Råd för att upprätthålla en sund matsmältningshälsa

09 september, 2020
Att äta mat med mycket fiber och bibehålla ett friskt gallflöde kan hjälpa dig att upprätthålla en sund matsmältning. Vad behöver du mer känna till? Vi tittar närmare på detta i dagens artikel!gallflöde
 

I tarmarna på en vuxen människa finns det lika många bakterier som vi har celler i kroppen. Mer än 70% av dessa bakterier lever i tjocktarmen och fungerar som ett slags organ genom att utföra funktioner som är viktiga för en sund matsmältningshälsa. Som du kan förstå är det därför mycket viktigt att vara snäll mot våra tarmbakterier för att vi ska ha ett hälsosamt matsmältningssystem.

Läs vidare för att lära dig mer!

Varför är det viktigt att upprätthålla en sund matsmältningshälsa?

sund matsmältningshälsa: kvinna håller upp illustration av tarmar framför magen

Bakterier som lever i tarmen spelar en viktig roll för vår hälsa. Just på grund av detta är det viktigt att upprätthålla vanor för att ta hand om våra tarmbakterier.

Fermenterbara fibrer

De flesta bakterier i tjocktarmen är anaeroba och deltar i matsmältningsprocessen via jäsningsprocesser. Fermenterbara fibrer inkluderar pektiner, slem, fruktaner, resistenta stärkelser och polyfenoler. Fibrer som dessa finns i frukt, grönsaker och rotfrukter.

Bakterier producerar fettsyror med korta kedjor från dessa fibrer, särskilt butyrat, propionat och acetat. Dessa föreningar är viktiga för flera funktioner:

  • För att upprätthålla vår tjocktarmshälsa genom att reglera sura pH-nivåer, tjäna som energisubstrat för kolonocyter, producera  muciner och antimikrobiella peptider etc.
 

Förutom att tillhandahålla kortkedjiga fettsyror, ger fermentationsprocessen av fibrer i tjocktarmen också upphov till en viss mängd gas. Detta är främst koldioxid, men också väte och metan. Dessa utgör en stor del av de gaser som en person avger dagligen. Andra gaser såsom kväve, syre och vätesulfid kompletterar kompositionen.

Detta är anledningen till att jäsningsprocesserna i tjocktarmen är både friska och nödvändiga för en sund matsmältningshälsa, trots att de kan lukta lite när de kommer ut.

Du kanske också är intresserad av att läsa: Tio nyttiga livsmedel för att reglera matsmältningen

Effekten av galla för en sund matsmältningshälsa

Galla är en gulaktig vätska som levern producerar. Den förvaras i gallblåsan och släpps ut under matsmältningsprocesserna. Galla utför antimikrobiella och matsmältningsfunktioner genom att emulgera fetter så att matsmältningsenzymerna kan metabolisera dem.

Det mesta av gallsyran blir reabsorberad i slutet av tunntarmen. Men en liten del tar sig in i tjocktarmen. När den väl är där kan den påskynda tarmfunktionen och kan till och med orsaka diarré om den inte blir ordentligt absorberad. Dessutom kan personer med irritabel tarmsyndrom, eller som har en benägenhet att bli förstoppade, ha ett minskat gallflöde.

Vi rekommenderar att du läser: Kamomill och andra kurer som förbättrar matsmältningen

Råd för att upprätthålla en sund matsmältningshälsa

 

Förutom att äta fermenterbara fibrer, som vi får från frukt och grönsaker, kan dessa tips hjälpa till att upprätthålla ett sunt gallflöde. Detta är särskilt användbart för dem som lider av förstoppning, gaser i magen eller andra naturliga plågor. Det är dock mycket viktigt att du först konsulterar den läkare för att höra vad han eller hon har att säga.

Dessutom är det viktigt att ha en balanserad, sur pH-nivå i magen. Faktum är att låg produktion av saltsyra förknippas med gallsten. Därför är det en bra idé att:

  • Äta när du är hungrig
  • Dricka färskpressad citronjuice före måltiderna
  • Ta betain HCl-tillskott om du behöver det

Du kan också tillsätta några droppar standardiserade bitterpreparat, såsom kronärtskocka, benedikttistel, Mariatistel, gentianarot, kamomill och pomerans till din färskpressade citronjuice. Dessa örter hjälper till att driva ut gallan och kan hjälpa dig att minska obehag efter att du har ätit. Du bör dock rådfråga din läkare innan du tar dem.

Andra tips för att ta hand om din matsmältningshälsa

sund matsmältningshälsa: glas med citron i
Citronjuice i vatten är ett av tillskotten som kan hjälpa till att ta hand om din tarmhälsa.

Drick kaffe innan du äter något på morgonen. Detta eftersom den stimulerande effekten kaffe har på gallblåsan kan hjälpa matsmältningssystemet. Du bör dock inte dricka för mycket av det, eftersom det kan ge upphov till beroende.

 

Följ en kost som är rik på sunda fetter, eftersom detta fett som finns i vissa livsmedel främjar sammandragningen av gallblåsan och kan bidra till att upprätthålla ett korrekt gallflöde. Om du till exempel har problem med att gå på toaletten kan du prova att äta mer jungfruolivolja.

Slutsats

Om du är en av dem som har en kost rik på fermenterbara fiber och du ofta lider av förstoppning, har luktfria gaser och din läkare har uteslutit något bakomliggande medicinskt tillstånd, kan dessa råd hjälpa till att stimulera gallflödet. Detta kan vara precis vad du behöver för att uppnå bättre hälsa i matsmältningssystemet.

 
  • Wenzel H., Primary bile acid diarrea in a community gastroenterology practice. Z Gastroenterol, 2019. 57 (6): 734-739.
  • Abenavoli L., Izzo AA., Milic N., Cicala C., et al., Milk thistle (silybum marianum): a concise overview on its chemistry, pharmacological, and nutraceutical uses in liver diseases. Phytother Res, 2018. 32 (11): 2202-2213.