Livsmedel att äta för att få normal nivå av hemoglobin

maj 2, 2019
När ditt hemoglobintest indikerar att dina nivåer är lägre än vad som är normalt, betyder det att dina röda blodkroppar är för få. Lyckligtvis kan du balansera dem med din kost.

Vad tänker du på när du hör ordet hemoglobin? I verkligheten är det ett mycket vanligt ord. Majoriteten av alla människor relaterar det till anemi. Men inte många människor vet vad det egentligen är. Läs om vilka livsmedel som ger dig en normal nivå av hemoglobin.

Hemoglobin är ett globulärt protein, vilket betyder att det finns höga koncentrationer av det i röda blodkroppar.

Det bär ansvaret för att transportera syre till perifera vävnader och koldioxid till lungorna som ska utsöndras. Av dessa skäl är det viktigt att en normal nivå av hemoglobin.

  • Normal nivå av hemoglobin svänger mellan 12-16 g / dl hos kvinnor och 13-18 g / dl hos män.

Vad är anemi?

Anemi är en minskning av hemoglobinkoncentrationen.

Enligt Världshälsoorganisationen anses anemi vara tillståndet när din nuvarande nivå av hemoglobin är lägre än vad de tidigare uppmätts som.

Vem kan drabbas av låg nivå av hemoglobin?

Blodprov

  • Spädbarn och ungdomar
  • Kvinnor vid reproduktiv ålder
  • Kvinnor med onormal blödning
  • Vuxna över 65 år
  • Patienter med Helicobacter pylori-infektion
  • Vegetarianer
  • Patienter med blödning i matsmältningssystemet

Symptom på anemi

  • Trötthet eller svaghet
  • Blek eller gulaktig hud
  • Känsla av utmattning eller yrsel
  • Överdriven törst
  • Svettning
  • Snabb andning
  • Kramper i dina innerlår
  • Onormal hjärtrytm

Hur förhindrar du det?

Det enda sättet att förhindra det är att äta en hälsosam kost rik på näringsämnen som producerar blodkroppar. Du bör särskilt äta livsmedel som innehåller järn, vitamin B12, folsyra och vitamin C. Lyckligtvis finns dessa näringsämnen i många olika livsmedel.

Det är också viktigt att ha följande rekommendationer i åtanke:

  • Konsumera livsmedel och drycker som är rika på näringsämnen: grönsaker, fullkorn, frukt, skaldjur, kött, bönor, frön, bland andra.
  • Begränsa din konsumtion av salt, sockerarter, raffinerade korn och fetter.
  • Kontrollera viktökning genom att minska ditt kaloriintag.
  • Kontrollera etiketten på varje livsmedel för att minska risken för livsmedelsbaserade sjukdomar.

Rekommenderade livsmedel för att få normal nivå av hemoglobin

Det är värt att notera att järn är det främsta ämnet som är ansvarigt för att producera hemoglobin. Det producerar energi i cellen med hjälp av syre.

När järnet går in i kroppen, blir det kvar i blodet, organen och musklerna.

Det finns två typer av järn: från djur, kallat heme järn, och från grönsaker, känt som icke heme järn.

Men järn är inte lätt att få genom kosten eftersom de flesta livsmedel innehåller endast små mängder av det och ibland absorberar inte kroppen det.

Faktum är att järn med vegetabiliskt ursprung är lättast absorberat av kroppen.

Livsmedel av animaliskt ursprung som främjar sund nivå av hemoglobin

Kött för sund nivå av hemoglobin

  • Kammussla: Blötdjur är rika på järn. De innehåller ca 24 mg för varje 100 g.
  • Musslor innehåller 4,5 mg för varje 100 g.
  • Sardiner är rika på omättade omega 3-fettsyror och ger också 3,2 mg järn för varje 100 g.
  • Lever kan vara från gris eller ko. Den innehåller folsyra och vitamin B12 samt 8 mg järn för varje 100 g. Detta hjälper till med bildandet av blodkroppar.
  • Vaktel är rik på proteiner och essentiella aminosyror. Dessa fåglar har 7,7 mg för varje 100 g.
  • Nötkött: Mängden järn i nötkött är mycket högre än i vitt kött. Det är också en källa till kalium och fosfor. Det har 2,5 mg för varje 100 g.
  • Ägg: Innehåller vitamin C, folsyra, kalcium samt 2,2 mg järn för varje 100 g.

Livsmedel av vegetabiliskt ursprung som främjar hemoglobin

  • Spenat är rikt på vitaminer och mineraler. Det innehåller kalium, magnesium och 4 mg järn för varje 100 g.
  • Mangold: Denna grönsak innehåller folater som hjälper till att bilda röda och vita blodkroppar såväl som antikroppar i immunförsvaret. Den innehåller också 3,1 mg järn för varje 100 g.
  • Limabönor: Dessa bönor innehåller mineraler, vitaminer, proteiner, kalorier och antioxidanter. För varje 100 g har de 8,5 mg järn.
  • Linser är rika på vitaminer (A, B1, B2, B3, B6, C och E). De innehåller också kalium, fosfor, kalcium och natrium. När det gäller järn innehåller linser 7,1 mg för varje 100 g.

Nötter

Nötter

  • Pistaschnötter: Dessa nötter innehåller höga halter av lutein, betakaroten och vitaminer. De innehåller också fiber och 7,3 mg järn för varje 100 g.
  • Mandlar och hasselnötter: Båda har protein och kolhydrater. När det gäller järn innehåller de 4,2 mg för varje 100 g.
  • Jordnötter: Dessa nötter innehåller vitaminer och mineraler, som niacin. De innehåller 2 mg järn för varje 100 g.
  • Bunn, H. F. (2011). Approach to the Anemias. In Goldman’s Cecil Medicine: Twenty Fourth Edition. https://doi.org/10.1016/B978-1-4377-1604-7.00161-5

  • DeLoughery, T. G. (2017). Iron Deficiency Anemia. Medical Clinics of North America. https://doi.org/10.1016/j.mcna.2016.09.004

  • Hsia, C. C. W. (1998). Respiratory Function of Hemoglobin. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJM199801223380407

  • Khuu, G., & Dika, C. (2017). Iron deficiency anemia in pregnant women. Nurse Practitioner. https://doi.org/10.1097/01.NPR.0000516124.22868.08