6 vanor som påverkar din sköldkörtelfunktion

Förutom att äventyra dina lungor och hälsa i största allmänhet kan rökning och användning av andra tobaksprodukter orsaka allvarliga problem i sköldkörteln, vilket markant försvårar behandlingen.
Sköldkörteln

Sköldkörteln är formad som en fjäril, och även om många inte är medvetna om det spelar den en viktig roll för kroppens hälsa och är ansvarig för att producera hormoner som reglerar metaboliska processer i hela kroppen. Nedan går vi igenom sex vanor som påverkar din sköldkörtelfunktion.

Korrekt sköldkörtelfunktion är viktigt för att reglera kroppstemperaturen, hjärtrytmen, humöret såväl som ämnesomsättningen, vilken bestämmer den hastighet med vilken kroppen förbränner kalorier.

Kort sagt: korrekt funktion hos denna körtel är starkt relaterad till hälsa i allmänhet. Därför kan eventuella förändringar i dess funktion orsaka hormonobalans som leder till utveckling av olika sjukdomar och störningar.

Vilka är de vanligaste sköldkörtelproblemen?

Sköldkörtelproblem är 8 gånger vanligare hos kvinnor än män och riskfaktorn ökar vid inledningen av klimakteriet.

Sköldkörtelproblem

De huvudsakliga sköldkörtelsjukdomarna är:

Hypotyreos: Inträffar när sköldkörteln inte producerar tillräckligt med hormoner. Detta orsakar en obalans i kroppen, som producerar följande symtom:

  • Trötthet och depression
  • Man fryser
  • Muskelvärk
  • Långsammare tänkande eller koncentrationssvårigheter
  • Matsmältningsproblem och förstoppning
  • Kraftigare och mer utdragna menstruationsperioder
  • Plötslig viktökning
  • Torrt och sprött hår, torr hud och torra naglar

Hypertyreos: Detta är motsatsen till ovanstående. Det inträffar när sköldkörteln producerar för stor mängd hormoner, vilket leder till följande symtom:

  • Skakningar, nervositet och irritabilitet
  • Man känner sig överhettad
  • Ökad eller oregelbunden hjärtfrekvens
  • Muskelsvaghet och trötthet
  • Mer frekventa tarmtömningar
  • Mindre frekventa menstruationsperioder
  • Plötslig viktminskning
  • Håravfall
  • Utstående ögon

Läs även: Livsmedel som hjälper dig att reglera sköldkörteln

Vilka typer av vanor kan ändra din sköldkörtelfunktion?

Sköldkörtelproblem har till stor del sin grund i genetiska och autoimmuna sjukdomar, liksom användningen av vissa mediciner.

Olika studier har visat att det finns ett samband mellan vissa vanor och en högre risk för sköldkörtelproblem. Detta påverkar direkt ämnesomsättningen och kroppens hälsa i största allmänhet.

En stillasittande livsstil

Stillasittande

Tack vare alla bekvämligheter i det moderna livet har många skaffat sig en stillasittande livsstil, vilket ökar riskerna mot hälsan. Brist på daglig fysisk aktivitet kan förändra sköldkörtelfunktionen, vilket leder till hypotyreos.

Lösningen?

Motionera minst 30 minuter om dagen och undvik att sitta eller ligga ner långa stunder i sträck.

För mycket koffein

Många kan inte börja sina dagar utan en kopp kaffe, och det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Dock finns det ingen hälsoexpert som rekommenderar att vi konsumerar stora mängder koffein eftersom det kan orsaka förändringar i kroppen, som till exempel sköldkörtelproblem.

Lösningen?

Undvik att dricka stora mängder koffeinhaltiga drycker. Välj istället vatten eller naturliga juicer.

Alkoholism

AlkoholismFör stor alkoholkonsumtion förändrar din sköldkörtelfunktion, vilket kan öka risken att drabbas av hypotyreos.

Lösningen?

Undvik alkoholhaltiga drycker. Om du ändå väljer att dricka bör du göra det med måtta.

Kolla in den här artikeln: Effekterna av alkohol på kroppen

Tobaksanvändning

Cigaretter och deras rök innehåller giftiga ämnen, som till exempel tiocyanat, vilket kan orsaka allvarliga problem i sköldkörteln, särskilt hos de som redan löper en högre risk.

Mer oroande är det faktum att de som röker upplever större svårigheter att lindra sköldkörtelproblem i jämförelse med de som inte röker.

Lösningen?

Rökare bör göra allt som står i deras makt för att sluta upp med denna otrevliga ovana i syfte att förbättra sin livskvalitet. Icke-rökare bör undvika passiv rökning.

Jodbrist

Jod

Jodbrist är en av de främsta orsakerna till sköldkörtelproblem, särskilt hypotyreos. Detta ämne är nödvändigt för att körteln ska kunna producera hormoner och fungera ordentligt.

Lösningen?

Öka din jodkonsumtion med en kost som innehåller livsmedel som:

  • Havssalt
  • Fisk och skaldjur
  • Vita bönor
  • Havsalger
  • Kelp
  • Vitlök och lök
  • Mejeriprodukter som yoghurt, mjölk och ost

Stress

Det endokrina systemet är känsligt för fysisk och emotionell stress, och när stressen är tillräckligt intensiv kan den orsaka förändringar i din sköldkörtelfunktion.

Lösningen?

Lär dig att kontrollera stressiga situationer med avslappningsövningar eller roliga aktiviteter.