6 oljor för att behandla artrit naturligt

juli 27, 2017
Tack vare de antiinflammatoriska och smärtlindrande egenskaperna finns det vissa oljor du kan använda för att motverka artrit. Du får även många andra hälsofördelar på samma gång!

Artrit orsakar inflammation i dina leder och är ett resultat av att brosket slits bort. För att behandla artrit vänder man sig oftast till mediciner, men de kan ha giftiga bieffekter för slemhinnan i din mage. Du ska inte behöva välja mellan artrit och magsmärtor.

Prova följande naturliga oljor för att behandla artrit.

Kamomillolja

Kamomillolja för att behandla artrit

Kamomill erbjuder en lång rad fördelar. Bland dem hittar vi följande:

  • Oljan är hypoallergen och rekommenderas för personer med rinnsnuva eller hösnuva.
  • Främjar läkning och minskar risken för keloider.
  • Gör huden mjukare.
  • Har antiinflammatoriska effekter.

Tack vare dess antiinflammatoriska egenskaper är kamomillolja perfekt för att lindra:

  • Muskelsmärtor
  • Spasmer
  • Huvudvärk
  • Smärta vid PMS
  • Smärta vid artrit

Det bästa sättet att dra nytta av denna olja är att applicera den på det drabbade området med massage. Gör det tills oljan har absorberats helt.

Rosmarinolja

Rosmarin är en aromatisk ört. Den tillhör myntafamiljen och kommer från medelhavsområdet. Växten har länge använts som ingrediens i många recept, men utgör även grunden för en av de mest använda oljorna inom aromterapi.

Dess terapeutiska egenskaper har stått ut i mängden i många år. Den används för närvarande för att:

  • Kontrollera problem associerade med Alzheimers.
  • Öka din mentala skärpa, koncentration och ditt minne.
  • Stärka ditt immunförsvar.
  • Lindra huvudvärk och muskelsmärtor, som de som orsakas av artrit.

För att få fördelarna med rosmarinolja behöver du bara massera det drabbade området med den.

Ingefärsolja

Ingefärsolja har en annorlunda smak; den liknar den från peppar. Att inta oljan hjälper dock till att lindra inflammation och det rekommenderas därför att du använder lite ingefära i vardagen. Vi vet att det inte är alla som tycker om smaken av ingefära. Om du är en av dessa rekommenderar vi att du använder lite ingefärsolja för att behandla din artritsmärta.

Extraktet fungerar som ett substitut för anti-inflammatoriska mediciner.

Mejramolja

Mejramolja har förmågan att lindra smärta från olika sjukdomar, som förkylning, feber, inflammation, lårsmärta, m.m. Den är användbar för att lindra muskelspasmer och även hjälpa mot kramper.

Mejramolja är dessutom antiseptisk och du kan använda den för att desinficera sår och minska läkningstiden. För att få fördelarna från mejramolja, använd lite på det drabbade området. Se till att oljan har rumstemperatur, eller värm upp den lite.

Myntolja

Myntaolja

Myntolja kommer från myntablad. Folk använder oljan som en huskur för magsmärtor, muskelsmärtor och huvudvärk. Mynta har smärtlindrande, stimulerande, toniska, antispasmodiska, slemlösande och antiinflammatoriska egenskaper.

Den eteriska oljan innehåller flera mineraler, såsom mangan, järn, magnesium och kalcium. Den innehåller också  omega 3 och vitaminer.

Gurkmejolja

Hur mycket gurkmeja intar du? Kryddan ger inte bara maten en speciell touch, utan ger dig också fantastiska fördelar. Om du inte tycker om smaken, men har problem med inflammation i kroppen, rekommenderar vi att du skaffar lite gurkmejolja.

För att stärka effekten kan du kombinera den med någon av oljorna vi har pratat om ovan. Du kommer märka att smärtan försvinner på några minuter.

Hur ska man använda dessa oljor för att behandla artrit?

Du kan använda oljorna för sig själva eller så kan du blanda dem för att stärka deras effekter.

Det är dock viktigt att du inte använder dem direkt på huden! Späd ut dem i en vegetabilisk bärarolja, som kan vara exempelvis olivolja, jojoba eller mandelolja. Detta för att din hud inte ska bli irriterad.

När oljorna spätts ut kan de appliceras på 3 olika sätt för att behandla artrit:

  • Direkt på det smärtsamma området med cirkelmassage.
  • Med en kall kompress på det drabbade området i 10 till 15 minuter.
  • Med en varm kompress på det drabbade området i max 20 minuter.
  • Singh, O., Khanam, Z., Misra, N., & Srivastava, M. (2011). Chamomile (Matricaria chamomilla L.): An overview. Pharmacognosy Reviews. https://doi.org/10.4103/0973-7847.79103
  • Verma, R. S., Rahman, L., Verma, R. K., Chauhan, A., Yadav, A. K., & Singh, A. (2010). Essential oil composition of menthol mint (Mentha arvensis) and peppermint (Mentha piperita) cultivars at different stages of plant growth from Kumaon region of Western Himalaya. Open Access Journal of Medicinal and Aromatic Plants. https://doi.org/10.4236/ajps.2014.521346
  • El-Ghorab, A. H., Nauman, M., Anjum, F. M., Hussain, S., & Nadeem, M. (2010). A Comparative study on chemical composition and antioxidant activity of ginger (Zingiber officinale) and cumin (Cuminum cyminum). Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf101202x