9 vanor som kan förlänga livet

Visste du att regelbundet utövande av en sport kan lägga 4 år till ditt liv? Dessutom främjar det ditt hjärtas hälsa och dina lungors funktion samt förbättrar ditt humör.
Gammal och ung

Det finns dåliga levnadsvanor som minskar din livslängd och bidrar till utvecklingen av olika sjukdomar. Den goda nyheten är att det också finns goda vanor som främjar din hälsa så att du kan förlänga livet och, framförallt, förbättra din livskvalitet.

Med tanke på att du bara har ett liv och en kropp är det viktigt att ta hand om din hälsa och upprätthålla en livsstil som ökar chanserna till ett gott liv under många år. Om du fortfarande inte känner till dessa sunda vanor som kan förlänga livet rekommenderar vi att du fortsätter läsa för att lära dig om dessa och att du börjar tillämpa dem redan idag.

Ät inte för mycket

Experter rekommenderar att du äter små portioner och att du sprider ut ditt matintag över fler måltider under dagen. Det bästa är att äta 5 eller 6 gånger per dag. Att undvika att äta i överskott är nyckeln till att kunna njuta av ett hälsosamt liv och, naturligtvis, en hälsosam vikt. Varje gång du lagar en måltid, se till att den är tillräckligt stor för att du inte ska känna dig hungrig på nytt innan det är dags att äta igen.

Ha mer sex

KronbladEtt aktivt sexliv är nyckeln till att njuta av god hälsa och leva längre. Sex stärker självkänslan, frigör positiva hormoner, bränner kalorier, sänker blodtrycket, stärker immunförsvaret, förbättrar sömnen och skyddar hjärtat. Experter rekommenderar att du har sex 3 eller fler gånger i veckan.

Spendera inte alltför mycket tid i solen

Överdriven exponering för UV-strålar gör att huden åldras i förtid, och det orsakar även solbränna, irritationer och hudcancer. Även om solexponering är nödvändigt är det samtidigt viktigt att undvika överexponering eftersom det sänker din livskvalitet. Det rekommenderas att alltid använda solkräm både i ansiktet och på resten av kroppen.

Ha ett socialt liv

GlädjeOlika studier har visat att människor som alltid omger sig med vänner och familj löper lägre risk att drabbas av hjärtsjukdom. Ensamhet är en faktor som kan leda till depression, ångest, stress, högt kolesterol och andra tillstånd. Att spendera tid med familj och vänner är mycket bra för din hälsa och bidrar till att göra dig gladare.

Drick ett glas vin om dagen

Även om alkoholkonsumtion inte rekommenderas för din hälsa har experter kommit fram till att ett glas rött vin om dagen är hälsosamt eftersom det kan bidra till att förebygga hjärtinfarkt och även diabetes.

Ät frukt och grönsaker

FruktAtt regelbundet äta frukt och grönsaker är avgörande för att kunna njuta av ett bättre och längre liv. Både frukter och grönsaker är rika på vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra komponenter som hjälper dig att hålla vikten under kontroll samt förebygga och behandla många sjukdomar, avgifta kroppen, bibehålla en frisk och ungdomlig hud, med mera.

Motionera

För att kunna åtnjuta god hälsa och upprätthålla en god fysisk form är motion det bästa verktyget och naturligtvis är detta något som också rekommenderas av experter. Att utöva en sport kan enligt studier förlänga livet med 4 år samtidigt som det främjar din hjärthälsa och din lungfunktion samt förbättrar ditt humör. Det rekommenderas att utöva en sport och/eller motionera i minst 30 minuter om dagen.

Rök inte

Rök inteRökning är en av de värsta vanor en människa kan ha eftersom det inte bara minskar livslängden, utan också skadar livskvaliteten för rökaren. Denna vana är en av de vanligaste dödsorsakerna i världen eftersom den leder till lungcancer och andra luftvägsproblem. Att sluta röka kan vara svårt men det är inte omöjligt, och fördelarna märks redan från dag 1 eftersom kroppen genast börjar återfå sin hälsa.

Minska stressen

Vi utsätts alla för en viss nivå av stress i våra dagliga liv. Även om det mesta av stressen kan verka normal har experter uppmärksammat anledningarna till varför du bör vara mer medveten om detta problem. Enligt studier påverkar stress din mentala, emotionella och fysiska hälsa negativt. Det rekommenderas att bekämpa stress och upprätthålla en positiv attityd utan att för den skull undvika potentiellt stressiga situationer. Även om detta kan verka svårt finns det många sätt att ta itu med och hantera stress.