Fördelar med att gå barfota

Att gå barfota, ​​har fördelar för din hälsa, oavsett vad många kanske tror. Så på detta enkla sätt, kan du träna alla muskler i dina fötter, och så länge du fortsätter att göra det ofta, kommer de att bli starkare.

Vad du bör veta

Studier inom detta område har visat att när dina fötter är i direkt kontakt med marken, har det en positiv påverkan på både din kropps och ditt sinnes hälsa. Som vi alla vet, finns det många nervändar i dina fötter, och när de kommer i kontakt med marken, leder det till att skadliga saker som stress och ångest lämnar kroppen.

Vad är mest rekommenderade är att gå direkt på marken, på gräset och i naturen, men när du inte har denna möjlighet, kan du också göra det i ditt hus på golvet, oavsett om du har trä- eller cementgolv.

Fördelarna med att gå barfota

lycka

  • Stimulerar blodcirkulationen, vilket också ger bättre syresättning
  • Låter din kropp eliminera en stor mängd fett och toxiner på ett enkelt sätt
  • Motverkar stress, depression och neuros, vilket stärker nervsystemet
  • Förhindrar åderbråck, eftersom det stärker venerna och möjliggör en bättre fördelning av näringsämnen i hela kroppen
  • När du tar promenader barfota, sätter dig press på alla dina nervändar som är anslutna till olika organ i kroppen.  Detta gör det möjligt att återhämta sig från vissa sjukdomar som orsakas av blockage av kroppens meridianer eller  energikanaler.

Det som kallas zonterapi består i att frigöra ackumulerad energi som inte flyter naturligt, vilket ligger bakom många typer av sjukdomar, främst inom nervsystemet. Energin frigörs genom att trycka på strategiska punkter som finns på fotsulorna. Dessa punkter pressas naturligt, vilket gör att du kan slappna av och förbättra din hälsa. Men det är mycket mer effektivt när det sker på gräs.

Kom ihåg …

Även om detta är en mycket enkel avkopplingsterapi, bör du hålla vissa saker i åtanke när du gör det, eftersom det kan finnas vissa saker på marken som kan infektera eller skada dina fötter. Dessutom är det viktigt att du börjar gå barfota lite i taget. När dina muskler blir starkare, kommer du att kunna öka varaktigheten av dessa promenader.

Hur ofta går du barfota?