Hälsosammare sätt att dricka kaffe

Olika personer har olika uppfattningar om konsumtion av kaffe. Vissa säger att det är dåligt för hälsan, medan andra säger att det har hälsosamma egenskaper. Det beror dock på flera faktorer, som hur många koppar du dricker om dagen, koffeininnehållet och huruvida du använder kaffe för att öka din produktivitet på jobbet. Lär dig mer om hälsosammare sätt att dricka kaffe i följande artikel.

Vad bör du veta om kaffe?

Du har säkerligen läst mycket om denna mörka dryck, med dess speciella och djupa arom. Den är ansvarig för att föra personer samman, göra det möjligt för dem att plugga långt in på nätterna, eller värmer dem under kyliga kvällar.

Du ska dock alltid tänka på att kaffe innehåller koffein – en komponent som stimulerar det centrala nervsystemet och på så sätt minskar trötthet. Detta kan verka perfekt för många med jobb där trycket är stort eller i yrken med mycket stress, men sanningen är att koffein inte är bra för dig i det långa och medellånga loppet.

Koffein ökar hjärtrytmen, irriterar magslemhinnan och gör dig mer vaken och alert. Det sänker även din aptit och gör, enligt vissa studier, det enklare att studera och komma ihåg viss information.

Kaffe-till-frukost

Generellt är måttlig kaffekonsumtion (upp till fem koppar per vecka) inte farligt eller negativt för kroppen. Stora konsumenter av kaffe tenderar att utveckla större tolerans för kaffets alkaloider, precis som alla andra läkemedel. Det är därför någon som dricker två eller fler koppar om dagen påverkas mycket mindre av denna dryck än någon som inte är van vid att dricka den.

Om du utöver att dricka kaffe röker, inte tränar, äter mycket snabbmat och leder en stillasittande livsstil lider du dock avsevärt större risk att drabbas av konsekvenser för hälsan; inte bara på grund av denna dryck, utan på grund av kombinationen av riskfaktorerna.

Det är även värt att notera att patienter med anemi eller personer som konsumerar en helt vegetarisk eller vegansk diet inte bör dricka så mycket kaffe, eftersom det precis som te hindrar kroppen från att absorbera lika mycket järn. Andra livsmedel som kan ha samma effekt är choklad och coladrycker.

Kaffe kan även minska din absorption av kalcium, vilket är anledningen till att vi inte rekommenderar denna dryck till personer med osteoporos, brutna ben eller trasiga tänder.

Kaffe2

Hälsosammare sätt att dricka kaffe

Känner du att du är beroende av kaffe och att du behöver mer och mer av denna dryck för att hålla dig vaken och alert? Dricker du fler än fyra koppar per dag, så svart och starkt som möjligt? Har du några av riskfaktorerna vi listade ovan? Du bör du uppmärksamma dessa tips och hälsosammare sätt att dricka kaffe.

  • Undvik att tillsätta mjölk, grädde eller för mycket socker i kaffet. Välj istället några droppar skummjölk, stevia eller råsocker. Detta sänker ditt kaloriintag.
  • Ersätt inte frukosten med flera koppar kaffe som ett sätt att ”lura” magen. Din kropp behöver bränsle för att ta sig igenom varje dag, och det kommer från frukt, spannmål och mjölkprodukter.
  • Om du är välhydrerad (från vatten, naturliga juicer och örtteer) känner du dig mindre trött och stressad, och du känner heller inte behovet av att dricka lika mycket kaffe.

Drick-kaffe

  • Du bör även se till att få tillräckligt med vila så att du kan dricka mindre kaffe. Om du känner dig väldigt orolig eller irriterad, är på dåligt humör eller lider av sömnbrist kan denna dryck ha en negativ effekt på dig.
  • Ersätt kaffe med naturliga teer eller koffeinfritt kaffe. Dessa drycker har en mycket positivare effekt på dig och gör dig lugn och avslappnad.
  • Om du lider av hypertoni, kardiovaskulära sjukdomar, njurproblem, anemi, fetma eller är gravid så rekommenderar vi att du undviker konsumtion av kaffe eller att du minskar konsumtionen till en så låg nivå som möjligt.
  • Drick inte kaffe när du tar antidepressiva medel eller röker, eftersom denna kombination kan orsaka stark huvudvärk, högt blodtryck och migrän.
  • Välj ekologiskt kaffe. Det kanske är lite dyrare än den vanliga produkten i matbutiken och du kanske måste köpa det någon annanstans, men skillnaden mellan denna naturliga variant och den industriella är gigantisk. Ekologiskt kaffe behandlas inte med bekämpningsmedel, så det är mycket bättre för hälsan. Vidare är organiska kaffebönor större och ger dig mer av den faktiska drycken, så du hjälper även miljön.

Kaffe

  • Välj mörkrostade kaffebönor. Dessa bönor har högre nivåer av antioxidanter i jämförelse med vanligt rostade bönor. De är lite starkare än normala kaffebönor, men det betyder att du kan använda lite mindre för att göra din kopp.
  • Investera i en kaffemaskin. På så sätt får du ut mest av bönorna du köpt, sparar pengar och undviker avfall. Använd destillerat vatten för att göra ditt kaffe och undvik att tillsätta några kemikalier. Du kan även köpa en kaffekvarn för att mala bönorna själv.
  • Välj grönt kaffe. Denna version av kaffe har blivit mycket populär under senare år eftersom den enligt experter har egenskaper för viktnedgång. Denna typ av kaffe kommer inte från en annan växt; de kommer från samma planta men har inte rostats, vilket är varför de har kvar sin gröna färg. Dessa bönor är utmärkta för att bli av med fett, minska mängden fria radikaler i kroppen och minska risken för celluliter. De gör dessutom att du känner dig mätt, hjälper till att kontrollera diabetes typ 2 och ger dig mer ”naturlig” energi.