De stora fördelarna med magnesiumklorid för kroppen

04 februari, 2019
Utöver att vara viktigt för att absorbera kalcium hjälper magnesiumklorid mot utmattning och kan även hjälpa vid depression.

Magnesiumklorid är ett tillskott med flera fördelar för kroppen och uppskattas för sin förmåga att främja vitalitet samt motverka sjukdomar och tidiga ålderstecken.

Magnesium är ett mineral som finns i överflöd i naturen och det uppskattas att det är delaktigt i över 300 biokemiska reaktioner i den mänskliga kroppen. Bland mineralets främsta fördelar hittar vi aktivering av vitaminer, enzymer och antikroppar som stärker immunförsvaret för att motverka olika typer av sjukdomar.

Det stimulerar även produktionen av energi i cellerna för att hjälpa hjärnhälsan och nervsystemet. Det finns olika anledningar till varför magnesium inte får fattas i kroppen. I den här artikeln kommer vi att prata om varför det är så viktigt.

Magnesiumklorid är viktigt för kalciumbalansen

bentätheten

De flesta hälsoexperter pekar på det viktiga med kalcium för hälsan, men det är inte många som nämner hur viktigt magnesium är för kroppen. Även om kalcium och magnesium arbetar tillsammans i olika system i kroppen påverkar de metabolismen på olika sätt.

Det beror mycket på sköldkörtelns aktivitet, som försöker bevara en balans mellan de två mineralerna i blodet. Om magnesiumnivåerna minskar måste kalciumnivåerna ökas för att återställa en balans. Och var kommer detta kalcium ifrån? När det förekommer en obalans tar kroppen kalcium från ben och tänder. Problemet är att dessa försvagas och blir känsliga för åkommor och infektioner.

Därför är det viktigt att man ökar sitt intag av magnesium och försöker uppnå en balans med kalciumnivåerna.

Förbättrar njurhälsan

Magnesiumklorid hjälper till att aktivera och optimera njurarnas funktioner så att de kan arbeta bättre.

Motverkar utmattning och trötthet

Trött kvinna

Man blir mindre trött och utmattad om man intar magnesiumklorid, och det snabbar upp återhämtningen av muskelskador. Det rekommenderas att man tar tillskott om man tränar en krävande sport. Det är också bra för att stärka ben och muskler, och hjälper till med dess utveckling.

Minskar kolesterol

Magnesiumklorid har förmågan att minska det dåliga kolesterolet, speciellt om det intas regelbundet. Det påverkar även det kardiovaskulära systemet på ett bra sätt.

Renar blodet

Magnesiumklorid är bra för att rena blodet och ta bort giftiga ämnen i blodomloppet. Tack vare denna egenskap regleras pH-värdet och man kan motverka olika kroniska sjukdomar.

Mental balans

Fåglar kring kvinna

Magnesiumklorid är också väldigt bra för att vitalisera olika funktioner i hjärnan och stimulera nervimpulser. Det kan t.ex. hjälpa i kampen mot depression, stress och ångest.

Bra för ben och mot artros

Magnesiumklorid motverkar avkalkning i ben och verkar därför som en naturlig behandling som även kan motverka artros och erbjuda god ben- och tandhälsa.

Tillredning och intag

magnesiumklorid i skål

Det finns olika sätt att inta magnesiumklorid:

  • Köp det i kristallform på naturapotek.
  • Som tabletter.
  • Man kan äta mat som är rikt på det.

Hur tillreder man kristalliserad magnesiumklorid?

Ingredienser

  • 30 g kristalliserad magnesiumklorid
  • 1 liter vatten

Tillredning

  • Koka upp en liter vatten. När det har svalnat häller du det i en glasbehållare och löser upp den kristalliserade magnesiumkloriden. Blanda och sätt på ett lock.

Intag

Det rekommenderas att man intar det efter 35 års ålder, även om man också kan ta det innan. Maxdosen är tre matskedar om dagen.

Man kan även använda det på huden så att det tas upp genom porerna.

Spara

  • Musso, C. G. (2009). Magnesium metabolism in health and disease. International Urology and Nephrology. https://doi.org/10.1007/s11255-009-9548-7
  • National Institutes of Health NIH. (2018). Magnesium — Health Professional Fact Sheet. https://doi.org/10.1080/17461391.2012.666267
  • de Baaij, J. H. F., Hoenderop, J. G. J., & Bindels, R. J. M. (2015). Magnesium in Man: Implications for Health and Disease. Physiological Reviews. https://doi.org/10.1152/physrev.00012.2014