Kopplingen mellan huvudvärk och levern

Tro det eller ej, men genom att sänka dina stress- och ångestnivåer kan du verkligen förbättra din hälsa - inklusive din levers hälsa och ditt emotionella välbefinnande.
Huvudvärk och lever

Huvudvärk kan ha många olika orsaker: migrän och spänning såväl som en ohälsosam och överbelastad lever. I den här artikeln kommer vi tala om kopplingen mellan huvudvärk och levern samt ge dig några tips på hur du kan ta bättre hand om din kropp.

Vad kan kopplingen vara mellan min huvudvärk och levern?

Huvudvärk

När vår lever är frisk behöver vi inte ens tänka på detta organ. Men ibland kan vi börja uppleva matsmältningsproblem, trötthet och andra symtom utöver huvudvärk. Det kan tyda på en mild eller allvarlig sjukdom, men symtomen bör oavsett inte ignoreras.

Hur kan huvudvärk vara associerad med en sjuk lever? Tillståndet kännetecknas av en smärta som kommer och går, med stunder av intensitet vid tinningarna eller i bakhuvudet. Folk blandar ofta ihop den med spänningsrelaterad huvudvärk, så för att fastställa dess verkliga orsak bör du notera om den åtföljs av smärta i buken, en känsla av uppblåsthet, obehag, en bitter smak i munnen, en vit eller gulaktig beläggning på tungan eller illamående.

Läkare antyder också att det är vanligt att drabbas av sömnlöshet på natten, och att man har svårigheter att vakna på morgonen. Kvinnor kan uppleva mycket allvarliga symtom av PMS.

Denna typ av huvudvärk uppstår vanligen när levern är ohälsosam eller överbelastad av gifter, oförmögen att utföra sina normala funktioner för att skicka oss den energi vi behöver till hjärnan och benen. Därför vi upplever smärta och trötthet.

Hur kan jag ta bättre hand om levern och undvika denna huvudvärk?

Promenad

1. Kostråd

  • Undvik att äta stora mängder mat. Det är okej att äta sig mätt, men du bör sprida ut intaget över flera måltider under loppet av dagen. Du bör aldrig hoppa över frukosten då den är viktig för att upprätthålla en hälsosam ämnesomsättning.
  • Minska din konsumtion av fett, stekt mat, bearbetat socker, alkohol, salt och mjölkprodukter.
  • Öka ditt dagliga intag av färska grönsaker och frukter. Det är bäst att ånga dina grönsaker så de behåller sina näringsämnen.
  • De bästa grönsakerna är de som har en ”uppfriskande” effekt på kroppen, såsom gröna bladgrönsaker med bitter smak. Hur kommer det sig? De bidrar till att lugna levern tack vare en antiinflammatorisk effekt som hjälper till att förbättra dess funktion. Ett av de bästa livsmedlen i denna kategori är kronärtskocka.
  • Vissa örter kan vara till stor hjälp, såsom mariatistel, ingefära, maskros och grönt te – alla har renande egenskaper som stimulerar dränering och främjar god leverfunktion.

2. Beteenderelaterade och emotionella riktlinjer

Som du redan vet har dina dagliga vanor en direkt påverkan på din levers hälsa. Det rekommenderas att ägna minst en halvtimme om dagen åt någon form av fysisk aktivitet eller att löpa i 15 minuter – valet är fritt så länge du håller din puls uppe.

Dessutom är det viktigt att hålla dina känslor i schack. Minska dina nivåer av stress och ångest och kom ihåg att upprätthålla dina prioriteringar: din hälsa, lycka och njutning av vardagslivet.

Försök att alltid avsätta några timmar för dig själv där du får maximalt utbyte även av enkla aktiviteter, oavsett om du är ensam med dina tankar i en park eller tar en fika med några vänner (kom ihåg: kaffe är också bra för levern).

Omge dig med människor som älskar dig, respekterar dig och har ditt bästa för ögonen. Om du känner att du behöver hålla dig borta från vissa människor rekommenderar vi att du tar detta steg innan din hälsa påverkas negativt!

Alla dessa till synes små saker kan tillsammans orsaka levern skada och störa kroppens naturliga balans.

Exempel på bra kostval för att undvika huvudvärk

KronärtskockaVi ger dig ett enkelt exempel på en meny som du kan prova redan imorgon. Följande livsmedel hjälper dig ta hand om din lever och undvika huvudvärk i samband med dess nedsatta funktion.

1. Frukost

  • Ett glas varmt vatten med saften från en halv citron
  • En skiva fullkornsbröd med sockerfri blåbärssylt
  • Ett halvt äpple och några nötter

2. Förmiddag

  • 1 äpple eller 1 päron
  • Eller en kopp grönt te med toast av fullkornsvete och några droppar olivolja

3. Lunch

  • Grillade grönsaker (broccoli, brysselkål…)
  • Grillad vit fisk
  • En liten tallrik med tärnad papaya

4. Eftermiddag

  • Ett glas vatten och en tallrik havregrynsgröt med jordgubbar

5. Middag

  • Kokta kronärtskockor med olivolja och vinäger
  • Brunt ris tillagat med olivolja, lite salt och ett lagerblad
  • En kiwi
  • Kom ihåg att sallader inte är ett bra middagsval eftersom grönsaker kräver mycket energi för att smältas, så spara dina sallader till lunch.

6. En timme före sänggåendet

  • En kopp te på citronmeliss, mynta eller timjan. Du kan vara säker på att du kommer sova bättre.