Anledningar till och behandling av smärta i korsryggen

25 december, 2018
Lider du av smärta i korsryggen? Lär dig om de möjliga orsakerna och hur man behandlar det. Och kom ihåg: allt du gör för din ryggrad är ett steg närmare bättre hälsa och välmående.

Smärta i korsryggen är väldigt vanligt idag. Det påverkar både yngre och äldre, oavsett livsstil. Det är verkligen en åkomma som inte diskriminerar.

Vi ska idag prata om de vanligaste orsakerna för denna smärta och hur man kan motverka det.

Smärta i korsryggen: de vanligaste orsakerna

Smärta i ryggen

Sträckt muskel

Tänk dig att du sitter vid ditt skrivbord och vänder dig lite för snabbt, och du känner direkt en stark smärta i korsryggen. När du sedan reser dig är smärtan så stor att den går ut mot benet och runt midjan. Muskelsträckningar händer när man vilar eller gör en plötslig rörelse.

Symptomen kan inkludera allt från muskelspasmer till en oförmåga att röra sig. En sträckt muskel kan även påverka det inflammerade områdets ligament.

Hur man behandlar en sträckt muskel

  • Applicera is på en gång. Du kan senare alternera mellan värme och is.
  • Vila i 24 timmar. Efter det kan du börja med lätta övningar för att återfå rörligheten.
  • Gels och naturliga behandlingar med slåttergubbe är bra eftersom de är anti-inflammatoriska.

 

Typer av smärta

Diskbråck

Om du har fått diskbråck på grund av ett slag eller från att ha rört dig fel känner du inte bara smärta, utan även kramper, en stickande känsla och en liten knöl på ryggen. Smärtan kommer att vara mer intensiv på morgonen.

Diskbråck är vanligt bland atleter.

Hur man behandlar diskbråck

För att behandla diskbråck behöver du en lämplig medicinsk diagnos, eftersom skadan ibland kan vara allvarlig och kräva kirurgi. Om så är fallet är det viktigt med en bra sjukgymnast.

Upprepade belastningsskador

Kvinna med ryggsmärta

Att alltid jobba i samma ställning eller göra hårt fysiskt arbete som involverar rörelser med ryggen kan ta ut sin rätt. Upprepade rörelser som att böja din torso åt höger kan resultera i inflammerade ryggradsstrukturer.

Hur man behandlar belastningsskador

Det finns flera sätt att behandla dessa skador. De inkluderar:

  • Massage
  • Yoga eller simning
  • Att tänka på din hållning

Degenerativa ledsjukdomar

Ryggraden

När du blir äldre blir dina ryggradsdiskar tunnare och dina leder trycks samman. Brosket förlorar också sin elasticitet och kan orsaka osteoartrit. Genetiska faktorer, fetma eller tidigare skador kan resultera i degenerativa sjukdomar.

Hur man behandlar degenerativa sjukdomar

De kan inte botas och inte vändas tillbaka. Vad du dock kan göra är att kontrollera symptomen för att lindra smärta och åtnjuta bättre livskvalitet.

Här är några råd:

  • Håll dig aktiv. Inaktivitet gör lederna stelare, och att sitta ner under långa perioder trycker ihop ryggradsdiskarna ännu mer. Gå på en promenad eller träna varje dag. Det finns bra övningar för att lindra ryggsmärta, som “Qigong“. Det är en samling kinesiska övningar som kombinerar vissa fysiska ställningar med andningstekniker.
  • Att äta anti-inflammatorisk mat som är rik på omega 3.
  • Att göra stretchövningar varje morgon när du går upp.
  • Fråga din läkare om det kan hjälpa att ta tillskott med vitamin D och magnesium. De är väldigt bra för att stärka dina ben och leder.
Meditation på strand

Oavsett vilket är det bra att komma ihåg att smärta i korsryggen kräver läkarvård. Vi rekommenderar att du provar olika terapier, inkluderat medicinering och fysisk aktivitet. Det är också alltid bra att äta ordentligt och tänka på din hållning.

Allt du gör för din ryggrad är ett steg närmare bättre hälsa och välmående.

  • Lidbeck, J. (1998). »Ont i ryggen« kan bero på central hyperexcitabilitet. Läkartidningen.
  • Johansson, B. (1994). Ont i ryggen–aktuella ortopedmedicinska synpunkter. Nordisk Medicin.
  • Nachemson, A. (2000). Kap 10 . Behandling av ont i ryggen – en introduktion. In SBU. Ont i ryggen, ont i nacken. Volym 2.
  • Olmarker, K. (1997). Smärta i ryggen – experimentella studier ger framgång. Corpus Medicum.