Tappa vikt med smoothies en gång per vecka

Smoothies är kända för att ibland komma med både socker och fett, men om man gör dem med rätt ingredienser  kan vi faktiskt göra utsökta smoothies som är söta och krämiga, men ändå får dig att tappa vikt.

Vi råder dig att dedikera en dag i veckan åt att dricka dessa smoothies som måltidsersättare. På så sätt kan ditt matsmältningssystem vila. Dessa smoothies är enkla att smälta, vilket hjälper dig att tappa vikt genom att väga upp för överdriven eller ohälsosam konsumtion av mat under resten av veckan.

Nyttiga fördelar

  • Smoothies låter oss blanda olika ingredienser, inklusive livsmedel som vi normalt sett inte gillar, utan att lägga märke till de individuella smakerna.
  • Generellt sett tuggar vi inte vår mat så mycket som vi borde, men med smoothies blir det enklare för maten att ta sig igenom matspjälkningskanalen.
  • Eftersom smoothies har en tjock konsistens mättar de vår hunger.
  • Vi kan kombinera olika livsmedel i enlighet med våra preferenser och fokusera på vad vår kropp behöver som mest.
  • Vi kan lägga till naturliga tillsatser i smoothies som gör dem ännu mer närande och vårdande.
  • Smoothies kan innehålla de nödvändiga mängderna av kolhydrater, protein och fett som kroppen behöver för effektiv energiproduktion.
  • Ananassmoothie

    Hur bereder man dem?

    Först väljer vi ut en dag i veckan som inte kräver mycket fysiska eller mentala ansträngningar, eftersom kroppen kommer arbeta hårt för att avgifta och regenerera sig själv.

    Drick runt tre till tio smoothies under hela dagen. Det är viktigt att inte gå hungrig, men vi bör även vänta ett tag mellan varje smoothie så att de kan smältas ordentligt.

    Drick dina smoothies långsamt samtidigt som du njuter av dem och tuggar på delar av den mixade drycken. För personer som är mer vana vid att äta tjockare mat kan man konsumera tjockare smoothies från en skål med sked.

    Det är perfekt att alltid välja samma dag i veckan för detta så att kroppen blir van vid rensningsrutinen.

    Undvik alltid att bruka tobaksprodukter och andra ohälsosamma vanor.

    Under dagen kan du ägna dig åt lätt träning, som yoga eller tai chi, andningsövningar, Honung

    Att bereda smoothies

    Följande är ingredienser som vi lägger till i varje smoothie. För att undvika problem med din matsmältning bör du inte välja fler än en ingrediens från varje kategori till varje smoothie:

    • Färsk frukt: äpple, päron, ananas, jordgubbe, papaya
    • Mogen banan
    • Babyspenat
    • Mogen avokado
    • Nötter: mandel, valnöt, pinjenöt, hasselnöt
    • Torkade frukter: plommon, russin, dadlar
    • Vegetabiliska drycker (vete, ris, soja), naturlig och färsk äppeljuice eller vatten

    Mangosmoothie

    Vi kan även lägga till några av följande tillskott, som tillför näringsämnen och tillhandahåller massor av vitaminer, mineraler, fettsyror och annat.

    • Öljäst: Utmärkt tillskott för huden, håret, naglarna och nervsystemet. Det tillhandahåller även energi.
    • Vetegroddar: Vetegroddar är en utmärkt antioxidant och en bra källa för vitamin E.
    • Bipollen i pulverform: Detta är ett nyttigt superlivsmedel som hjälper till att bekämpa trötthet och utmattning, samtidigt som det stödjer kroppens naturliga försvar.
    • Kallpressad linfröolja: Denna olja är rik på fettsyror.
    • Extra jungfrukokosolja: Denna väldigt näringsrika olja kommer tillföra en utsökt och subtilt söt smak till dina smoothies.
    • Spirulinapulver: Spirulina är ett av de bästa superlivsmedlen som finns. Att lägga till lite i din smoothie kommer inte förändra dess smak, men dock ge den en grön färg.
    • Vetegräspulver: Detta är ett rensande ämne som även är en god källa för mineraler.

    För att tillföra sötma kan du välja en av följande:

    • Stevia
    • Honung
    • Sirap
    • Melass
    • Lönnsirap

    Ibland kan en mogen banan tillföra just den typ av sötma som krävs för att göra din smoothie utsökt.