8 saker du inte visste om klimakteriet

Det sociala livet kan bli lidande under klimakteriet då många kvinnor känner behov av att ägna mer tid åt sig själva.
Kvinna i klimakteriet

Klimakteriet är en normal fas i livet som uppträder hos kvinnor när de är mellan 45 och 55 år gamla. Under denna tid slutar äggstockarna att producera ägg, vilket gör att det inte längre är möjligt för kvinnorna att bli gravida. Kroppen minskar också produktionen av hormoner som östrogen och progesteron, vilket producerar andra förändringar i kroppen som orsakar en rad symtom som kan pågå i flera år.

Bland de vanligaste symtomen vid klimakteriet återfinns värmevallningar, svettningar och humörsvängningar. Utöver dessa välkända tecken finns det också andra klimakteriebesvär som de flesta kvinnor inte är medvetna om, men som de skulle behöva känna till för att få en mer komplett bild av denna nya cykel. Vi ska dela med oss av 8 viktiga fakta som du behöver veta om klimakteriet.

Förändringar i hjärtrytmen

Hjärta

Hjärtrytmen kan förändras, särskilt under stadiet innan klimakteriet infaller. I detta skede upplever många kvinnor mer markant hjärtklappning, och i vissa fall är det ett tillfälligt symtom på hjärtproblem. Detta symtom kan orsakas av hormonella förändringar enligt experter på området.

Ökning av det onda kolesterolet

Östrogen är ett av de hormoner som ansvarar för att reglera menstruationscykeln samt minska nivåerna av LDL (det onda kolesterolet) och öka nivåerna av HDL (det goda kolesterolet). När produktionen av detta hormon börjar minska under klimakteriet tenderar halterna av det onda kolesterolet öka medan halterna av det goda kolesterolet vanligtvis minskar. Den goda nyheten är att denna effekt kan förebyggas genom att upprätthålla en hälsosam livsstil under åren före uppkomsten av klimakteriet.

Ingen vilja att upprätthålla ett socialt liv

Klimakteriet är ett skede då kvinnor tenderar att vara en aning inåtvända på grund av sina humörsvängningar och känslor. Denna förändring märks tydligare hos extroverta kvinnor när de börjar uppvisa attityder som påverkar deras sociala liv.

I början av detta stadium börjar de flesta kvinnor reflektera över sig själva med ett ökat behov av egentid som följd. Ur detta perspektiv kan det vara något riktigt positivt eftersom kvinnor känner behov av att uppleva saker som de tidigare lagt på is för att anpassa sig efter sin omgivning.

Dags att äta ”grönare”

Grönsaker

Många livsmedel som säljs i butikerna innehåller höga halter av kemikalier som kan blockera hormoner och orsaka obalanser hos kvinnor som går igenom klimakteriet. Det är viktigt att börja äta mer ekologiska livsmedel och undvika de som innehåller parabener, ftalater och bisfenol A. Ett bra sätt att göra detta är att börja äta mer frukt och grönsaker, vilka är bra källor till näringsämnen som din kropp behöver för att bekämpa symtomen vid klimakteriet.

Ditt hår drabbas av vissa konsekvenser

De hormonella förändringarna som följer med klimakteriet påverkar hälsan hos ditt hår, vilket gör det finare, svagare och torrare, vilket i sin tur kan leda till att du tappar fler hårstrån än tidigare. Av denna anledning är det mycket viktigt att du upprätthåller en hälsosam kost för att få i dig mer vitaminer, mineraler och proteiner samt att du undviker kontakt med kemiska produkter och värmeelement.

Ökad känslighet

Känslig kvinna

De hormonella förändringarna under klimakteriet kan försätta dig i en känslomässig berg- och dalbana som kan resultera i större känslighet och en avsevärd ökning av libido.

Ökat sömnbehov

På grund av de hormonella förändringarna är det ingen överraskning att sömnbehovet ökar under klimakteriet. Du kommer förmodligen uppleva ett behov av att ta flera tupplurar. Kom dock ihåg att de inte ska vara längre än 30 minuter eftersom de annars kan orsaka förändringar i din normala sömncykel.

Värmevallningar

Kvinna med värmevallningar

Detta är ett av de vanligaste symtomen vid klimakteriet, men få kvinnor vet hur man förhindrar att värmevallningar påverkar livskvaliteten. Det bör noteras att denna obehagliga känsla av värme uppkommer nattetid och kan hindra dig från att få en god natts sömn. Konsekvenserna upplevs följande dag med ökad irritabilitet och trött hy.

Vad kan du göra? I dessa fall är det bästa att bära löst sittande kläder, använda lakan och örngott gjorda av material som andas och, vid behov, sova med en fläkt på. Glöm inte att avslappningstekniker också kan vara till hjälp.