möjligt att bränna fett från en enda plats ska du leta efter metoder som minskar antalet kalorier och fett, utan att göra mer än vad du behöver för din hälsa.

Kardiovaskulära övningar och att följa en balanserad diet är viktigt för att bekämpa överflödigt fett.

Det är även viktigt att undvika populära ”mirakeldieter” eftersom de inte har tillräckligt med näringsämnen – de må hjälpa dig att gå ner i vikt, men de tenderar även att leda till förlust av muskelmassa.

En bra lösning är att minska antalet kalorier i varje måltid du äter under dagen, vilket kallas för portionskontroll.

Läs även: Rosmarinextrakt bekämpar celluliter

2. Öka din energiförbrukning

Daglig träning är ett av de bästa sätten att bränna kalorier, förbättra din hälsa och få tonade armar. Denna vana ökar din energiförbrukning, sänker kolesterolnivåerna och hjälper dig hålla blodtrycket stabilt.

Du bör få minst 20 minuters träning om dagen, minst fyra dagar i veckan.

Ett bra val för de som inte har mycket tid över är att ta en snabb promenad eller använda en träningscykel.

3. Ta hand om din diet

magert-kott

Vi vill nämna vissa livsmedel du bör hålla dig borta från:

  • Raffinerat socker
  • Alkohol
  • Läsk
  • Snabbmat
  • Charkuterier

Dessa livsmedel ökar inte bara ansamlingen av fett, utan är även ansvariga för att sakta ner din ämnesomsättning samt orsaka vätskeretention och inflammation.

Istället bör du öka ditt intag av källor till högkvalitativa proteiner, såsom:

  • Fisk
  • Kycklingbröst
  • Kalkon
  • Baljväxter
  • Ost
  • Ägg

Du bör även prioritera frukter och grönsaker, och kom ihåg att dricka gott om vatten och nyttiga vätskor.

4. Gör tonande övningar

Att ägna dig åt daglig träning för att tona dina armar hjälper dig att öka muskelmassan och minska hängig hud.

Det finns faktiskt övningar som skräddarsytts just för armarna.

Armhävningar tränar till exempel bröstet, men även dina triceps för att stärka dem.

Du kan göra knäböj med hantlar eller kombinera konditionsträning med viktlyft, till exempel.

Oavsett vad du väljer är det viktig att du gör det gradvis, speciellt om din kropp inte är van. Att träna för hårt kan leda till skador.

Se även: Föryngra ansiktet med isterapi

5. Hudvård

massage

Kalla duschar och massage med fastgörande produkter är ett utmärkt sätt att få tonade armar. Båda stimulerar cirkulationen i denna region, vilket tillför syre och näringsämnen som behövs för cellaktivitet.

En massage på 15-20 minuter med olja eller återfuktare kan stimulera ditt lymfsystem, vilket minskar gifter och irriterande celluliter.

Hur kan man göra en hemgjord, fastgörande kräm?

Du behöver inte tömma kontot för att köpa kommersiellt tillgängliga krämer. Prova detta enkla recept med ekologiska ingredienser.

Ingredienser

  • 225g sheasmör
  • 3 matskedar grapefruktolja
  • 3 matskedar valnötsolja
  • 5 matskedar alkohol med mynta

Instruktioner

  • Häll allt utom alkoholen i ett vattenbad och låt stå i tio minuter på svag värme, tills de blandats väl.
  • Låt svalna något och tillsätt alkoholen. Förvara i en lufttät burk.
  • Använd den mängd du behöver för att massera armarna i cirkelrörelser.
  • Använd varje kväll.

Notera att dessa tips inte fungerar för sig själva eller har omedelbara effekter. För att få fastare och mer tonade armar måste du vara konsekvent med varje rekommendation och ha tålamod för att se resultat.