Livsmedel som är bra mot lunginflammation

Livsmedel som korsblommiga grönsaker, vitlök och gurkmeja kan hjälpa mot lunginflammation när de ingår i en hälsosam och varierad kost. Vill du veta mer?
Livsmedel som är bra mot lunginflammation

Senaste uppdateringen: 06 april, 2022

Känner du till den bästa maten att äta för att förebygga och hantera lunginflammation? Många verkar inte känna till detta, men faktum är att det finns en rad livsmedel som har förmågan att förbättra symptomen på lunginfektioner och har en positiv effekt mot lunginflammation.

Av denna anledning är det en bra idé att äta dem i kombination med lämplig medicinsk behandling för att lindra symptomen och förbättra prognosen. Det handlar inte om att minska variationen i din kost. Det är dock positivt att lägga tonvikt på dessa produkter i den dagliga kosten så länge sjukdomen består.

Vad innebär det att livsmedel är bra mot lunginflammation?

Livsmedel mot lunginflammation har ingen läkande effekt eller något liknande. Men på grund av deras egenskaper kan de vara effektiva mot inflammatoriska processer som påverkar dessa organ, särskilt vid en infektion. Låt oss titta på de mest rekommenderade.

Korsblommiga grönsaker

Blomkål och speciellt broccoli har förmågan att minska inflammatoriska markörer enligt vetenskaplig litteratur. Av denna anledning rekommenderas de när vi har att göra med lunginflammationer.

I sin sammansättning har de ett ämne som kallas sulforafan som har denna förmåga och dessutom innehåller de C-vitamin. Detta vitamin studeras för dess potentiella förmåga att modulera immunsvaret, hittills finns dock inga avgörande resultat.

Broccoli och en panna

Vitlök

En annan nyttig grönsak när det gäller att behandla denna typ av sjukdom är vitlök. Både färsk, icke-färsk såväl som svart vitlök innehåller antioxidanter som kan hjälpa till att minska inflammation.

Detta stöds av randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade vetenskapliga studier. Av denna anledning rekommenderar man intag av denna produkt vid dessa tillstånd.

Vitlök är en mångsidig ingrediens som bland annat kan ingå i många recept, och samtidigt ge maten en fantastisk arom och smak.

Men om det vi vill är att dra fördel av dess bakteriedödande och antiinflammatoriska egenskaper, rekommenderar specialister att du tar ett vitlöksextrakt.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Sallad med broccoli och couscous: Ett lätt och hälsosamt recept

Gurkmeja är ett livsmedel som hjälper mot lunginflammation

Kryddor har inte sällan goda egenskaper för människors hälsa. De innehåller dessutom antioxidanter som är fördelaktiga för utvecklingen av våra kroppsfunktioner. Men bland alla olika sorter finns det en som sticker ut för sin antiinflammatoriska förmåga: gurkmeja.

Vetenskaplig litteratur visar att den kan användas vid lungsjukdomar. Dess egenskaper kommer från ett ämne som kallas curcumin, vilket helt enkelt är ett gult pigment som kan minska inflammation.

På grund av de effekter man har sett inom forskningen har man nu börjat studera hur gurkmeja kan minska återhämtningstider från skada eller minska sannolikheten för muskelskador hos idrottare.

Gurkmeja är ett exempel på bra livsmedel mot lunginflammation

Livsmedel mot lunginflammation: En förebyggande åtgärd

I vilket tillstånd du än befinner dig i är det bäst att välja en kost med fokus på att förebygga denna typ av hälsoproblem. Utifrån detta antagande är rekommendationen att öka intaget av färska råvaror och minska intaget av förädlade produkter.

En grundläggande aspekt i förebyggandet av sjukdomar och i moduleringen av immunsvaret är att ta hand om tarmfloran. Denna fungerar som en av de första defensiva barriärerna för kroppen.

För att stimulera tarmflorans tillväxt får vi inte försumma intaget av yoghurt, fermenterad mjölk och fibrer. På så sätt kommer vi att kunna dra fördel av en hälsosam tarmflora och förbättra vårt immunförsvar.

Å andra sidan måste vi betona vikten av att äta frukt och grönsaker i allmänhet. Dessa livsmedel innehåller antioxidantföreningar som är viktiga för kampen mot fria radikaler och för att kroppen ska fungera väl.

Slutligen bör vi minska konsumtionen av alkohol och andra giftiga ämnen. Dessa kan förändra vår kropps fysiologiska reaktioner, vilket gör den mer benägen att bli drabbad av sjukdomar.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Allt du behöver veta om behandling av lunginflammation

Saker att tänka på!

Det finns livsmedel som kan förbättra symptomen på lunginflammation när vi äter dem. Man rekommenderar ett intag av dessa vid denna typ av hälsoproblem i kombination med nödvändig medicinsk behandling.

Men samtidigt kan en varierad, hälsosam och balanserad kost göra att vi kan få ett bättre hälsotillstånd. Dessa vanor ökar vårt försvar mot patogena organismer.

Regelbunden träning är en annan faktor som är grundläggande för att minska risken att bli sjuk, både på kort och lång sikt.

Dessutom rekommenderar specialister starkt att vi väljer bort giftiga vanor och bearbetade livsmedel. De senare har en inflammatorisk karaktär på grund av sitt höga innehåll av omega-6-fettsyror och sockerarter, vilket kan eliminera effekten av ovanstående livsmedel.

This might interest you...
Symtom på atypisk lunginflammation
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Symtom på atypisk lunginflammation

Vid atypisk lunginflammation är febern lägre än vid vanlig lunginflammation. Torrhosta är vanligt . Lär dig om fler symtom på atypisk lunginflammat...



  • Medina S., Dominguez Perles R., Moreno DA., García Viguera C., et al., The intake of broccoli sprouts modulates the inflammatory and vascular prostanoids but not the oxidative stress related isoprostanes in healthy humans. Food Chem, 2015. 173: 1187-94.
  • Xu C., Mathews AE., Rodrigues C., Eudy BJ., Rowe CA., et al., Aged garlic extract supplementation modifies inflammation and immunity of adults with obesity: a randomized, double blind, placebo controlled clinical trial.
  • Lelli D., Sahebkar A., Johnston TP., Pedone C., Curcumin use in pulmonary diseases: state of the art and future perspectives. Pharmacol Res, 2017. 115: 133-148.