Kost och rekommendationer vid ankyloserande spondylit

Idag tar vi upp några rekommendationer för ankyloserande spondylit som hjälper dig minska inflammation och lindra dina symptom.
Kost och rekommendationer vid ankyloserande spondylit

Senaste uppdateringen: 01 november, 2021

Ankyloserande spondylit är en sjukdom som är associerad med artrit och som påverkar ryggraden. Detta tillstånd orsakar inflammation och svullnad mellan ryggkotorna, vilket resulterar i begränsningar i rörelseförmågan och smärta. Man kan behandla tillståndet med medicin, men en bra kost är också viktigt. Läs vidare för att lära dig mer om kost och rekommendationer vid ankyloserande spondylit.

Du bör känna till att du kan förhindra många reumatiska och inflammatoriska processer genom att förbättra dina vanor och din livsstil. Till exempel kan regelbunden träning, god sömn och en balanserad och varierad kost göra stor skillnad för ditt mående.

Rekommendationer vid ankyloserande spondylit: Kost

Som vi nämner ovan är ankyloserande spondylit ett tillstånd som orsakar inflammation och degeneration av brosk. När det gäller denna sjukdom är det viktigt att få i sig rätt mängd av vissa livsmedel och näringsämnen. Detta eftersom att det hjälper till att förhindra utvecklingen av dina symptom.

Det rekommenderas också vissa ämnen, till exempel omega-3-fettsyror, som är antiinflammatoriska. Enligt en studie publicerad i Nutrition kan dessa förbättra effektiviteten av artritbehandlingar genom att lindra smärta och förhindra att tillståndet förvärras.

Dessutom är det viktigt att få i sig rätt mängd kalcium. Enligt forskning publicerad i Nutrients garanterar detta mineral god hälsa i ben och leder. Men din kropp kanske inte alltid är optimalt effektiv när det gäller att absorbera kalcium i tarmarna. Därför är det viktigt att se till att du äter en varierad mängd olika livsmedel för att underlätta dina metaboliska processer.

Rekommenderade livsmedel vid ankyloserande spondylit

Nu ska vi belysa några livsmedel som kan hjälpa dig att behandla och förebygga ankyloserande spondylit. Om du regelbundet inkluderar dem i din kost och du lider av denna sjukdom kan du komma att märka en viss förbättring av dina symptom.

Fet fisk

Fet fisk innehåller stora mängder omega-3-fettsyror. Som vi nämnde tidigare kan dessa fettsyror hjälpa till att modulera och lindra dina inflammatoriska mekanismer. Som ett resultat kan de hjälpa dig att effektivt hantera detta tillstånd. Dessutom är de bra för att förebygga akut smärta.

fisk på skärbräda med citron och örter

Gurkmeja

Gurkmeja innehåller ett växtnäringsämne som kallas kurkumin. Detta näringsämne har positiva effekter för att kontrollera inflammation i kroppen. Enligt forskning publicerad i Journal of Medicinal Food är gurkmeja effektiv för att behandla alla processer relaterade till artrit.

Kryddstark mat

En av egenskaperna hos kryddstark mat, som chili, är att den innehåller en förening som kallas capsaicin. Även om dessa livsmedel kanske inte är lämpliga för känsliga magar, har de samtidigt förmågan att minska inflammation i kroppen. Dessutom kan de hjälpa till att lindra smärta.

Det är vanligt att man applicerar capsaicin utvärtes i form av krämer. Men vi rekommenderar också att du inkluderar det i din kost för att hjälpa mot ankyloserande spondylit.

Livsmedel du bör undvika vid ankyloserande spondylit

Precis som det finns produkter och näringsämnen som kan hjälpa till att lindra dina symptom, finns det andra som kan göra dem värre. Denna lista kommer att fungera som en guide för att hjälpa dig att utveckla en kostplan.

Sötsaker och godis

Stora mängder raffinerat socker kan orsaka inflammation. Detta beror på att de orsakar en snabb ökning av blodsockernivån, vilket får bukspottkörteln att arbeta hårdare.

Att äta för mycket socker kan öka din smärta och stelhet. Därför bör du undvika det i så hör utsträckning som möjligt.

Charkvaror

Charkvaror, som korv och bacon, tenderar att innehålla tillsatser. Medan många av dem är säkra på medellång sikt, kan de ändå orsaka en ökning av inflammation i kroppen. På grund av detta bör du undvika dem, både om du äter en vanlig kost eller följer våra rekommendationer för ankyloserande spondylit.

korvar och skinkor

Mycket hårt bearbetade livsmedel

Generellt bör du ta bort alla kraftigt bearbetade livsmedel, som snabbmat och helfabrikat. Dessa livsmedel innehåller mycket transfettsyror.

Dessa fettsyror kan försämra din hälsa och öka dina inflammatoriska mekanismer. Som ett resultat kan de öka din smärta.

Alkohol

Alkohol ökar belastningen på din lever eftersom detta organ blir tvunget att metabolisera och eliminera alkoholen i din kropp. Detta resulterar i en ökning av allmän inflammation, vilket kan vara kontraproduktivt när det gäller ankyloserande spondylit, precis på samma sätt som vid andra typer av artrit.

Slutsats om rekommendationer vid ankyloserande spondylit

Som du kan se är en förbättring av din kost nyckeln till att förhindra att detta tillstånd förvärras. Dessutom rekommenderar vi att du ökar mängden färska livsmedel du äter, till exempel grönsaker och fisk. En annan av våra rekommendationer vid ankyloserande spondylit är att du minskar mängden hårt bearbetade livsmedel i kosten.

Det är därtill viktigt att begränsa ditt alkoholintag samt träna regelbundet eftersom det håller din kropp i god form. Dessutom bör du vara noga med att få en optimal vila på natten eftersom detta är den tid då din kropp återhämtar sig och reparerar skadade vävnader.

Detta kanske intresserar dig
Kurer för att motverka smärta vid artrit
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Kurer för att motverka smärta vid artrit

Om du vill veta hur du kan motverka smärta vid artrit med naturligt kurer, samt orsaken till och symtomen på sjukdomen, kan du läsa den här artikel...



  • Gioxari A, Kaliora AC, Marantidou F, Panagiotakos DP. Intake of ω-3 polyunsaturated fatty acids in patients with rheumatoid arthritis: A systematic review and meta-analysis. Nutrition. 2018 Jan;45:114-124.e4. doi: 10.1016/j.nut.2017.06.023. Epub 2017 Jul 8. PMID: 28965775.
  • Vannucci L, Fossi C, Quattrini S, Guasti L, Pampaloni B, Gronchi G, Giusti F, Romagnoli C, Cianferotti L, Marcucci G, Brandi ML. Calcium Intake in Bone Health: A Focus on Calcium-Rich Mineral Waters. Nutrients. 2018 Dec 5;10(12):1930. doi: 10.3390/nu10121930. PMID: 30563174; PMCID: PMC6316542.
  • Daily JW, Yang M, Park S. Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Med Food. 2016 Aug;19(8):717-29. doi: 10.1089/jmf.2016.3705. PMID: 27533649; PMCID: PMC5003001.