5 tips för att lindra mental trötthet

För att lindra mental trötthet bör du vara medveten om att du behöver tid för dig själv. Att gå på en promenad kan minska din oro och hjälpa dig se saker från ett annat perspektiv – ett mer avslappnat perspektiv.

Vem har inte lidit av mental trötthet vid ett eller annat tillfälle? Det är det där trycket vid tinningarna där tusentals orosmoment och tusentals problem som måste lösas och ångesten som snabbar på vårt hjärta samlas.

Det är den dagliga förbannelse som är så svår att frigöra oss själva från… Vad kan vi göra? Det första är att bli medveten om det. Förstå att vi inte kan fortsätta leva med denna mentala trötthet som ett ”moln” över våra huvuden – det är inte hälsosamt.

Av denna anledning vill vi erbjuda dig fem enkla tips som kan hjälpa dig oerhört. Har du anteckningsblocket? Bra!

1. Enkla övningar med akupressur

Akupressur mot huvudvärk och stress

Vi har talat om fördelarna med akupressur tidigare i vår blogg. Hur du till exempel kan lindra nästäppa. Men fungerar det verkligen? Ja, det gör det. Vi ska förklara hur du bör göra för att lindra mental trötthet som du känner när du blir överväldigad och har för stort tryck på dig.

Ta en titt på fotot ovan. Detta är vad du ska göra: det är bara att ta två fingrar, pekfingret och tummen, och trycka med lite kraft på denna del av handen. Där finns nervändar som stimulerar lindring. Det är väldigt enkelt och effektivt.

Det finns en annan ”magisk” punkt som är väldigt lämplig för att uppnå lindring och avslappning. Den hittas i början av näsbryggan, mellan ögonen. Har du hittat den? Bra, då tar du pekfingret och tummen och masserar området i 30 sekunder. Du kommer märka hur avslappnande det är.

2. Stanna upp och andas

Andas

Du har precis jobbat färdigt men fortsätter att tänka på vad du ska göra imorgon. I ditt sinne fortsätter du att vara fängslad av oro, fel och konversationer du haft under arbetsdagen. Du anländer till ditt hem och har mer arbete att göra: ta hand om barnen, handla mat, laga middag… Hur kan du lindra mental trötthet?

  • Var medveten om en sak: ditt behov av ensamtid. Minst två timmar per dag bör vara till för bara dig, för att tillhandahålla dig med personligt utrymme. Det är inte bara ett infall, utan ett grundläggande behov för mental hälsa. Stanna därför upp under den dagliga rutinen och andas.
  • Hitta en lugn och avslappnande plats. Det är här du kommer må bättre.
  • Töm nu ditt sinne på orosmoment och andas djupt. Andas ut lite i taget. Upprepa denna process fem gånger, och försök att inte tänka på något.
  • Efter denna enkla och avslappnande övning bör du göra något för att belöna dig själv. Gå på en promenad, läs eller ta ett bad.

3. Hitta skydd i ditt ”personliga tankepalats”

Meditera

Som ett exempel kan vi säga att du är på arbetet. På ditt kontor, i din butik eller en normal plats där du vanligtvis jobbar varje dag och där du känner dig pressad. Hur kan du när som helst effektivt lindra din mentala trötthet?

  • Du behöver bara fem minuter. Gå till en tyst plats eller stanna kvar vid ditt skrivbord om det är tyst.
  • Titta mot fönstret eller något som är lugnt. Titta inte på din datorskärm.
  • Andas nu in och ut, lugnt och bestämt.
  • Vad ska du göra nu då? Använd din fantasi. Tänk på något som du tycker är rogivande; en plats dit du skulle vilja resa, till exempel. Tänk på stranden där du promenerar. Tänk dig den varma, smekande brisen och den varma sanden. Res till detta ”personliga palats” där allt är lugnt och det inte finns någon press. Slappna av här – ”koppla bort” all press.

4. Avkok på ros, lime och citronmeliss

Ros och citronmeliss

Ett avkok på ros, lime och citronmeliss är ett mycket bra sätt att behandla episoder av stress och ångest. Det är smakfullt, lätt och väldigt avslappnande. Det är perfekt för att lindra din mentala trötthet.

Du behöver bara tio gram rosblad, tio gram citronmeliss och fem gram lime. Lägg dessa i ett glas vatten och låt det koka upp. När det har dragit sig tillsätter du lite honung.

Drick avkoket långsamt och i en avslappnad atmosfär, ensam och i tystnad. Njut av denna stund utan att tänka på något. Ge dig själv 20 minuters vila.

5. Fördelarna med att ta en promenad

Promenad

Få saker är så avslappnande och befriande som att gå på en promenad. Du behöver bara en halvtimme. Sätt på dig ett par skor, sätt kopplet på hunden och gå på en promenad. En snabb takt ökar cirkulationen och får hjärtat att arbeta.

På så sätt tillhandahåller du inte bara din kropp med syre, utan frigör även ditt sinne och blåser liv i saker och ting. Du sänker ditt blodtryck, minskar oron och ser saker från ett annat perspektiv; ett mer avslappnat perspektiv.

Låt brisen rufsa om ditt hår och fräscha upp ditt sinne. Den mentala tröttheten kommer börja släppa i intensitet och du kommer känna lindring. Kanske är det i dessa stunder du börjar överväga om du behöver göra förändringar i ditt liv. För att etablera prioriteringar och tänka lite mer på dig själv.

Du förtjänar att vara lycklig och få några av de bördor som tynger och tröttar ut ditt sinne lättade. Varför inte börja idag?