Hur du kontrollerar ditt kolesterol

 

Enligt ny forskning av Världshälsoorganisationen finns det tusentals människor i världen som har höga kolesterolvärden och inte får ordentlig behandling.

Det värsta man upptäckte under den här undersökningen var att många människor med den här åkomman inte själva visste om att de behövde behandlas för att behärska sitt kolesterolvärde. Därför ska vi dela med oss av några viktiga och enkla råd som man bör tänka på för att kontrollera det här tillståndet.

Hur kan jag sänka höga kolesterolvärden?

När läkaren upptäcker att du har höga kolesterolvärden i blodet under en rutinundersökning eller en uppföljning finns det inget man själv kan göra i efterhand för att kontrollera det. Läkaren är den som kan ge dig den bästa informationen och stegen att följa så att du inte råkar ut för några komplikationer. Det här gäller särskilt om man lider av fetma, diabetes eller är beroende av tobak, eftersom det innebär ytterligare risker.

Det finns fem steg som du bör följa för att få bra blodkolesterolvärden.  De är alternativ som kan vara till stor hjälp men det betyder verkligen inte att du ska sluta ta medicin som läkaren har ordinerat. Det är bara något som kan vara användbart som ett komplement till din behandling så att du kan kontrollera dina värden snabbare och under en längre tid.

Träning

Kom ihåg att fysisk träning oavbrutet varje dag i åtminstone en halvtimme är nyttigt för kroppen. Det reducerar kolesterolvärden och ökar gott kolesterol med upp till ungefär tio procent. Som tidigare nämnt behöver man inte träna alltför hårt. Långa promenader är ett mycket bra alternativ för att hålla hälsan i god form.

Undvik mättat fett

Man stöter på mat som innehåller stora mängder fett på alla möjliga ställen. För inte så länge sedan trodde man att ägg var en kraftfull källa som ökade kolesterolvärden. Men det är faktiskt inte sant – genom många vetenskapliga undersökningar har man bevisat att största mängden kolesterol finns i mättat fett. Därför bör du undvika fet mat som friterad mat, snabbmat, såser och all slags mat som tillför fett till kroppen.

Ät valnötter

Nötter

Tack vare mycket forskning som har gjorts i hela världen har man nått slutsatsen att alla slags nötter kan sänka kolesterolvärden påtagligt. Men tänk på att nötter innehåller mycket kalorier, så ät inte för mycket av dem.

Ät mer fiber

Fiber finns i korn och havregryn. Dessa korn hjälper till att absorbera kolesterol genom att fungera som en sorts svamp i kroppen. De är också en bra källa för antioxidanter till hjärtat.

Undvik alkohol och kolesterol

Om du fortsätter att röka tar du död på dina lungor. Men det är inte det enda problemet tobak orsakar. Det reducerar även goda kolesterolvärden i blodet. Samtidigt gör det så att ont kolesterol ökar, vilket är väldigt dåligt för kroppen. Alkohol är också dåligt för hälsan och man bör därför undvika att dricka det.

 

Som du kan se är stegen till att ta kontroll över kolesterolvärdet inte svåra att göra. Det viktigaste är att de är nyttiga vanor som inte bara kommer att hjälpa dig med det här tillståndet utan även i alla delar av livet.

Du kan förhindra många andra sjukdomar med dessa nyttiga vanor. Kom ihåg att ett förhindrande är bättre än att leta efter ett botemedel till sjukdomar som du lätt hade kunnat undvika.