Vad händer i hjärnan vid en depression?

Depression

Hjärnan är ett magnifikt organ som vi fortfarande lär oss mycket om, bland annat hur vissa känslor definieras av den, som till exempel i fallet med depression. Sanningen är att det finns många tillfällen då du är deprimerad eller ledsen och situationer under loppet av ditt liv där du står inför personliga händelser som kommer att sätta dig på prov.

Sorg är en grundläggande mänsklig känsla, precis som lycka, rädsla eller ilska. Upplevelsen innebär att din hjärna agerar annorlunda och producerar en serie relaterade effekter som du inte alltid är medveten om. Du kan känna dig hungrig eller trött, dra dig undan eller gråta. Du kanske är intresserad av att veta syftet med alla dessa reaktioner i din kropp och hur du kan hantera sorg på ett sätt som gör att du kan ta dig ur denna upplevelse så snart som möjligt. Som ett resultat kommer du förhindra allvarligare sinnestillstånd som verkligen kan bli ett hinder i ditt liv, som till exempel depression.

När din hjärna sjunker in i depression

SorgsenhetSorg är en av de känslor som har störst inverkan på din ämnesomsättning. Men vad innebär det? Att det finns många förändringar som vår kropp och själ genomgår vid vissa händelser i våra liv, oavsett om det rör sig om dödsfall, besvikelser eller svåra val som vi måste göra ibland. Vi kommer att titta på var och en av dessa aspekter och hur de påverkar din hjärna.

Vikten av empati

Hjärnan har olika försvarsmekanismer för att hantera sorg. Det är den tydligaste känslan hos människor. När du möter någon vet du omedelbart om personen lider av det. Med andra ord kommer du att utveckla empati för honom eller henne. Denna egenskap gör att du kan stödja människor som är ledsna. Alla vet hur bra det är att ha vänner eller familjemedlemmar som stöttar oss. Empati tenderar också att vara mer utvecklad hos kvinnor.

Din hjärna behöver mer energi: Glukos

ChokladNär du lider av en depression är din hjärna oerhört aktiv. Det kan tyckas märkligt, men vetenskapliga studier visar att en deprimerad hjärna aktiverar mer än 70 olika delar av hjärnan. Varför? Det är lätt att förstå. När du är deprimerad, minns du, tänker, lider och resonerar i jakten på lösningar eller nya alternativ. Du sover knappt eftersom du funderar över så många olika saker. Hippocampus är därför aktiv, vilket är den främre delen av hjärnan (prefrontala cortex), och även främre cingulate cortex, de temporala loberna etc.

Du måste också komma ihåg att din hjärna använder nästan 20% av din energi. Men när du är deprimerad behöver den ännu mer, med glukos som det viktigaste behovet. Detta medför att du känner ökad hunger, blir mer angelägen att äta och att du väljer sötsaker. Ibland är detta skälen till att du går upp i vikt när du är ledsen eller deprimerad.

Vårt grundläggande behov av att gråta

GråtaAtt gråta är något naturligt och nödvändigt som frigör spänningar och känslor.

Perioder av sorg innebär att en stor mängd spänningar ansamlas i kroppen. Även om tårar har en biologisk funktion i att fukta ögonen, bör du skilja dessa från känslomässiga tårar, som också är grundläggande för din hälsa. Hjärnan ackumulerar för mycket spänning och behöver frisläppa denna oro. Således är tårar det bästa sättet att lindra detta. Efteråt frigörs endorfiner som får dig att må bättre och bli mer avslappnad. Vi rekommenderar därför att du inte undertrycker tårarna när du behöver gråta.

Undvik dåliga episoder och Lev och lär

GlädjePerioder av sorg bör också vara lärorika och föra in dig på nya vägar så att du kommer ut starkare.

En sorgsen hjärna producerar mindre serotonin – en signalsubstans associerad med motivation. Om du inte kan gå vidare från en period av sorg genom att fatta nya beslut och acceptera vad som hände, kommer detta underskott av serotonin leda till att du drabbas av tillstånd som depression, tvångsmässiga beteenden och/eller aggression. Men du måste vara stark och finna ny livskraft för att gå vidare i dessa perioder av självreflektion.

En sak som depression gör för dig är att den får dig att leva och lära. Som vi alla vet är livet inte alltid lätt; det finns hinder att ta sig förbi och nya vägar att välja – realiteter som du bör lära dig av. Det kommer att gör dig starkare och mer handlingskraftig.