8 vanor som orsakar depression

Visste du att vanor runt kost, motion, naturen, andning, och var du riktar ögonen kan, med tiden, orsaka depression?

Det finns många faktorer när det kommer till depression, så om du ändrar på några dagliga små vanor kan du märka skillnad på bara en kort tid. Vi vill visa dig vilka av dessa vanor du kanske omedvetet utför varje dag.

Brist på näringsämnen

Fastän det kan låta konstigt är det sant att depression är kopplat till ditt nervsystem som närs av maten du äter. Du behöver äta följande näringsämnen varje dag för hålla dig balanserad och därmed undvika depression och andra problem med nervsystemet:

  • Magnesium, som du hittar i valnötter, bladrika grönsaker och avokado
  • Tryptofan, som finns i kakao
  • Omega-3 fetter i linfrön
  • Vitamin B12, som du hittar i sardiner, ägg och mjölkprodukter
  • Folsyra, som finns i frukter och bladrika, gröna grönsaker

choklad

Skadlig mat

Å andra sidan finns det mat som helt enkelt agerar som ett gift och stjäl vitaminer och mineraler från kroppen. De orsakar beroende, ändrar på kroppens naturliga balans och bidrar till att försämra ditt humör. Dessa inkluderar:

  • Kött, om du äter för mycket av det
  • Mättat fett
  • Aspartam (artificiella sötningsmedel)
  • Konserveringsmedel och artificiella smaksättningar
  • Vitt socker och godis
  • Artificiella drycker
  • Alkohol

fetmat

Brist på motion

Motion är livsviktigt och hjälper också att ge dig endorfiner, så kallade glädjehormoner. Många tror att motion är viktigt bara för att hålla en hälsosam vikt, men människor har alltid motionerat, tidigare endast för att överleva, och nu är det mer av en  estetisk fråga. När allt kommer omkring är det fortfarande viktigt att motionera. Så fort du gjort det kommer du märka skillnaden.

Titta inte ner

Det förvånar dig säkert, men ögonrörelser är också förknippade med hur du mår. Att se ner leder till negativa känslor, och därför ska du försöka titta upp och hålla dina ögon fokuserade på detaljer högt i skyn. Det är en otroligt lätt övning och kostar inget att testa.

Undvik inre konflikter

Enligt flera terapeuter måste du hitta källan till problemet i majoriteten av depressionsfall. Det finns generellt sett någon form av konflikt, och problemet uppstår när det ignoreras och vi väntar på att tiden ska ta hand om det. Personen må göra något som han/hon inte vill göra, eller kan ha trängt undan ilska eller byggt upp sorg. För att behandla dessa känslomässiga problem rekommenderar vi homeopati eller Bachs blomterapi (aromterapi), då dessa inte har några kontraindikationer eller sidoeffekter, och fungerar oavsett ålder.

Glöm inte naturen

Mental obalans börjar bli mer och mer vanligt, och förekommer nu även i yngre åldrar. En av anledningarna kan vara för att vi inte går ut lika mycket i naturen längre. Den gröna färgen är en naturlig balanserare och solbad är speciellt viktiga när du inte mår bra, men sanningen är att vi alla behöver det. Om du bor i innerstan borde du åtminstone hitta ut till naturen på helgerna.

natur

Otillräcklig andning

I dagens samhälle andas vi bara för att överleva, men varje cell i kroppen behöver syre, och om vi inte ger dem tillräckligt med syre blir de stressade. Det är viktigt att lära sig hur man andas ordentligt. För att göra det kan du testa någon form av terapi (yoga, tai chi, antigymnastik, feldenkrais…).

Brist på kontakt

Deprimerade personer brukar isolera sig själva och undvika kontakt med andra, vilket inkluderar de som står dem närmast. Därför behöver du kämpa för att återhämta dig, fastän det i början kan vara svårt. Ett bra sätt är att till exempel låta andra ge dig massage. Att använda eteriska oljor som har må-bra-egenskaper är ännu bättre, så som oregano, lavendel, kamomill, bergamott, geranium, jasmin, citron, sandelträ, mandarin, citronmeliss, apelsin, neroli, petitgrain, granatäpple, salvia, and ilang-ilang. I detta fall, lukta på dem en i taget och låt dig guidas av vad du gillar bäst. När du valt en olja, blanda det med en återfuktningskräm.

Foton av John Loo, cwd 1978 och Poytr.