7 livsmedel som minskar magfett

Oavsett din ålder, vill du förmodligen ha en plattare mage, särskilt om du tänker på din underbara strandresa nästa sommar. Moderna dieter innehåller mer fett än du tror och är av dålig kvalitet vilket inte får dig att må bra. De ger inte heller något vidare resultat. Du har säkert någon gång provat en del viktminskningsprodukter som inte gjorde någon nytta. Om du verkligen vill bekämpa ditt magfett, ta då en titt på följande livsmedel.

Vilken verkan har fett?

Det är sant att fett anses vara ”boven” i dramat. Detta beror på att du äter den dåliga typen av fett som leder till kolesterol, fetma eller kardiovaskulära problem.

Du bör dock vara medveten om att det är fett som gör att kroppen lagrar energi, vilket är anledningen till varför det inte bör elimineras helt från din kost. Detta medför att din kropp att inte behöver omvandla glukos till fett. Det skyddar kroppens organ från skador och bevarar kroppens temperatur. Det sägs också att fett fungerar som en sköld för artärerna när du inte får i dig tillräckligt med C-vitamin eftersom du inte producerar tillräckligt med kollagen.

buk2

Du kanske har vikt- eller kolesterolproblem, högt blodtryck eller någon sjukdom som diabetes. Det är viktigt att du äter ”bra” fett för att vara på bra humör, ha hög självkänsla och lämna depressionen bakom dig. Arbeta på att minska ditt intag av dåligt fett och öka den goda typen, ha en balanserad kost och träna dagligen.

7 livsmedel som minskar magfett

Olivolja

Denna är den bästa typ av olja som finns, särskilt jungfruolja och kallpressad som är av högre kvalitet. Den har ett högt innehåll av omättat fett som är bra för kroppen, och är även en stor näringskälla om du äter en fettsnål kost. Olivolja absorberar näringsämnen, syntetiserar hormoner och minskar kolesterol. Kom ihåg att inte använda den för matlagning eftersom den ändrar dess sammansättning.

Mandlar

Dessa nötter innehåller en hel del proteiner, fibrer och kalcium. De är också en grundläggande energikälla för din kropp. Mandlar rekommenderas för de som äter en vegetarisk eller vegansk kost och för personer som sportar mycket. De hjälper till att aktivera din ämnesomsättning och att kontrollera blodsockernivån. De ger dessutom en bra dos omega-3 och skyddar dig från fetmarelaterade sjukdomar. Du kan äta dem som de är, strö dem över desserter eller göra dem till mjölk (mandelmjölk).

buk3Havregryn

Det är viktigt att havregryn finns med i din viktminskningsdiet eftersom det får dig att känna dig mätt och belåten. Det är rikt på protein och fibrer, vilket är anledningen till att det är bäst att äta det till frukost. Det bidrar till att minska kolesterolet och blodet eftersom det innehåller ämnen som kapslar in toxiner och fett för att eliminera dem från kroppen. Du kan även ha havregryn över kött eller grönsaker.

Broccoli

Den är mycket bra att införa i dieten för att gå ner i vikt. Den är också bra för luftrören och innehåller fibrer, C-vitamin och kalcium. Alla dessa näringsämnen gör att dina tarmar absorberar mindre mängd fett och inte ansamlas i dina artärer. De optimerar även matsmältningsfunktinonen. Broccoli har ett lågt kaloriinnehåll och stärker immunförsvaret. Du kan äta det som det är, i sallader, kokt eller i pasta.

broccoli

Jordgubbar

Dessa läckra röda bär innehåller en hel del vatten och fiber, vilket gör dem mer attraktiva än andra frukter. För att smälta dem måsta din kropp producera mer energi än den mängd kalorier de har, vilket i praktiken är negativt. Jordgubbar aktiverar dessutom blodcirkulationen och reglerar natriumnivåerna. De innehåller flavonoider och antoncyanin som hämmar assimilationen av socker och fett.

Lax

Detta är en av de mest rekommenderade källor för omega-3. Lax har protein och bildar det ”goda” kolesterolet, hormoner och galla. Den har en hel del D-vitamin och håller nervsystemet friskt, aktiverar ämnesomsättningen och hjälper till att bränna överskott av magfett. Dess fettsyror gör det möjligt att lagra fett. Om du äter lax från en ”odling” så kan du vara säker på att den inte innehåller bly eller dioxiner som är metaller i fisk som finns i vatten.

buk5

Grönt te

Detta te är känt som en utmärkt fettförbrännare. Alla typer av te har en positiv verkan på matsmältningen eftersom det ger vatten och värme. Om du dricker det efter lunch eller middag kommer det att hjälpa maten att passera genom tarmen bättre samtidigt som fett och kolhyrader löses. Det underlättar upptaget av näringsämnen och ökar kroppens temperatur, vilket bidrar till att minska kalorier. Grönt te stimulerar kroppen, sänker blodtrycket, reglerar blodsockernivån, bekämpar fria radikaler och hjälper till med absorptionen av kalcium i skelettet. Det innehåller en antioxidant som kallas katekin och polyfenoler som styr hormonerna under stress. Grönt te, liksom rödvin, minskar omvandlingen av glukos till fett, vilket görs av kroppen för att lagra energi. Du kan också dricka teet till frukost eller som mellanmål. Mer än tre koppar om dagen rekommenderas inte.

Bilder med tillstånd av Robert McDonald, Frank Kovalchek, Nutsinbulk, David NG, Michael