Fördelarna med en 30 minuters morgonpromenad

Det finns olika sätt att gå ner i vikt och bibehålla en hälsosam livsstil. Du bör dock inte glömma att träning är nödvändigt för att gå ner i vikt, och bör göras kontinuerligt och inte bara under korta perioder med långa mellanrum. Därför rekommenderar vi att du utövar minst 150 minuter måttlig fysisk aktivitet i veckan. För att förhindra sjukdomar som högt blodtryck, blodproppar, depression, vissa typer av cancer, hjärtinfarkt, fetma och för att leva längre föreslår vi att du tar en trettio minuters morgonpromenad så ofta som möjligt.

Hur du bör promenera

Innan du börjar gå är det bäst att värma upp. Stretcha gärna efter promenaden.

Att tänka på när du stretchar:

  • Undvik att studsa med kroppen
  • Sträck inte mer på musklerna än vad din kropp klarar av
  • Andas konstant under stretchningen
  • Rör dig långsamt

För att göra en ordentlig 30 minuters promenad bör du tänka på följande, för att förhindra skador och så att träningen blir så effektiv som möjligt:

  • När du går bör tårna peka rakt fram.
  • Vid varje steg bör hälen beröra marken först. Då kommer din kroppsvikt tvingas fortsätta framåt med rörelsen.
  • Armarna ska röra sig naturligt hela tiden.
  • Dina axlar bör dras bakåt något och hakan ska hållas högt. Försök att inte titta på marken.

Fördelar

hjärta

Försiktighetsåtgärder

När du gör någon fysisk aktivitet i allmänhet bör du tänka på vissa försiktighetsåtgärder så att du inte riskerar din hälsa eller säkerhet. Du måste tänka på plats, tid och andra aspekter av övningen när du promenerar.

Vi föreslår att du undviker att bära smycken, inte bara för att det är mer bekvämt utan även så att du inte faller offer för tjuvar. Vi rekommenderar dessutom att bära färgglada kläder eller en jacka som reflekterar ljus om du promenerar vid en tid på dagen med svagt ljus, som soluppgång, solnedgång eller på kvällen.

Promenader i grupp kan ofta vara bra för säkerheten. Ta gärna med dig ID och din mobil ifall du behöver kalla på hjälp. Du bör alltid berätta för dina familjemedlemmar när du tränar, vilken rutt du tar när du promenerar och hur lång tid det ungefär kommer att ta.

Men undvik att bli distraherad. Försök hålla dig medveten om vad som händer runt omkring. Om du använder hörlurar bör de vara på låg volym så att du kan höra ljud och trafik.